station Deutsche Bahn

Grootschalige renovatie: 1.000 treinstations in Duitsland aangepakt

Deutsche Bahn (DB) heeft afgelopen jaar meer dan 1.000 treinstations gerenoveerd. Met het in mei gelanceerde moderniseringsprogramma kon DB 120 miljoen euro extra in de stations investeren.

De middelen komen van de economische stimulans van de federale overheid. Ongeveer 900 regionale ambachtelijke bedrijven in heel Duitsland hebben geprofiteerd van de bestellingen van DB. Met meer dan 400 nieuwe banken, 100 extra ‘weerschuilplaatsen’ en zo’n 110.000 liter verf hebben de stations nu een betere uitstraling en bieden meer comfort aan de reizigers.

Om energie te besparen, heeft de DB ongeveer 90 stations omgebouwd naar energiezuinige led-verlichting en ongeveer 50 verwarmingssystemen vervangen. Door treinstations te renoveren en een nieuwe uitstraling te geven, zouden nog meer mensen moeten worden overtuigd om voor de trein als vervoermiddel te kiezen.

PU Velgast
Station Velgast. Foto: Deutsche Bahn

Vier stations per dag

Ronald Pofalla, DB-bestuurslid Infrastructuur: “Reizigers moeten niet alleen op het station in- en uitstappen, ze moeten zich op hun gemak voelen. Sinds de start van het economisch stimuleringsprogramma in mei hebben we gemiddeld vier treinstations per dag gerenoveerd – dat is een recordsnelheid. Deze stations zijn nu lichter, vriendelijker, comfortabeler en weerbestendiger – veel kleine verbeteringen die een groot verschil maken. Hiermee willen we meer mensen naar het spoor trekken.”

Met het directe programma 2021 investeerde DB landelijk in kleine, middelgrote en grote stations. De treinstations bevinden zich zowel in metropolen als op het platteland. Ongeveer 13,5 miljoen reizigers zullen profiteren van de verbeteringen. Uit onderzoek blijkt volgens de Duitse spoorwegen dat reizigers zich prettiger voelen in de vernieuwde stations.

Moderne zwart-witte look

Bijvoorbeeld in Limburg Süd: hier heeft de DB het stationsgebouw verfraaid met spoormotieven en de wachtruimtes op de perrons vernieuwd. Op het treinstation Donnersbergerbrücke in München heeft DB de trappen, vloeren en plafonds opnieuw ontworpen en nieuwe tegels gelegd in een moderne zwart-witte look.

In Dülmen kreeg de overgang naar het perron nieuwe ramen en trappen. In het Göttingen Hauptbahnhof kocht de DB nieuwe rolstoelliften, verving banken en verfraaide de wandoppervlakken. DB renoveerde het 1.400 vierkante meter grote leien dak van het treinstation Bonn-Bad Godesberg. Daarnaast zijn 80 ramen in het stationsgebouw vervangen. De oprit en de muren van het S-Bahnstation Marzahn in Berlijn zijn door de kunstenaar Steven Karlstedt met felle kleuren in een nieuw jasje gestoken.

Donnersberger-Bruecke data
Donnersberger-Bruecke. Foto: Deutsche Bahn

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Grootschalige renovatie: 1.000 treinstations in Duitsland aangepakt | SpoorPro.nl
station Deutsche Bahn

Grootschalige renovatie: 1.000 treinstations in Duitsland aangepakt

Deutsche Bahn (DB) heeft afgelopen jaar meer dan 1.000 treinstations gerenoveerd. Met het in mei gelanceerde moderniseringsprogramma kon DB 120 miljoen euro extra in de stations investeren.

De middelen komen van de economische stimulans van de federale overheid. Ongeveer 900 regionale ambachtelijke bedrijven in heel Duitsland hebben geprofiteerd van de bestellingen van DB. Met meer dan 400 nieuwe banken, 100 extra ‘weerschuilplaatsen’ en zo’n 110.000 liter verf hebben de stations nu een betere uitstraling en bieden meer comfort aan de reizigers.

Om energie te besparen, heeft de DB ongeveer 90 stations omgebouwd naar energiezuinige led-verlichting en ongeveer 50 verwarmingssystemen vervangen. Door treinstations te renoveren en een nieuwe uitstraling te geven, zouden nog meer mensen moeten worden overtuigd om voor de trein als vervoermiddel te kiezen.

PU Velgast
Station Velgast. Foto: Deutsche Bahn

Vier stations per dag

Ronald Pofalla, DB-bestuurslid Infrastructuur: “Reizigers moeten niet alleen op het station in- en uitstappen, ze moeten zich op hun gemak voelen. Sinds de start van het economisch stimuleringsprogramma in mei hebben we gemiddeld vier treinstations per dag gerenoveerd – dat is een recordsnelheid. Deze stations zijn nu lichter, vriendelijker, comfortabeler en weerbestendiger – veel kleine verbeteringen die een groot verschil maken. Hiermee willen we meer mensen naar het spoor trekken.”

Met het directe programma 2021 investeerde DB landelijk in kleine, middelgrote en grote stations. De treinstations bevinden zich zowel in metropolen als op het platteland. Ongeveer 13,5 miljoen reizigers zullen profiteren van de verbeteringen. Uit onderzoek blijkt volgens de Duitse spoorwegen dat reizigers zich prettiger voelen in de vernieuwde stations.

Moderne zwart-witte look

Bijvoorbeeld in Limburg Süd: hier heeft de DB het stationsgebouw verfraaid met spoormotieven en de wachtruimtes op de perrons vernieuwd. Op het treinstation Donnersbergerbrücke in München heeft DB de trappen, vloeren en plafonds opnieuw ontworpen en nieuwe tegels gelegd in een moderne zwart-witte look.

In Dülmen kreeg de overgang naar het perron nieuwe ramen en trappen. In het Göttingen Hauptbahnhof kocht de DB nieuwe rolstoelliften, verving banken en verfraaide de wandoppervlakken. DB renoveerde het 1.400 vierkante meter grote leien dak van het treinstation Bonn-Bad Godesberg. Daarnaast zijn 80 ramen in het stationsgebouw vervangen. De oprit en de muren van het S-Bahnstation Marzahn in Berlijn zijn door de kunstenaar Steven Karlstedt met felle kleuren in een nieuw jasje gestoken.

Donnersberger-Bruecke data
Donnersberger-Bruecke. Foto: Deutsche Bahn

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.