Station Amsterdam Sloterdijk

Spoorsector in haar nopjes met toekenning van miljarden uit rijksbegroting

De infrastructuur van station Amsterdam Sloterdijk.FaceMePLS / Wikimedia Commons

Vanuit de spoorsector is positief gereageerd op de miljardeninvestering die het kabinet heeft toegekend om het spoornetwerk te verbeteren, verder uit te breiden en te vergroenen. Van de vrijgemaakte 7,5 miljard euro gaat de helft naar het openbaar vervoer, waarvan een groot deel naar het spoor.

NS-directeur Wouter Koolmees zegt “tot zijn vreugde” dat het kabinet met deze forse investeringen kiest voor “groene mobiliteit als sleutel tot het oplossen van grote maatschappelijke problemen in Nederland.” Volgens Koolmees is dat maar goed ook, want “de verwachte groei van treinreizigers in de toekomst vraagt nu om actie.”

John Voppen, CEO van ProRail, noemt de toewijding van de overheid “historisch en ongelooflijk goed nieuws”. Voppen benadrukt dat het noodzakelijk is dat bestaande verbindingen en knooppunten worden aangepakt. “De gelden die nu beschikbaar komen zijn dan ook broodnodig. Wij zijn hier als spoorbeheerder en als voorvechter van duurzaam OV erg blij mee”, zo stelt Voppen.

Minister Mark Harbers (IenW) noemt het belangrijk dat er goede doorstroming is op de ringen rond de grote steden. “Zodat je ook daar kunt doorrijden”, aldus de minister, vooral verwijzend naar de geplande investeringen in het wegennetwerk, een speerpunt van zijn partij, de VVD.

RegioExpres

Vivianne Heijnen, staatssecretaris onder Harbers, neemt de investeringen in het openbaar vervoer wel als uitgangspunt. Ze is blij dat er niet alleen wordt geïnvesteerd in de Randstad, “maar juist ook in de regio”. Daar aan toevoegende: “Zo kunnen scholieren vanuit de Achterhoek straks sneller naar school in Arnhem met de RegioExpres.”

Jan van de Wouw, omgevingsmanager bij de provincie Gelderland en betrokken bij de realisatie van de RegioExpres zegt de vlag uit te hangen. “De Staatsecretaris heeft vanmiddag aangekondigd 75 miljoen euro bij te dragen aan de RegioExpres. Ik ben trots op eenieder die door middel van een gezamenlijke inzet en inspanning dit mogelijk heeft gemaakt”, aldus Van de Wouw.

Stadsvervoerders

Ook de stadsvervoerders zoals de Rotterdamse RET en de Haagse HTM zijn bijzonder te spreken over de investeringen van het kabinet.

Maurice Unck, algemeen directeur RET: “Met de toegekende middelen werken we samen met onze partners uit hoe we het beste uit de railverbinding over de nieuwe brug kunnen halen. Ook investeren we in 35 nieuwe metro’s en een verbetering van station Beurs. Daarmee wordt onze langgekoesterde wens om het metronetwerk te versterken, concreet.”

HTM is tevreden over de investering die is toegezegd voor de verbetering van de tramlijnen 3 en 4 van de RandstadRail. “Dit zijn twee van onze drukste tramlijnen. Om meer capaciteit te bieden, zetten we nu al tram 34 in. Daarmee worden trams 3 en 4 in de spitsen ontlast. Maar als de verwachte groei doorzet is er meer nodig, door bijvoorbeeld met gekoppelde trams te gaan rijden.” aldus algemeen directeur Jaap Bierman.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.