Belgische politiek voert druk op over spoorlijn Hamont-Weert

Foto: Peter, Vereniging Treinreizigersvervoer

In de Belgische politiek is de heropening van de internationale spoorlijn Hamont-Weert weer onderwerp van gesprek. Deze week werd er in de Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers bij mobiliteitsminister Georges Gilkinet opnieuw op aangedrongen dat hij in overleg moet gaan met staatssecretaris Vivianne Heijnen over deze kwestie. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “Belgische politiek voert druk op over spoorlijn Hamont-Weert”

Marc Busio|12.02.22|11:19

Als je zo’n lange dubbeldekstrein (zie foto) naar een dunbevolkte uithoek van het land als de Kempen laat rijden, dan kun je natuurlijk wel dat handjevol instappers in Weert gebruiken dat bereid is om een treinreis van anderhalf uur te maken voor een bezoekje aan Antwerpen. Kortom, dit is natuurlijk weer een voorbeeld van hoe totaal kansloos men bij de NMBS bezig is met het internationaal reizigersverkeer.

Cornelius Koelewijn|14.02.22|14:03

Ik vraag me af hoe lang ProRail de elektrificatie van die 8 km spoorlijn nog langer kan blijven saboteren met de meest onwaarschijnlijke begrotingen. Anders moet Infrabel het maar doen. Die werkt veel goedkoper. Overigens stond elektrificatie in het regeerakkoord van de vorige regering Rutte.

Wim Pollaert|14.02.22|16:06

Er is wel degelijk een potentieel aan reizigers voor deze verbinding. Vroeger had men tijdens de kermis van Weert de “Teutenexpress” tussen Weert en Neerpelt. Deze trein zat goed vol. Ook nu hoor ik steeds vaker de opmerking waarom men niet van Hamont door rijdt naar Weert. Kijk maar eens naar het aantal Nederlandse kentekens op de parkeerplaats van het station Hamont. Zelf neem ik ook regelmatig deze trein als ik in België moet zijn. Prima verbinding en goed materieel.

Victor Bax|14.02.22|16:52

Ik zeg doen. En het is lang niet zo dat iedereen vanuit Weert helemaal naar Antwerpen moet of wil. Er zijn nog wel andere stations te bedenken, er is zeker vervoerswaarde.
Er wordt wel genoeg besteed aan asfalt, en te weinig aan ijzer.

Victor Bax|14.02.22|16:54

Het is niet zo dat passagiers van Weert helemaal naar Antwerpen toe willen reizen. Er zijn nog genoeg andere bestemmingen te bedenken. In Weert kan men overstappen op de intercity richting Eindhoven, Maastricht of straks ook naar Duitsland. Ik denk dat dat een goede ontwikkeling is.Er is al te veel geld besteed aan asfalt.

kees boer|14.02.22|20:13

Als het tot een doortrek komt dan een gescheiden exploitatie zoals een apart perron in Weert – er is ruimte – ,zo niet dat een goed aantakkende buslijnen en dus doortrek; die van Hasselt – Hamont tot Budel en die van Heeze – Budel tot Hamont ; die hiaat is nauwelijks 1 km

TheSertaz taz|15.03.22|15:09

In ieder geval is er geld , beschikbaar om deze lijn 19 elektrisch door te trekken met een 3000 Volt Spanning tot WEERT en daarna eventueel in de Toekomst doortrekken naar Eindhoven, Doormiddel van een spannings sluis terug naar 1500 Volt ,Het zou Europees gezien overal op de Hoofdcoridoors op 3000 Volt kunnen zijn,en,HSL lijnen op 15 tot 25000 Volt.Maar er is meer!!! wat dacht je Van een lichtrail die meerdere spanningen aankan.
Goed voorbeeld is Onze Randstad Rail.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belgische politiek voert druk op over spoorlijn Hamont-Weert | SpoorPro.nl

Belgische politiek voert druk op over spoorlijn Hamont-Weert

Foto: Peter, Vereniging Treinreizigersvervoer

In de Belgische politiek is de heropening van de internationale spoorlijn Hamont-Weert weer onderwerp van gesprek. Deze week werd er in de Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers bij mobiliteitsminister Georges Gilkinet opnieuw op aangedrongen dat hij in overleg moet gaan met staatssecretaris Vivianne Heijnen over deze kwestie. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “Belgische politiek voert druk op over spoorlijn Hamont-Weert”

Marc Busio|12.02.22|11:19

Als je zo’n lange dubbeldekstrein (zie foto) naar een dunbevolkte uithoek van het land als de Kempen laat rijden, dan kun je natuurlijk wel dat handjevol instappers in Weert gebruiken dat bereid is om een treinreis van anderhalf uur te maken voor een bezoekje aan Antwerpen. Kortom, dit is natuurlijk weer een voorbeeld van hoe totaal kansloos men bij de NMBS bezig is met het internationaal reizigersverkeer.

Cornelius Koelewijn|14.02.22|14:03

Ik vraag me af hoe lang ProRail de elektrificatie van die 8 km spoorlijn nog langer kan blijven saboteren met de meest onwaarschijnlijke begrotingen. Anders moet Infrabel het maar doen. Die werkt veel goedkoper. Overigens stond elektrificatie in het regeerakkoord van de vorige regering Rutte.

Wim Pollaert|14.02.22|16:06

Er is wel degelijk een potentieel aan reizigers voor deze verbinding. Vroeger had men tijdens de kermis van Weert de “Teutenexpress” tussen Weert en Neerpelt. Deze trein zat goed vol. Ook nu hoor ik steeds vaker de opmerking waarom men niet van Hamont door rijdt naar Weert. Kijk maar eens naar het aantal Nederlandse kentekens op de parkeerplaats van het station Hamont. Zelf neem ik ook regelmatig deze trein als ik in België moet zijn. Prima verbinding en goed materieel.

Victor Bax|14.02.22|16:52

Ik zeg doen. En het is lang niet zo dat iedereen vanuit Weert helemaal naar Antwerpen moet of wil. Er zijn nog wel andere stations te bedenken, er is zeker vervoerswaarde.
Er wordt wel genoeg besteed aan asfalt, en te weinig aan ijzer.

Victor Bax|14.02.22|16:54

Het is niet zo dat passagiers van Weert helemaal naar Antwerpen toe willen reizen. Er zijn nog genoeg andere bestemmingen te bedenken. In Weert kan men overstappen op de intercity richting Eindhoven, Maastricht of straks ook naar Duitsland. Ik denk dat dat een goede ontwikkeling is.Er is al te veel geld besteed aan asfalt.

kees boer|14.02.22|20:13

Als het tot een doortrek komt dan een gescheiden exploitatie zoals een apart perron in Weert – er is ruimte – ,zo niet dat een goed aantakkende buslijnen en dus doortrek; die van Hasselt – Hamont tot Budel en die van Heeze – Budel tot Hamont ; die hiaat is nauwelijks 1 km

TheSertaz taz|15.03.22|15:09

In ieder geval is er geld , beschikbaar om deze lijn 19 elektrisch door te trekken met een 3000 Volt Spanning tot WEERT en daarna eventueel in de Toekomst doortrekken naar Eindhoven, Doormiddel van een spannings sluis terug naar 1500 Volt ,Het zou Europees gezien overal op de Hoofdcoridoors op 3000 Volt kunnen zijn,en,HSL lijnen op 15 tot 25000 Volt.Maar er is meer!!! wat dacht je Van een lichtrail die meerdere spanningen aankan.
Goed voorbeeld is Onze Randstad Rail.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.