Treinsporen in de winter

Nederlands spoor nog niet winterklaar, wel beter voorbereid: vijf vragen over het winterplan

Door tegenslagen is enige vertraging opgetreden bij het vervangen van verwarmingskasten, aldus ProRail. George Hodan

De temperaturen zijn weer geregeld rond het vriespunt, maar het Nederlandse spoor is nog niet overal klaar voor extreem winterweer. Dat zegt ProRail in gesprek met SpoorPro over het winterplan voor Maasvlakte – Kijfhoek. Er is immers een grens aan wat het spoor aankan. “Bij winters weer is het spoor altijd kwetsbaar”, aldus een woordvoerder. Een overzicht van de stand van zaken met betrekking tot een aantal beloofde verbeteringen, met name op het goederenspoor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Nederlands spoor nog niet winterklaar, wel beter voorbereid: vijf vragen over het winterplan”

Marc Busio|07.12.22|12:15

Opnieuw zal blijken dat bij een paar centimeter sneeuwval het treinverkeer dagenlang volledig ontregeld is. Dat was in het recente verleden zo en daar zal geen verandering in komen. Door de klimaatopwarming wegen de kosten om het spoornet echt winterbestendig te maken niet op tegen de korte periodes dat daarvan geprofiteerd zou kunnen worden. Als het zich toch voordoet kan men het ondernemen van een treinreis het beste ontraden, zoals de afgelopen tien jaar enkele keren de praktijk is geweest.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.