goederentrein Rijn-Alpencorridor

Meer storingen op het Duitse spoorwegnet verwacht vanwege werkzaamheden

foto: Kombiverkehr via Railfreight.com

De Duitse spoorwegbeheerders zijn begonnen aan ingrijpende bouwwerkzaamheden aan het Duitse spoorwegnet. Volgens DB Cargo leidt dit tot capaciteitsbeperkingen van 25 tot 30 procent. Treinen stranden regelmatig, terwijl andere geplande vertrekken moesten worden geannuleerd. De verwachting is dat dit het begin is van een periodieke periode van verstoringen op het Duitse spoornet.

Het is geen verrassing, maar toch een uiterst ongemakkelijke situatie. DB Netze voert dit jaar op meerdere locaties bouwwerkzaamheden uit op het Duitse netwerk. Het zwaarst getroffen zijn de corridors Rijn-Alpen en Scandinavië-mediterrane, waar het hele jaar door langdurige werkzaamheden zullen plaatsvinden. Aangezien Nederland ook is aangesloten op het Rijn-Alpencorridor, zullen wij ook hier hinder gaan ondervinden van de werkzaamheden in Duitsland.

Half mei zijn de intensievere bouwwerkzaamheden gestart. Op de Rijn-Alpencorridor zullen deze duren tot halverwege juni. Op de Scandinavië-mediterrane corridor duren de werkzaamheden tot eind september. DB Cargo omschrijft deze perioden als perioden waarin “dienstverstoring en verminderde netwerkbeschikbaarheid als de norm zullen gelden”.

Presentatie DB Cargo
Presentatie DB Cargo aan haar klanten op 18 mei 2022

Meer materieel, meer personeel

Hoewel de planning tegenover de klanten is gecommuniceerd, heeft de industrie het moeilijk om met de situatie om te gaan. In een videoboodschap aan medewerkers op 14 mei legde DB Cargo-bestuurslid Ralf Günter Kloß uit dat hij in zijn bijna 40 jaar bij DB Cargo nog nooit een situatie als deze had meegemaakt. Kloß zei dat ondanks de genomen maatregelen van de exploitant de maatregelen nauwelijks nog beheersbaar zijn.

De exploitant maakte op 19 mei bekend wat het ging doen om de situatie aan te pakken. Tot de maatregelen behoorden een extra inhuur van 25 locomotieven, met mogelijk nog eens 15 in de komende maanden, evenals maximaal 100 locomotiefbestuurders en 100 overig operationeel personeel. Maar het management loopt nu tegen zijn grenzen aan als het gaat om het vorderen van extra arbeidskrachten, zo legt Kloß uit in de video.

Noodzakelijke renovatie

Deutsche Bahn-topman Richard Lutz sprak op maandag 30 mei tijdens een persconferentie over de onhoudbare situatie. “De huidige operationele situatie laat duidelijk maar ook pijnlijk zien dat we voor een dilemma staan ​​dat nauwelijks op korte termijn kan worden opgelost: groeien en moderniseren tegelijk is niet meer mogelijk met een goede operationele kwaliteit en stiptheid op te veel dagen en in te veel gangen”, aldus Lutz.

Alle spoorwegmaatschappijen en dus ook alle reizigers, openbaarvervoersautoriteiten en klanten van het goederenvervoer voelen de enorme effecten. Lutz: “Daar zijn we ons van bewust.” Deutsche Bahn zegt alles in het werk te stellen om de negatieve effecten voor vervoerders en klanten in het personen- en goederenvervoer tot een minimum te beperken, maar dat het netwerk nu moet worden gerenoveerd om aan de groeiende vraag te blijven voldoen.

Het nieuwe normaal

De bouwwerkzaamheden werden door Hupac tijdens het jaarlijkse evenement in Lugano op vrijdag 13 mei als “het nieuwe normaal” beschreven. “De spoorgoederensector moet zich aanpassen aan deze realiteit om de impact te verminderen”, zei CEO Michail Stahlut. Ook Hupac investeert in extra middelen en structurele reserves.

“Het belangrijkste doel van dergelijke investeringen is om een ​​constante verkeersstroom te kunnen bieden, die niet zo zwaar wordt beïnvloed door afwijkingen als nu het geval is. Deze afwijkingen zullen blijven plaatsvinden, of de intermodale volumes kunnen toenemen. Ook in zo’n geval is het goed om constante stromen te kunnen voorzien. We moeten creatiever zijn en de lasten met iedereen delen.”

Presentatie DB Cargo 2
Presentatie DB Cargo aan haar klanten op 18 mei 2022

Klantverlies

Grote operators doen er alles aan om de beperkingen te compenseren en hun klantenkring te behouden, maar de impact op de klant is waarschijnlijk moeilijk te vermijden. De Federatie van Duitse Industrieën (BDI) schreef op dinsdag 26 april een position paper, vooruitlopend op de huidige golf van bouwwerkzaamheden, maar pas na de intensieve maand van de verstoringen in mei. HEr wordt nu gekeken naar de Duitse regering voor steun.

“De overheid en de spoorsector moeten beseffen dat er een grens is aan capaciteitsbeperkingen als gevolg van bouwactiviteiten op het net. Bij overschrijding van deze limieten zal de aantrekkelijkheid van het spoor als vervoermiddel, zeker voor de bestaande klanten, op korte termijn schade oplopen. Het politieke doel om een ​​modal split van 25 procent voor het spoor te bereiken, dat al zeer ambitieus is, zal worden gedestabiliseerd.”

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad RailTech.com.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.