Bovenleidingen als oplossing voor het overvolle elektriciteitsnet

NS-treinen
De bovenleidingen van ProRail vind je op gunstige locaties voor eventueel gebruik door derden. NS

Bovenleidingen van trams, treinen en trolleybussen koppelen aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden; de spoorsector ziet het wel zitten. De bovenleidingen worden immers niet altijd volledig benut en kunnen goed stroom leveren op gunstige locaties. Technisch is het mogelijk, alleen de wetgeving staat het nog niet toe.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

3 reacties op “Bovenleidingen als oplossing voor het overvolle elektriciteitsnet”

-baxspace-|01.02.23|11:03

Deze truc werkt natuurlijk niet in Leiden, Apeldoorn, Groningen en Eindhoven, om maar een paar voorbeelden te noemen. Begin maar met tram- en trolleynetten uit te breiden. Ik bedoel, een respectabele stad als Eindhoven verdient toch een lightrail- of tramnet? Sowieso zou een fallback scenario, een achtervang voor het NS-net nuttig zijn in de Brabantse stedenrij, een economisch zwaartepunt in ons land met een uitloper naar Antwerpen. Te debiel voor woorden dat dat er niet is.

MEINE PRONK|01.02.23|19:32

Ik gebruik de bovenleiding van de trams al jaren voor mijn wietplantage… niemand die het door heeft

A C F Sierts|04.02.23|20:02

De belangrijkste winst voor railvervoerders zit em in het voor 100% kunnen benutten van teruggeleverde remenergie van treinen. Dat scheelt fors knaken. Tevens biedt het NS op de stations de mogelijkheid om de kaartautomaten, verlichting, OV-chipkaart-apparatuur, liften etc ook vanuit de bovenleiding te voeden. Dan benut men zelf de eigen remenergie, en tevens vormt het een noodstroom-backup bij locale netspannings-uitval.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovenleidingen als oplossing voor het overvolle elektriciteitsnet | SpoorPro.nl

Bovenleidingen als oplossing voor het overvolle elektriciteitsnet

NS-treinen
De bovenleidingen van ProRail vind je op gunstige locaties voor eventueel gebruik door derden. NS

Bovenleidingen van trams, treinen en trolleybussen koppelen aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden; de spoorsector ziet het wel zitten. De bovenleidingen worden immers niet altijd volledig benut en kunnen goed stroom leveren op gunstige locaties. Technisch is het mogelijk, alleen de wetgeving staat het nog niet toe.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

3 reacties op “Bovenleidingen als oplossing voor het overvolle elektriciteitsnet”

-baxspace-|01.02.23|11:03

Deze truc werkt natuurlijk niet in Leiden, Apeldoorn, Groningen en Eindhoven, om maar een paar voorbeelden te noemen. Begin maar met tram- en trolleynetten uit te breiden. Ik bedoel, een respectabele stad als Eindhoven verdient toch een lightrail- of tramnet? Sowieso zou een fallback scenario, een achtervang voor het NS-net nuttig zijn in de Brabantse stedenrij, een economisch zwaartepunt in ons land met een uitloper naar Antwerpen. Te debiel voor woorden dat dat er niet is.

MEINE PRONK|01.02.23|19:32

Ik gebruik de bovenleiding van de trams al jaren voor mijn wietplantage… niemand die het door heeft

A C F Sierts|04.02.23|20:02

De belangrijkste winst voor railvervoerders zit em in het voor 100% kunnen benutten van teruggeleverde remenergie van treinen. Dat scheelt fors knaken. Tevens biedt het NS op de stations de mogelijkheid om de kaartautomaten, verlichting, OV-chipkaart-apparatuur, liften etc ook vanuit de bovenleiding te voeden. Dan benut men zelf de eigen remenergie, en tevens vormt het een noodstroom-backup bij locale netspannings-uitval.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.