Energievoorziening spoor, foto: ProRail

Europese studie naar spoorgeluid dit voorjaar van start

In april gaat een Europees project van start waarbij met apparatuur op en langs het spoor de geluidssignatuur van het voorbijkomende materieel geregistreerd wordt. De proef zal hoogstwaarschijnlijk in de omgeving Tilburg plaatsvinden.

Het onderzoek is onderdeel van het zogeheten Noise and Emissions Monitoring and Radical Mitigation (NEMO)-initiatief. Bij het demonstratieproject worden op de rails sensoren voor geluid geplaatst, terwijl langs het spoor apparatuur komt voor plaatsbepaling.

Op die manier hopen de onderzoekers precies te kunnen bepalen welke wagon of welk treinstel verantwoordelijk is voor welk geluid. Deze gegevens worden vervolgens gecontroleerd en geverifieerd aan de hand van gegevens van ProRail. De spoorbeheerder heeft een een kleine faciliterende rol bij de proef.

Op basis van de verzamelde gegevens moet een protocol voor het monitoren van het spoorgeluid van wagons en treinstellen ontwikkeld worden. Het moet op termijn ook dienen als handvat om de criteria voor de gradaties van spoorgeluid en overlast vast te stellen.

Aanvankelijk was het de bedoeling om de proef in Susteren te houden. Dat gaat volgens ProRail vermoedelijk niet door, omdat er in de omgeving Tilburg meer mogelijkheden zijn om specifiek het goederenvervoer te registeren. In het recente verleden heeft Susteren overigens wel als locatie voor proeven met nieuwe technologie en apparatuur gediend. In 2017 testte ProRail een nieuw soort geluidsscherm op het terrein waar vroeger een emplacement lag. Die locatie is vrij afgelegen, waardoor er minder invloeden en overlast van buitenaf zijn.

Onderzoekers deden eerder proeven in Rotterdam

Het NEMO is een onderzoeksproject dat ondersteund wordt door de Europese Commissie. Het heeft als doelstelling het op wetenschappelijke wijze vergaren van informatie en gegevens over geluid en emissies van voertuigen en vaartuigen.

Vorig jaar is in Rotterdam een demoproject uitgevoerd om overdreven luidruchtige en vervuilende voertuigen te identificeren. Ook bij aanstaande projecten in het Italiaanse Florence en de Spaanse hoofdstad Madrid draait het om het geluid van voertuigen in de stad. Bij een derde project in de haven van Valencia zullen de emissies van diesellocomotieven en cruiseschepen in kaart gebracht worden.

Dit artikel verscheen eerder op Railtech.com, de Engelstalige zusterpublicatie van SpoorPro.

Lees verder:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.