Station Assen

Noordelijke provincies ‘vergeten’ in miljardenregen voor spoorinfrastructuur

Station Assen werd in 1870 geopend. In 2018 werd het vernieuwde station in gebruik genomen.Fantaglobe 11/Wikimedia Commons

Begin deze week kondigde het kabinet aan 7.5 miljard euro beschikbaar te stellen voor het bouwen van woonwijken en het verbeteren van de infrastructuur in Nederland. De provincies Drenthe, Friesland en Groningen krijgen hoegenaamd niets van dat bedrag. “Ontluisterend” noemt de Drentse gedeputeerde Nelleke Vedelaar het tegenover RTV Drenthe. “Het frustreert dat hele gebieden in dit land minder meetellen dan andere gebieden.”

Ruim de helft van de 7,5 miljard euro die het kabinet uittrekt voor bereikbaarheid van nieuwe woonwijken en algemene infrastructuur gaat naar openbaar vervoer. Een derde gaat naar voorzieningen voor autoverkeer en een slordige 10 procent naar fietspaden. In de Randstad werd afgelopen maandag volop gejuicht en ook in Noord-Brabant was iedereen blij. Het leeuwendeel van de 7,5 miljard gaat dan ook naar de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Brabant dus.

De noordelijke provincies komen er dus bekaaid van af. Er was hoop dat het kabinet geld zou uittrekken voor een versnelde aanleg van de Lelylijn óf in een (voorlopige) oplossing om de verbinding Groningen-Assen-Randstad te versnellen, in het Deltaplan en/of de Nedersaksenlijn. De provincies hadden het allemaal voorbereid voor het kabinet, voorgekauwd zelfs!

Kabinet laat voorzet op maat lopen

Zo was het Deltaplan voor het Noorden bedacht. Dit plan werd door de gezamenlijke noordelijke provincies en Flevoland in 2021 aan het kabinet aangeboden om het enorme tekort aan woningen in Nederland te helpen oplossen. Er zouden in dat plan 320.000 woningen gebouwd worden, maar dan moest het kabinet wel meedenken over een betere bereikbaarheid van de provincies. Ook die plannen werden op een presenteerblaadje aangeboden: het bestaande spoor van Groningen-Leeuwarden naar de Randstad moest sterk verbeterd en versneld worden, de Nedersaksenlijn (van Groningen over Stadskanaal en Emmen naar Twente) moest aangelegd worden, alsmede de Lelylijn (door de Flevopolders en Friesland naar Groningen). Er was zelfs al provinciaal geld gereserveerd voor het uitvoeren van deze plannen.

Het was een voorzet op maat voor het kabinet, zo vonden ze in het noorden. De bal hoefde nog slechts te worden ingekopt. Maar helaas, het kabinet liet de kans voor open doel liggen, zo redeneert men nu teleurgesteld. Die teleurstelling maakt zelfs plaats voor frustratie als men zich realiseert dat er zelfs geen geld vrij wordt gemaakt om
de problemen op het spoortraject Meppel-Zwolle aan te pakken. Op dat traject komt al het treinverkeer van en naar het noorden samen, dus als het daar mis gaat, is direct het hele noorden onbereikbaar met de trein.

En dat gebeurt regelmatig. Een ongeluk, een storing, het zit in een klein hoekje. “Gemiddeld staan de treinen negen uur per week stil door problemen op dit korte traject”, foetert Redelaar door tegen Rtv Drenthe. “Het is op te lossen met 70 miljoen euro, waarvan we aan het kabinet óók al hebben aangeboden bijna de helft zelf te betalen. Dan betalen we dus mee aan rijksinfrastructuur, maar ook hier komt geen geld voor.”

Dat de frustraties groot zijn blijkt wel uit de oproep van de provinciale PvdA-politica: “De Tweede Kamer moet dit voor ons gaan veranderen, dat is nog de enige mogelijkheid. Iedere politicus uit het noorden moet met zijn partij in den Haag gaan bellen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

4 reacties op “Noordelijke provincies ‘vergeten’ in miljardenregen voor spoorinfrastructuur”

A C F Sierts|17.11.22|18:23

Zoals bekend ben ik zelf een geboren & getogen Noord-Nederlander. En toch zeg ik het hier nu maar es hardop: het Noorden organiseert steeds opnieuw z’n eigen spoorse teleurstellingen door de ambitielat steeds weer véééél te hoog te leggen. Had men voorgesteld om op korte termijn als eerste stap van de Zuiderlelylijn de aftakking Heerenveen-Drachten aan te leggen en Drachten op te nemen in het IC-netwerk, dan had men een grote kans gemaakt, ook met aanpak spoor Zl-Mpl. Think big, act realistic.

Ron Swart|17.11.22|21:46

De afgelopen jaren hebben de drie noordelijke provincies + Overijssel royaal geprofiteerd van het Spoorplan Noord-Nederland: https://www.prorail.nl/programmas/spoorplan-noord-nederland
De spoorverdubbeling van Scheemda – Winschoten is echter opgeschort en de heraanleg van de boog bij Hoogeveen is door materiaalgebrek uitgesteld.

A C F Sierts|18.11.22|08:55

@ ron : ieder zn mening, maar dat noem ik absoluut geen royaal profiteren. Zwolle-Herfte was al sinds de drg 95/96 overbelast, maar werd niet aangepakt omdat de NS de (zeer nadelige) gevolgen voor Zl-Emn / Aml-Mrb niet als probleem beschouwde, resp. het geld liever in de Randstad stak. De aanpak daarvan ( = het duurste projectdeel) is dus puur achterstallig spoorbeheer. En de beloofde BB21 (ETCS) voor korte treinopvolging tussen Zl en de tweesporig gebleven IJsselbrug is er nu nog steeds niet !

Marc Busio|18.11.22|10:09

OV-investeringen zijn in de Randstad nu eenmaal veel effectiever omdat daar de potentiele passagiersstromen veel groter zijn. Door de drukte op de wegen kan het OV daar nog een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid, terwijl dit in het Noorden-des-Lands geen rol speelt. Je kunt daar beter geld steken in de instandhouding van het bestaande OV, want dat zal de komende jaren al genoeg onder druk komen staan. Een nieuw stationnetje of verdubbeling van een diesellijntje maken echt niet het verschil.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.