Wissel en ballast

‘Gesteente olivijn geen optie als spoorballast’

Ballast ligt letterlijk en figuurlijk aan de basis van elke spoorlijn in Nederland. Jeroen Baldwin / SpoorPro

RTL Nieuws kwam afgelopen vrijdag met een juichende reportage over de Rotterdamse Elektrische Tram (RET) dat de steensoort olivijn gebruikt langs het spoor. Het ‘grote nieuws’ zat ‘m erin dat olivijn heel veel CO2 opneemt en in de algemene wens om zoveel mogelijk te verduurzamen is dat natuurlijk mooi nieuws om te brengen. Dat er wat addertjes onder het gras leven, werd onderbelicht gelaten. “Een duurzame oplossing voor spoorballast is olivijn in elk geval niet”, zegt een deskundige in gesprek met SpoorPro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “‘Gesteente olivijn geen optie als spoorballast’”

Marc Busio|11.01.23|10:15

Dat Olivijn als absorptiemiddel voor koolstofdioxide kan werken is tot dusverre alleen nog maar in laboratoria bewezen en nog nergens onder echte praktijkomstandigheden. Sowieso zijn er maar weinig projecten voor CO2-opslag van de grond gekomen, omdat er maar weinig vertrouwen in bestaat dat het werkelijk een oplossing is. Voor dat je het weet ben je net als met de biomassacentrales weer tien jaar en miljarden euro’s verder om dan te constateren dat je de verkeerde weg aan het bewandelen bent.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Gesteente olivijn geen optie als spoorballast’ | SpoorPro.nl
Wissel en ballast

‘Gesteente olivijn geen optie als spoorballast’

Ballast ligt letterlijk en figuurlijk aan de basis van elke spoorlijn in Nederland. Jeroen Baldwin / SpoorPro

RTL Nieuws kwam afgelopen vrijdag met een juichende reportage over de Rotterdamse Elektrische Tram (RET) dat de steensoort olivijn gebruikt langs het spoor. Het ‘grote nieuws’ zat ‘m erin dat olivijn heel veel CO2 opneemt en in de algemene wens om zoveel mogelijk te verduurzamen is dat natuurlijk mooi nieuws om te brengen. Dat er wat addertjes onder het gras leven, werd onderbelicht gelaten. “Een duurzame oplossing voor spoorballast is olivijn in elk geval niet”, zegt een deskundige in gesprek met SpoorPro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “‘Gesteente olivijn geen optie als spoorballast’”

Marc Busio|11.01.23|10:15

Dat Olivijn als absorptiemiddel voor koolstofdioxide kan werken is tot dusverre alleen nog maar in laboratoria bewezen en nog nergens onder echte praktijkomstandigheden. Sowieso zijn er maar weinig projecten voor CO2-opslag van de grond gekomen, omdat er maar weinig vertrouwen in bestaat dat het werkelijk een oplossing is. Voor dat je het weet ben je net als met de biomassacentrales weer tien jaar en miljarden euro’s verder om dan te constateren dat je de verkeerde weg aan het bewandelen bent.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.