‘Proef bij Oldenzaal van groot belang realiseren snellere reistijd naar Berlijn’

Pxhere

De realisatie van een snellere reistijd tussen Amsterdam en Berlijn is mede afhankelijk van de proef naar de stevigheid van de bodem tussen Deventer en Oldenzaal. Deze proef zal volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail over “niet al te lange tijd” gaan beginnen.

We gaan in de gaten houden wat de grondlagen en de waterspanning in de ondergrond en het baanlichaam doen door de extra belasting, liet ProRail weten. Wanneer blijkt dat de bodem het toch niet aankan, zou het kunnen dat dit gevolgen zal hebben voor de dienstregeling en voor het realiseren van de snellere reistijd.

Een snelheidsbeperking behoort volgens een woordvoerder in dat geval tot de opties. “We kunnen nog niet direct zeggen wat de gevolgen voor de dienstregeling precies gaan zijn wanneer dat soort maatregelen nodig zijn. En ik denk ook dat ProRail in dat geval een alternatieve oplossing zal kunnen vinden. Maar de uitkomsten van deze proef gaan van groot belang zijn zijn voor onze plannen op dit traject”, aldus de woordvoerder.

Zware treinen

ProRail maakte vorige week bekend maatregelen te nemen waardoor een half uur kortere reistijd tussen Amsterdam en Berlijn eind 2023 mogelijk zou worden. Zo zijn er multicourante treinen besteld, die zowel in Nederland als in Duitsland kunnen rijden zonder van locomotief te wisselen. Deze locomotieven zijn echter voor sommige delen van het traject te zwaar voor de bodem.

Het risico op veranderingen in de spoorbaan op het spoor tussen Deventer en Oldenzaal is klein. Maar hoewel een snelheidsbeperking tussen Amsterdam en Deventer goed kan worden opgevangen, is hier tussen Deventer en de Duitse grens bij Oldenzaal geen ruimte voor. “Op dit traject rijden veel treinen, die bij lagere snelheid met elkaar in conflict komen. De urgentie op andere delen van het traject is lager, omdat daar een maakbare dienstregeling mogelijk is”, aldus de woordvoerder.

De kwaliteit van de bodem is ook op andere delen van het spoor een probleem. Zo heeft ProRail de ambitie om meer treinen te laten rijden tussen Schiedam en Delft. Ook hiervoor is de bodem echter mogelijk niet stevig genoeg en is de spoorbeheerder bezig met monitoren. Hiervan zijn nog geen resultaten bekend. Bij Culemborg werd recent een groot project afgerond voor het verstevigen van de bodem. Hierdoor kon een al enkele jaren bestaande snelheidsbeperking worden opgeheven.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Simone van der Lee

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.