ProRail en Dura Vermeer-Movares tekenen voor vernieuwing emplacement Amersfoort

Foto: Daanvr / Wikimedia Commons Daanvr / Wikimedia Commons

John Voppen, CEO van ProRail en Remko Uenk, statutair directeur bij Dura Vermeer Railinfra, hebben maandag hun handtekening gezet onder de gezamenlijk uitvoering van het project Amersfoort West. Tussen 2023 en 2024 wordt daar het emplacement aan de westzijde van station Amersfoort Centraal ontknoopt en opnieuw ingericht.

Voppen noemt de ondertekening van het contract “een belangrijke mijlpaal op weg naar een veiliger, duurzamer en toekomstbestendig spoor.” Uenk noemt de werkzaamheden “een flinke klus waar we graag onze schouders onderzetten.”

Vijf kilometer spoor vernieuwd

Bijna vijf kilometer spoor zal worden vernieuwd in Amersfoort. Daarnaast worden de sporen ontknoopt, de wissels vernieuwd en worden er minder wissels teruggeplaatst. Ook de treinbeveiliging en de kabels en leidingen worden vernieuwd. Zoals onderhand gebruikelijk is geworden tijdens omvangrijke spoorwerkzaamheden wordt ook de gaswisselverwarming vervangen door duurzamere elektrische wisselverwarming. Het opstelspoor voor de PON-trein wordt verlengd, waardoor de overweg bij de Soesterweg minder lang dicht zal zijn. Afsluitend wordt het perron bij spoor 1 op de juiste hoogt gebracht.

1.5 minuut kortere reistijd

In 2023 wordt er begonnen met de eerste voorbereidende werkzaamheden zodat in 2024 kan worden gestart met de daadwerkelijke werkzaamheden. Doordat het spoor na de werkzaamheden minder storingsgevoelig moet zijn en de doorstroom verbetert, zijn reizigers vanuit Utrecht Centraal straks 1.5 minuut sneller in Amersfoort. Het biedt een betere aansluiting op de treinen richting het noorden.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.