
Strukton Rail tekent contract voor vernieuwing emplacement Leeuwarden
In Leeuwarden worden onder meer sporen en wissels vernieuwd. 2021, J. Bakker / Flickr
John Voppen (CEO ProRail) en Tjark De Vries (CEO Strukton Rail Nederland) hebben donderdagmiddag hun handtekening gezet onder een samenwerkingscontract voor de uitvoering van de ombouw van emplacement Leeuwarden. De komende twee jaar zullen beide partijen het Friese emplacement grootschalig verbouwen. Met de verbouwing is een bedrag van 2,5 miljoen euro gemoeid, afkomstig van het Rijk.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
“waardoor het straks rEIkt tot aan het Van Harinxmakanaal” – reiken (werkwoord, ~ uitstrekken) heeft niets te maken met geld (rijk, zelfstandig naamwoord = veel geld).
Het zal wel niet in het overgenomen persbericht hebben gestaan, maar het zou wat toevoegen als erbij werd gezegd dat door de bovenleiding op de sporen naar Harlingen en Sneek de daar dan rijdende hybride Arriva-treinen elektrisch op snelheid kunnen komen en zo de nodige uitstoot e.d. besparen.
Moet ik zelf ook geen onzin verkondigen – rijk is hier bijvoeglijk (een rijke man). Als zelfstandig naamwoord is het een een staat of natie onder een vorst of heerser (het Byzantijnse rijk).
A – HA !!! Dus het concept Partiele Bovenleiding (C) wordt toch eindelijk es een beetje ingevoerd :-)
Is het adviesrapport daarover toch niet helemaal voor niks geweest…
Overigens mag ik toch hopen dat er meteen ook E-Interlocking wordt geinstalleerd die tzt zo op een ERTMS-RBC aangesloten kan worden.