Treinverkeer rond Leiden ontregeld door scheur in een wissel

Afbeelding: Wikimedia Commons

Het treinverkeer in de regio rond Leiden is maandag ernstig ontregeld als gevolg van een scheur in het puntstuk van een wissel. Volgens ProRail komt dat niet vaak voor. “Het kan gebeuren, maar ik heb het niet vaak gezien. Het is toeval dat dit gebeurt”, zegt de woordvoerder van ProRail. De spoorbeheerder gaat het wisselpuntstuk vannacht vervangen.

Vanwege het probleem rijden er geen treinen tussen Hoofddorp en Leiden Centraal. Tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal rijden minder intercity’s en tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol rijdt beperkt treinverkeer. ProRail meldt dat de verstoring in ieder geval tot 23.00 uur gaat duren.

Tussen Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Sassenheim en Leiden Centraal rijden stopbussen. Volgens de NS is de extra reistijd op dit traject ongeveer een kwartier.

Tussen Leiden en Den Haag Centraal rijden ook minder intercity’s. De verwachting is dat dit nog deze middag is opgelost en er weer meer intercity’s ingezet kunnen worden.

Dit verhaal is een co-productie met zusterpublicatie OVPro.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Sander van Vliet

2 reacties op “Treinverkeer rond Leiden ontregeld door scheur in een wissel”

Eric Struch|08.08.22|15:52

Het treinverkeer is dus weer eens in beide richtingen volledig stilgelegd. Ik vraag mij dan iedere keer weer af of via enkelspoor misschien toch een beperkte treindienst in stand gehouden had kunnen worden, al was het maar een pendel. Ik kan het nu niet beoordelen, omdat ik niet weet om welk wissel het gaat en ook niet weet wat de impact is van de sectiestoring.

Marc Busio|09.08.22|10:41

Over enkel spoor blijven rijden als het andere spoor geblokkeerd is werd vroeger wel gedaan, maar sinds een jaar of tien niet meer. Door langzaam rijden en van spoor verwisselen betekent het namelijk dat iedere trein vertraging oploopt. Door het hele traject stil te leggen kan de dienstregeling elders gewoon in stand gehouden worden met twee extra ‘eindpunten’. Op die manier komt het euvel niet in de vertragingsstatistieken terecht, want daarin betekent ‘niet rijden’ ook ‘geen vertraging’.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.