Station Assen

Noordelijke provincies ‘vergeten’ in miljardenregen voor spoorinfrastructuur

Station Assen werd in 1870 geopend. In 2018 werd het vernieuwde station in gebruik genomen. Fantaglobe 11/Wikimedia Commons

Begin deze week kondigde het kabinet aan 7.5 miljard euro beschikbaar te stellen voor het bouwen van woonwijken en het verbeteren van de infrastructuur in Nederland. De provincies Drenthe, Friesland en Groningen krijgen hoegenaamd niets van dat bedrag. “Ontluisterend” noemt de Drentse gedeputeerde Nelleke Vedelaar het tegenover RTV Drenthe. “Het frustreert dat hele gebieden in dit land minder meetellen dan andere gebieden.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

5 reacties op “Noordelijke provincies ‘vergeten’ in miljardenregen voor spoorinfrastructuur”

A C F Sierts|17.11.22|18:23

Zoals bekend ben ik zelf een geboren & getogen Noord-Nederlander. En toch zeg ik het hier nu maar es hardop: het Noorden organiseert steeds opnieuw z’n eigen spoorse teleurstellingen door de ambitielat steeds weer véééél te hoog te leggen. Had men voorgesteld om op korte termijn als eerste stap van de Zuiderlelylijn de aftakking Heerenveen-Drachten aan te leggen en Drachten op te nemen in het IC-netwerk, dan had men een grote kans gemaakt, ook met aanpak spoor Zl-Mpl. Think big, act realistic.

Ron Swart|17.11.22|21:46

De afgelopen jaren hebben de drie noordelijke provincies + Overijssel royaal geprofiteerd van het Spoorplan Noord-Nederland: https://www.prorail.nl/programmas/spoorplan-noord-nederland
De spoorverdubbeling van Scheemda – Winschoten is echter opgeschort en de heraanleg van de boog bij Hoogeveen is door materiaalgebrek uitgesteld.

A C F Sierts|18.11.22|08:55

@ ron : ieder zn mening, maar dat noem ik absoluut geen royaal profiteren. Zwolle-Herfte was al sinds de drg 95/96 overbelast, maar werd niet aangepakt omdat de NS de (zeer nadelige) gevolgen voor Zl-Emn / Aml-Mrb niet als probleem beschouwde, resp. het geld liever in de Randstad stak. De aanpak daarvan ( = het duurste projectdeel) is dus puur achterstallig spoorbeheer. En de beloofde BB21 (ETCS) voor korte treinopvolging tussen Zl en de tweesporig gebleven IJsselbrug is er nu nog steeds niet !

Marc Busio|18.11.22|10:09

OV-investeringen zijn in de Randstad nu eenmaal veel effectiever omdat daar de potentiele passagiersstromen veel groter zijn. Door de drukte op de wegen kan het OV daar nog een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid, terwijl dit in het Noorden-des-Lands geen rol speelt. Je kunt daar beter geld steken in de instandhouding van het bestaande OV, want dat zal de komende jaren al genoeg onder druk komen staan. Een nieuw stationnetje of verdubbeling van een diesellijntje maken echt niet het verschil.

Pat Rick|18.11.22|15:01

@Marc: dat is precies wat politici en ProRail ons wil laten geloven. Maar de groei in de Randstad is vooral kwantitatief demografisch: er komen steeds meer mensen bij zonder dat kwaliteit aan Nederland wordt toegevoegd. Dat laatste gebeurt juist wel elders: Brainport, Eemshaven, Food valley. En investeringen daar leidt meteen tot hogere groei, terwijl in de Randstad steeds meer geld moet om de boel in beweging te houden. De Randstad loopt eigenlijk over, dus beter functies weghalen daar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Noordelijke provincies ‘vergeten’ in miljardenregen voor spoorinfrastructuur | SpoorPro.nl
Station Assen

Noordelijke provincies ‘vergeten’ in miljardenregen voor spoorinfrastructuur

Station Assen werd in 1870 geopend. In 2018 werd het vernieuwde station in gebruik genomen. Fantaglobe 11/Wikimedia Commons

Begin deze week kondigde het kabinet aan 7.5 miljard euro beschikbaar te stellen voor het bouwen van woonwijken en het verbeteren van de infrastructuur in Nederland. De provincies Drenthe, Friesland en Groningen krijgen hoegenaamd niets van dat bedrag. “Ontluisterend” noemt de Drentse gedeputeerde Nelleke Vedelaar het tegenover RTV Drenthe. “Het frustreert dat hele gebieden in dit land minder meetellen dan andere gebieden.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

5 reacties op “Noordelijke provincies ‘vergeten’ in miljardenregen voor spoorinfrastructuur”

A C F Sierts|17.11.22|18:23

Zoals bekend ben ik zelf een geboren & getogen Noord-Nederlander. En toch zeg ik het hier nu maar es hardop: het Noorden organiseert steeds opnieuw z’n eigen spoorse teleurstellingen door de ambitielat steeds weer véééél te hoog te leggen. Had men voorgesteld om op korte termijn als eerste stap van de Zuiderlelylijn de aftakking Heerenveen-Drachten aan te leggen en Drachten op te nemen in het IC-netwerk, dan had men een grote kans gemaakt, ook met aanpak spoor Zl-Mpl. Think big, act realistic.

Ron Swart|17.11.22|21:46

De afgelopen jaren hebben de drie noordelijke provincies + Overijssel royaal geprofiteerd van het Spoorplan Noord-Nederland: https://www.prorail.nl/programmas/spoorplan-noord-nederland
De spoorverdubbeling van Scheemda – Winschoten is echter opgeschort en de heraanleg van de boog bij Hoogeveen is door materiaalgebrek uitgesteld.

A C F Sierts|18.11.22|08:55

@ ron : ieder zn mening, maar dat noem ik absoluut geen royaal profiteren. Zwolle-Herfte was al sinds de drg 95/96 overbelast, maar werd niet aangepakt omdat de NS de (zeer nadelige) gevolgen voor Zl-Emn / Aml-Mrb niet als probleem beschouwde, resp. het geld liever in de Randstad stak. De aanpak daarvan ( = het duurste projectdeel) is dus puur achterstallig spoorbeheer. En de beloofde BB21 (ETCS) voor korte treinopvolging tussen Zl en de tweesporig gebleven IJsselbrug is er nu nog steeds niet !

Marc Busio|18.11.22|10:09

OV-investeringen zijn in de Randstad nu eenmaal veel effectiever omdat daar de potentiele passagiersstromen veel groter zijn. Door de drukte op de wegen kan het OV daar nog een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid, terwijl dit in het Noorden-des-Lands geen rol speelt. Je kunt daar beter geld steken in de instandhouding van het bestaande OV, want dat zal de komende jaren al genoeg onder druk komen staan. Een nieuw stationnetje of verdubbeling van een diesellijntje maken echt niet het verschil.

Pat Rick|18.11.22|15:01

@Marc: dat is precies wat politici en ProRail ons wil laten geloven. Maar de groei in de Randstad is vooral kwantitatief demografisch: er komen steeds meer mensen bij zonder dat kwaliteit aan Nederland wordt toegevoegd. Dat laatste gebeurt juist wel elders: Brainport, Eemshaven, Food valley. En investeringen daar leidt meteen tot hogere groei, terwijl in de Randstad steeds meer geld moet om de boel in beweging te houden. De Randstad loopt eigenlijk over, dus beter functies weghalen daar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.