Willemsspoortunnel

Dwarsliggers Willemsspoortunnel vervangen: ‘plasprobleem’ straks verleden tijd

Ingang van de Willemsspoortunnel aan de kant van Rotterdam Centraal Station. Benjamin / Wikimedia Commons

Het ‘plasprobleem’ in de Rotterdamse Willemsspoortunnel kan binnenkort definitief worden doorgespoeld. Van zondag 26 februari tot en met zondag 5 maart zal Swietelsky Rail de laatste overgebleven houten dwarsliggers vervangen voor betonnen dwarsliggers. Ook zal een deel van de spoorstaven worden vernieuwd. De afgelopen jaren bleek dat de houten dwarsliggers en spoorklemmen mede door de bijtende urine van treingebruikers waren aangetast.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “Dwarsliggers Willemsspoortunnel vervangen: ‘plasprobleem’ straks verleden tijd”

Henk van Leijen|22.02.23|13:31

Ik had begrepen dat de treinen op termijn zouden worden uitgerust met opvangmogelijkheden zodat alles uit toilet niet meer op het spoor zou belanden. Bij mijn weten 2025..?

Willem van der Pol|23.02.23|09:34

Van het materieel van NS is alleen de ICM en de nog niet gemoderniseerde VIRM stellen nog niet voorzien van bioreactors. Het probleem in de tunnel is natuurlijk over een flink aantal jaren ontstaan toen er nog meer materieel nog ouderwetse toiletten had. SGM reed veel over die lijn bijvoorbeeld.
De ICM begint het einde van de levensduur te naderen en NS is al een hele tijd bezig om de VIRM te moderniseren. De ICD staat ook op het punt vervangen te worden door ICNG.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dwarsliggers Willemsspoortunnel vervangen: ‘plasprobleem’ straks verleden tijd | SpoorPro.nl