Een spoorbrug tussen Madrid en Barcelona, bron: Adif

Adif werkt samen met Geografisch Instituut om aardbevingen te detecteren

De Spaanse spoorbeheerder Adif en het Nationaal Geografisch Instituut (IGN) zijn een samenwerking aangegaan om het glasvezelnetwerk langs het spoor te gebruiken om mogelijke aardbevingen op te sporen. Ook zullen ze samen optrekken om seismische risico’s voor infrastructuur in kaart te brengen en hier oplossingen voor te vinden.

President María Luisa Domínguez van Adif en de directeur-generaal Lorenzo García Asensio van het Nationaal Geografisch Instituut (IGN) hebben een protocol ondertekend om samen te werken bij de detectie van aardbevingen en de studie van de oppervlaktestructuur van de grond.

Het doel is gebruik te maken van het 16.000 kilometer lange glasvezelnetwerk dat langs het spoorwegnet van Adif loopt. Door sensoren aan glasvezelnetwerken toe te voegen, kunnen ze eventuele lokale ruis op de glasvezelkabels ‘horen’ en afwijkingen detecteren. Voor het spoor ontwikkelt Adif al diverse projecten waarin glasvezeldetectie een belangrijk onderdeel is.

Waarschuwingen voor schade aan spoorstaven

Adif maakt sinds 2007 gebruik van DAS-technologie (Distributed Acoustic Senses), naar aanleiding van de ontwikkeling van het MIFFO-project (Monitoring of Infrastructure by Optical Fibre). Deze technologie is gebaseerd op het gebruik van één of meerdere optische vezels die langs de spoorlijn worden gelegd en als sensorelementen dienen. De meerwaarde van het systeem is dat er slechts een kleine ingreep nodig is aan de uiteinden van de vezel, die meestal al in het communicatiekanaal van de spoorlijn is aangebracht. Het systeem maakt realtime monitoring mogelijk van een grote lengte van de infrastructuur, met tussenpozen van ongeveer tien meter.

Momenteel lopen er twee projecten met deze technologie. Het project ‘Broken Rail 1’ heeft tot doel de haalbaarheid aan te tonen van het detecteren van een kapotte rail op een spoor. Het ‘Smanslope-project’, heeft tot doel een operationeel waarschuwingssysteem te bieden voor steenslag op de spoorweginfrastructuur.

Op de tweede dag van RailTech Europe in de Jaarbeurs Utrecht is er aandacht voor de robuustheid van spoornetwerken in relatie tot klimaatverandering. Bezoek de conferentiewebsite voor meer informatie.

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.