Toegangspoortjes CS Amsterdam

NS en Thales sluiten nieuw 8-jarig contract voor beheer inchecksysteem

Toegangspoortjes op het Centraal Station van Amsterdam zoals die ook de komende acht jaar onderhouden blijven worden door Thales. Thales

NS en Thales hebben een nieuw contract afgesloten voor het onderhoud van de incheckapparatuur. Dagelijks maken ruim 1 miljoen mensen gebruik van die systemen op de NS-stations. Het onderhoud ervan is geregeld in grote en lange contracten. Het nieuwe contract met Thales loopt acht jaar en heeft een waarde van 120 miljoen euro. “We hebben stevig onderhandeld, maar zijn allebei tevreden dat we het partnerschap kunnen voortzetten”, zegt Erik Voltman, contractexpert bij de IT Group binnen NS.

Thales werkt al twintig jaar samen met NS en onderhoudt ongeveer 1.700 incheckpoortjes, 1.600 incheckpalen en 750 verkoopautomaten op de 400 treinstations van Nederland. “Al onze transacties bij de NS gaan door het systeem dat we samen met Thales hebben opgetuigd. Als dat systeem niet zou functioneren, dan missen wij onze inkomsten. Thales heeft bewezen dat heel goed te kunnen doen, dat vormt de basis voor het nieuwe partnerschap.”

Een nieuw contract was nodig aangezien het vorige contract uit 2003 dateerde. “In 2003 hebben we het OV-chipkaartsysteem geïntroduceerd en helemaal vanaf nul opgebouwd”, zegt Voltman. “Nu zitten we in een hele andere situatie: we hebben een operationeel systeem en een jarenlang partnerschap met Thales.”

“We hebben het nieuwe contract aangepast aan de huidige tijd”, licht Jean Olthof, sales en business development director NS bij Thales toe. Het meest tevreden is Olthof over het innovatieplan wat in het contract staat opgenomen. Dat betekent dat Thales elk jaar in het laatste kwartaal aan NS terugkoppelt wat de laatste ontwikkelingen zijn op het gebied van betaalsystemen in het openbaar vervoer. “Dit biedt voor ons kansen om na te denken over hoe we het inchecken zo makkelijk mogelijk kunnen maken voor de reiziger, efficiënter kunnen werken en over hoe het onderhoud beter kan.”

In het contract staat ook een nieuw flexibel servicemodel. In het huidige contract moeten storingen of binnen vier uur, of binnen 72 uur opgelost worden. In het nieuwe contract is dat flexibeler. “Door die flexibiliteit kun je meer focus geven op de incidenten die echt van belang zijn zodat de reiziger ongestoord door kan.”

“Bij een hele rij poortjes is het misschien minder urgent om een poortje binnen vier uur te repareren. Als een station maar bijvoorbeeld drie poortjes heeft, waarvan een defect is, dan wil je juist wel met prioriteit een van die drie poortjes repareren”, vertelt Robert Bangma, manager IT van OV-betalen bij de NS.

OV-betalen

De technologische veranderingen gaan snel bij betaalsystemen in het openbaar vervoer. “Het nieuwe contract weerspiegelt dat”, zegt Voltman. “Apparatuur wordt steeds minder intelligent en de hardware steeds minder complex omdat de intelligentie verschuift naar de backoffice. We hebben daarvoor in het contract opgenomen dat we kunnen afschalen als er minder monteurs nodig zijn.”

Daarnaast gaat natuurlijk ook heel veel veranderen door de introductie van het nieuwe OV-betalen. Reizigers kunnen vanaf volgend jaar overal in Nederland inchecken met een betaalpas, zo ook in de trein. “Op dat gebied zijn ook veel innovaties en ontwikkelingen gaande. Door de goede afspraken in het contract blijven we daar goed van op de hoogte.”

Opknippen in twee delen

Dat Thales de aangewezen partij is om ook de komende acht jaar het incheckmateriaal van NS te onderhouden, lijkt onvermijdelijk. Toch ligt dat volgens Voltman genuanceerder. “Het is zeker mogelijk dat andere partijen een deel van dit werk kunnen doen. Een deel is beschermd en blijft in handen van Thales door de broncode van de inchecksoftware. Als je dat in de markt zou zetten, dan moet je heel veel geld investeren voor een resultaat wat uiteindelijk hetzelfde zal zijn.”

Het onderhoud van de software en de broncode ligt dus onvermijdelijk in handen van Thales. Op het gebied van het onderhoud van de hardware is meer mogelijk. “Er zijn wel degelijk partijen die dat kunnen, maar daar moet je ook kritisch zijn naar jezelf: wat voegt het stukje verkaveling toe als het complexer en kostbaarder wordt doordat meerdere partijen betrokken raken?”

Zorgeloos reizen

Uiteindelijk zal de reiziger niet veel merken van het nieuwe contract, verwachten Voltman en Olthof. “Als klanten niks merken, dan gaat het goed. Al heel veel jaren reizen klanten met behulp van de OV-chipkaart en als dat zonder problemen gaat, dan zijn wij als NS tevreden.”

Toch kunnen de reizigers zeker innovaties verwachten, die door dit contract ook beter ondersteund worden, meent Voltman. Binnenkort kan iedereen namelijk inchecken met een betaalpas, en daarnaast vinden ook veel ontwikkelingen plaats op het gebied van automatisch inchecken met je telefoon. “Uiteindelijk zijn we blij om toekomstige ontwikkelingen voor reizigers mogelijk te maken en dat we dit hebben afgesproken in het contract.”

Dit is een aangepaste versie van een eerder verschenen artikel op zusterpublicatie OVPro.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS en Thales sluiten nieuw 8-jarig contract voor beheer inchecksysteem | SpoorPro.nl
Toegangspoortjes CS Amsterdam

NS en Thales sluiten nieuw 8-jarig contract voor beheer inchecksysteem

Toegangspoortjes op het Centraal Station van Amsterdam zoals die ook de komende acht jaar onderhouden blijven worden door Thales. Thales

NS en Thales hebben een nieuw contract afgesloten voor het onderhoud van de incheckapparatuur. Dagelijks maken ruim 1 miljoen mensen gebruik van die systemen op de NS-stations. Het onderhoud ervan is geregeld in grote en lange contracten. Het nieuwe contract met Thales loopt acht jaar en heeft een waarde van 120 miljoen euro. “We hebben stevig onderhandeld, maar zijn allebei tevreden dat we het partnerschap kunnen voortzetten”, zegt Erik Voltman, contractexpert bij de IT Group binnen NS.

Thales werkt al twintig jaar samen met NS en onderhoudt ongeveer 1.700 incheckpoortjes, 1.600 incheckpalen en 750 verkoopautomaten op de 400 treinstations van Nederland. “Al onze transacties bij de NS gaan door het systeem dat we samen met Thales hebben opgetuigd. Als dat systeem niet zou functioneren, dan missen wij onze inkomsten. Thales heeft bewezen dat heel goed te kunnen doen, dat vormt de basis voor het nieuwe partnerschap.”

Een nieuw contract was nodig aangezien het vorige contract uit 2003 dateerde. “In 2003 hebben we het OV-chipkaartsysteem geïntroduceerd en helemaal vanaf nul opgebouwd”, zegt Voltman. “Nu zitten we in een hele andere situatie: we hebben een operationeel systeem en een jarenlang partnerschap met Thales.”

“We hebben het nieuwe contract aangepast aan de huidige tijd”, licht Jean Olthof, sales en business development director NS bij Thales toe. Het meest tevreden is Olthof over het innovatieplan wat in het contract staat opgenomen. Dat betekent dat Thales elk jaar in het laatste kwartaal aan NS terugkoppelt wat de laatste ontwikkelingen zijn op het gebied van betaalsystemen in het openbaar vervoer. “Dit biedt voor ons kansen om na te denken over hoe we het inchecken zo makkelijk mogelijk kunnen maken voor de reiziger, efficiënter kunnen werken en over hoe het onderhoud beter kan.”

In het contract staat ook een nieuw flexibel servicemodel. In het huidige contract moeten storingen of binnen vier uur, of binnen 72 uur opgelost worden. In het nieuwe contract is dat flexibeler. “Door die flexibiliteit kun je meer focus geven op de incidenten die echt van belang zijn zodat de reiziger ongestoord door kan.”

“Bij een hele rij poortjes is het misschien minder urgent om een poortje binnen vier uur te repareren. Als een station maar bijvoorbeeld drie poortjes heeft, waarvan een defect is, dan wil je juist wel met prioriteit een van die drie poortjes repareren”, vertelt Robert Bangma, manager IT van OV-betalen bij de NS.

OV-betalen

De technologische veranderingen gaan snel bij betaalsystemen in het openbaar vervoer. “Het nieuwe contract weerspiegelt dat”, zegt Voltman. “Apparatuur wordt steeds minder intelligent en de hardware steeds minder complex omdat de intelligentie verschuift naar de backoffice. We hebben daarvoor in het contract opgenomen dat we kunnen afschalen als er minder monteurs nodig zijn.”

Daarnaast gaat natuurlijk ook heel veel veranderen door de introductie van het nieuwe OV-betalen. Reizigers kunnen vanaf volgend jaar overal in Nederland inchecken met een betaalpas, zo ook in de trein. “Op dat gebied zijn ook veel innovaties en ontwikkelingen gaande. Door de goede afspraken in het contract blijven we daar goed van op de hoogte.”

Opknippen in twee delen

Dat Thales de aangewezen partij is om ook de komende acht jaar het incheckmateriaal van NS te onderhouden, lijkt onvermijdelijk. Toch ligt dat volgens Voltman genuanceerder. “Het is zeker mogelijk dat andere partijen een deel van dit werk kunnen doen. Een deel is beschermd en blijft in handen van Thales door de broncode van de inchecksoftware. Als je dat in de markt zou zetten, dan moet je heel veel geld investeren voor een resultaat wat uiteindelijk hetzelfde zal zijn.”

Het onderhoud van de software en de broncode ligt dus onvermijdelijk in handen van Thales. Op het gebied van het onderhoud van de hardware is meer mogelijk. “Er zijn wel degelijk partijen die dat kunnen, maar daar moet je ook kritisch zijn naar jezelf: wat voegt het stukje verkaveling toe als het complexer en kostbaarder wordt doordat meerdere partijen betrokken raken?”

Zorgeloos reizen

Uiteindelijk zal de reiziger niet veel merken van het nieuwe contract, verwachten Voltman en Olthof. “Als klanten niks merken, dan gaat het goed. Al heel veel jaren reizen klanten met behulp van de OV-chipkaart en als dat zonder problemen gaat, dan zijn wij als NS tevreden.”

Toch kunnen de reizigers zeker innovaties verwachten, die door dit contract ook beter ondersteund worden, meent Voltman. Binnenkort kan iedereen namelijk inchecken met een betaalpas, en daarnaast vinden ook veel ontwikkelingen plaats op het gebied van automatisch inchecken met je telefoon. “Uiteindelijk zijn we blij om toekomstige ontwikkelingen voor reizigers mogelijk te maken en dat we dit hebben afgesproken in het contract.”

Dit is een aangepaste versie van een eerder verschenen artikel op zusterpublicatie OVPro.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.