
Spoorinfra aangepakt voor realisatie gewenste Airport Sprinter-dienstregeling
Sprinter op station Schiphol2014, Matt Taylor / Flickr
Afgelopen weekend is een 13-daagse buitendienststelling ten einde gekomen bij Amsterdam. In de achterliggende periode is gewerkt om de infrastructuur gereed te maken voor het doel om op termijn acht sprinters per uur te laten rijden tussen Amsterdam Centraal en Schiphol.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
O.K. als dit werkt dan hoeven we dus niet voor een paar miljard euro die NZ-metrolijn te gaan doortrekken naar Schiphol. Dat geld zal Den Haag de komende tijd goed kunnen gebruiken voor allerlei andere doeleinden, bijvoorbeeld om OV-bedrijven financieel overeind te houden.
Wat ook zou helpen tegen veel lagere kosten dan doortrekken N-Z-lijn is de verdubbeling en aanleg boog Ass – Asdl – Asdz Door corridorrijden (Zd – Asdz resp. Asd – Shl) met mogelijkheid tot cross-platform overstappen in Asdl, kan de capaciteit nog verder vergroot worden.