Bron: ProRail

ProRail onderzoekt plaatsing zonnepanelen op geluidsschermen langs het spoor

ProRail streeft ernaar om in 2030 volledig energieneutraal te zijn met zelf opgewekte energie. Dit door het plaatsen van zonnepanelen langs het spoor. Als dit rendabel blijkt, kan het verder worden uitgebreid. In totaal kost het project 1,2 miljoen euro. 

ProRail en NEWRAIL onderzoeken in samenwerking met TNO, De Haagse Hogeschool en Rijndonk Energie & Co, de mogelijkheden om zonnepanelen te plaatsen op geluidsschermen langs het spoor.

Duurzame energie

Het eerste project is de Drontermeertunnel. Sunprojects verzorgt als aannemer het ontwerp en de realisatie van deze tunnel. Het is een soort proef: als blijkt dat er zo op een veilige, rendabele zonne-energie opgewekt kan worden, biedt dat een ‘unieke kans’ om duurzame energie op te wekken en zo goed mogelijk gebruik te maken van schaarse ruimte.

Geluidsschermen langs het spoor

In Nederland staat 550 kilometer aan geluidschermen langs het spoor. Naar verwachting komt daar nog honderdvijftig kilometer bij de komende jaren. Door daar zonnepanelen op te plaatsen, is het mogelijk om veel duurzame energie op te wekken.

Belangrijk is volgens de spoorbeheerder daarbij dat het veilig is, dat het treinverkeer niet wordt gehinderd en de omgeving er geen last van ondervindt. Dat is de reden waarom het eerst in Dronten wordt uitgevoerd. Met de informatie die uit het project van de Drontenmeertunnel komt, kunnen zowel ProRail als andere partijen, zoals gemeenten en Rijkswaterstaat, soortelijke systemen verder ontwikkelen.

Hoeveel zonnepanelen er in heel Nederland liggen, is niet bekend, vooral omdat er veel verschillende soorten panelen gebruikt worden. Dit jaar wekte ProRail ongeveer 1,5 miljoen kWh aan stroom op met zonnepanelen, waarvan verreweg de meeste op stations liggen. “Dit project zou dus een mooie nieuwe toevoeging kunnen gaan blijken om onze stroomopwekking verder te verduurzamen”, schrijft ProRail in een schriftelijke reactie.

Over het project NEWRAIL

ProRail onderzoekt met het project NEWRAIL welke mogelijkheden er zijn om energie op te wekken met zonnepanelen op geluidschermen. Het onderzoek wordt in 2022 uitgevoerd in Dronten, met nieuwe geluidsschermen langs het spoor.

De geluidschermen langs het Nederlandse spoor kunnen bijna negenduizend huishoudens van energie voorzien en kunnen daarmee bijdragen aan de landelijke energietransitie waar gemeenten voor staan.

Contract met Sunprojects

TNO en de Haagse Hogeschool onderzoeken de komende twee jaar onder andere of het systeem naar behoren werkt. Daarnaast is de Limburgse coöperatie Reindonk Energie & Co betrokken als adviseur en is er afstemming met de gemeente Dronten. Voor de uitvoering is subsidie beschikbaar van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

De verwachting is dat de panelen in juli 2022 gemonteerd en werkend zijn. De eerste testresultaten zullen begin 2023 bekend worden gemaakt. Op het traject Lelystad – Zwolle staan nu geen zonnepanelen. Als je het gehele traject Amsterdam – Zwolle bekijkt, dan worden er op Almere Centrum zonnepanelen gelegd. Deze worden binnenkort opgeleverd.

Kosten zonnepanelen

In totaal kost het project ongeveer 1,2 miljoen. Daarbij gaat het om de kosten van de ontwikkeling, bouw en monitoring vanaf de start tot het eind van dit project in eind 2023.

De kosten worden verdeeld over die partijen die in dit project samenwerken: ProRail, TNO, de Haagsche Hogeschool en Reindonk Energie & CO. In totaal kost het project ongeveer 1,2 miljoen – dat gaat om de kosten van de ontwikkeling, bouw en monitoring, vanaf de start tot het eind van dit project in eind 2023.

Ongeveer een derde van de kosten, 0,43 miljoen, wordt gesubsidieerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail onderzoekt plaatsing zonnepanelen op geluidsschermen langs het spoor | SpoorPro.nl
Bron: ProRail

ProRail onderzoekt plaatsing zonnepanelen op geluidsschermen langs het spoor

ProRail streeft ernaar om in 2030 volledig energieneutraal te zijn met zelf opgewekte energie. Dit door het plaatsen van zonnepanelen langs het spoor. Als dit rendabel blijkt, kan het verder worden uitgebreid. In totaal kost het project 1,2 miljoen euro. 

ProRail en NEWRAIL onderzoeken in samenwerking met TNO, De Haagse Hogeschool en Rijndonk Energie & Co, de mogelijkheden om zonnepanelen te plaatsen op geluidsschermen langs het spoor.

Duurzame energie

Het eerste project is de Drontermeertunnel. Sunprojects verzorgt als aannemer het ontwerp en de realisatie van deze tunnel. Het is een soort proef: als blijkt dat er zo op een veilige, rendabele zonne-energie opgewekt kan worden, biedt dat een ‘unieke kans’ om duurzame energie op te wekken en zo goed mogelijk gebruik te maken van schaarse ruimte.

Geluidsschermen langs het spoor

In Nederland staat 550 kilometer aan geluidschermen langs het spoor. Naar verwachting komt daar nog honderdvijftig kilometer bij de komende jaren. Door daar zonnepanelen op te plaatsen, is het mogelijk om veel duurzame energie op te wekken.

Belangrijk is volgens de spoorbeheerder daarbij dat het veilig is, dat het treinverkeer niet wordt gehinderd en de omgeving er geen last van ondervindt. Dat is de reden waarom het eerst in Dronten wordt uitgevoerd. Met de informatie die uit het project van de Drontenmeertunnel komt, kunnen zowel ProRail als andere partijen, zoals gemeenten en Rijkswaterstaat, soortelijke systemen verder ontwikkelen.

Hoeveel zonnepanelen er in heel Nederland liggen, is niet bekend, vooral omdat er veel verschillende soorten panelen gebruikt worden. Dit jaar wekte ProRail ongeveer 1,5 miljoen kWh aan stroom op met zonnepanelen, waarvan verreweg de meeste op stations liggen. “Dit project zou dus een mooie nieuwe toevoeging kunnen gaan blijken om onze stroomopwekking verder te verduurzamen”, schrijft ProRail in een schriftelijke reactie.

Over het project NEWRAIL

ProRail onderzoekt met het project NEWRAIL welke mogelijkheden er zijn om energie op te wekken met zonnepanelen op geluidschermen. Het onderzoek wordt in 2022 uitgevoerd in Dronten, met nieuwe geluidsschermen langs het spoor.

De geluidschermen langs het Nederlandse spoor kunnen bijna negenduizend huishoudens van energie voorzien en kunnen daarmee bijdragen aan de landelijke energietransitie waar gemeenten voor staan.

Contract met Sunprojects

TNO en de Haagse Hogeschool onderzoeken de komende twee jaar onder andere of het systeem naar behoren werkt. Daarnaast is de Limburgse coöperatie Reindonk Energie & Co betrokken als adviseur en is er afstemming met de gemeente Dronten. Voor de uitvoering is subsidie beschikbaar van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

De verwachting is dat de panelen in juli 2022 gemonteerd en werkend zijn. De eerste testresultaten zullen begin 2023 bekend worden gemaakt. Op het traject Lelystad – Zwolle staan nu geen zonnepanelen. Als je het gehele traject Amsterdam – Zwolle bekijkt, dan worden er op Almere Centrum zonnepanelen gelegd. Deze worden binnenkort opgeleverd.

Kosten zonnepanelen

In totaal kost het project ongeveer 1,2 miljoen. Daarbij gaat het om de kosten van de ontwikkeling, bouw en monitoring vanaf de start tot het eind van dit project in eind 2023.

De kosten worden verdeeld over die partijen die in dit project samenwerken: ProRail, TNO, de Haagsche Hogeschool en Reindonk Energie & CO. In totaal kost het project ongeveer 1,2 miljoen – dat gaat om de kosten van de ontwikkeling, bouw en monitoring, vanaf de start tot het eind van dit project in eind 2023.

Ongeveer een derde van de kosten, 0,43 miljoen, wordt gesubsidieerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.