Lelylijn

Initiatiefgroep Lelylijn: “2038 duurt te lang, we moeten er nu wel echt voor gaan”

Het nieuwe kabinet trekt drie miljard euro uit voor de aanleg van de Lelylijn, zo blijkt uit het regeerakkoord dat vorige week is gepubliceerd. Goed nieuws voor de belanghebbenden. Initiatiefgroep Lelylijn is blij met dit bedrag. Voordat er met de aanleg wordt gestart moeten er nog wel een aantal knelpunten worden opgelost.

“Allereerst zijn we natuurlijk hartstikke blij, want een groot deel van het bedrag is binnen”, zegt Wim van Wegen van Initiatiefgroep Lelylijn op basis van de plannen die vorige week in het regeerakkoord zijn gepubliceerd. “Het is meer dan verwacht. Nu is het ook concreet. Al zal er daarnaast wel extra geld bij moeten.”

Hij verwacht dat de drie noordelijke provincies ook wel een duit in het zakje zullen doen nu er meer perspectief is dat de Leylijn er daadwerkelijk gaat komen. Nu dit bedrag is bekendgemaakt, kunnen de plannen steeds verder worden vormgegeven.

‘2038 duurt te lang’

De Lelylijn is de naam van de treinverbinding die tussen Lelystad en Groningen loopt. Het is een kwestie van een lange adem. In het regeerakkoord staat dat de Lelylijn in 2038 wordt gerealiseerd. “Als het aan ons ligt, duurt dat te lang. Wij denken dat de Lelylijn er ook wel in 2030, 2031 kan liggen. We moeten er nu wel echt voor gaan”, zegt Van Wegen.

Al decennia lang wordt er gesproken over een snelle treinverbinding tussen de Randstad en het Noorden. Eerst zou het de ‘Zuiderzeelijn’ heten, maar daar ging een streep doorheen. De tracéstudies naar deze verbinding zijn er nog, maar in de tussentijd is er veel veranderd op het gebied van grond en stikstof. Zo is nog niet alle grond waarlangs de lijn zou moeten worden aangelegd in handen van de overheid. De route zou bovendien een forse ingreep in het landschap vergen.

Nog op te lossen knelpunten

Wilko Stornebrink van de intiatiefgroep Lelylijn noemde in de Stentor een aantal knelpunten waarover nog een beslissing moet worden genomen. Een van de obstakels is de Ketelmeerbrug. Deze brug over het Ketelmeer is vaak open, waardoor het autoverkeer wordt gehinderd. Een tunnel zou een oplossing kunnen zijn, maar de kosten zijn aanzienlijk hoger dan een brug. Vijftien jaar geleden liep een plan om een tunnel aan te leggen nog stuk op het kostenplaatje.

Ook moet er een nieuw station in Emmeloord komen. Voor de bouw van een station midden in het centrum, zou er te veel gesloopt moeten worden. Ook andere steden langs het tracé willen een eigen treinstation, maar de grond is niet overal in handen van de overheid. Een ander bezwaar is dat de treinverbinding dwars door het landschap, de Noordoostpolder, heen zou ‘snijden’.

Waar ook nog een beslissing over moet worden genomen, is of de Lelylijn via de A6 ‘mee’ gaat richting Lemmer of richting Kuinre. Dit dilemma zou het moeilijkst zijn. De route langs Lemmer zou een forse ingreep in het landschap vergen. Via Kruinre kan de reistijd met tien minuten worden verkort, maar daar heeft de overheid minder grond in bezit.

Obstakels bij Groningen

Een van de belangrijkste voordelen van de Lelyljn is dat het de reistijd aanzienlijk verkort. Met de voorgestelde spoorverbinding, zou je in een uur tijd van Rotterdam naar Groningen kunnen reizen. Dat is nu ruim twee uur.

Richting het noorden en het eindstation in Groningen zijn er wel eerst een aantal hindernissen die genomen moeten worden. Van Heerenveen tot Groningen zijn met name vlakbij Drachten, een aantal natuurgebieden. Ook in Drachten zou een station komen. Momenteel is Drachten met het openbaar vervoer relatief slecht bereikbaar: de bus vanuit Leeuwarden doet er zo’n veertig minuten over. Een ander punt waar nog onvoldoende duidelijkheid over is, is dat er tunnels zouden moeten komen bij Heerenveen en Groningen.

Over de aanleg van de Lelylijn

Het nieuwe kabinet maakt drie miljard euro vrij voor de aanleg van de Lelylijn. Dat staat in het regeerakkoord van VVD, D66, CDA en ChristenUnie, dat vorige week werd gepresenteerd. De kosten voor de Lelylijn worden geschat op tussen de 3,2 tot 6,4 miljard euro. Het nieuwe kabinet wil dat zowel de regio als de Europese Unie meebetaalt aan het omvangrijke spoorproject.

De komende periode wordt verder uitgewerkt hoe de Lelylijn kan bijdragen aan versterking van de economie van het noorden, de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

2 reacties op “Initiatiefgroep Lelylijn: “2038 duurt te lang, we moeten er nu wel echt voor gaan””

Marc Busio|21.12.21|14:14

Hoe je via de Lelylijn in een uur tijd van Rotterdam in Groningen zou kunnen komen is mij een raadsel. Via de HSL-zuid van Rotterdam CS naar Amsterdam CS duurt al zo’n veertig minuten!!

Kees Boer|24.12.21|20:33

Ik zou zeggen omtrent de planpprocedures zo snel mogelijk beginnen;het trace zoveel mogelijk langs de bestaande doorsnijdingen zoals de A6 en A 7 en bekijken of ook Lemmer daarin wordt opgenomen met eventueel ook Joure

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Initiatiefgroep Lelylijn: “2038 duurt te lang, we moeten er nu wel echt voor gaan” | SpoorPro.nl
Lelylijn

Initiatiefgroep Lelylijn: “2038 duurt te lang, we moeten er nu wel echt voor gaan”

Het nieuwe kabinet trekt drie miljard euro uit voor de aanleg van de Lelylijn, zo blijkt uit het regeerakkoord dat vorige week is gepubliceerd. Goed nieuws voor de belanghebbenden. Initiatiefgroep Lelylijn is blij met dit bedrag. Voordat er met de aanleg wordt gestart moeten er nog wel een aantal knelpunten worden opgelost.

“Allereerst zijn we natuurlijk hartstikke blij, want een groot deel van het bedrag is binnen”, zegt Wim van Wegen van Initiatiefgroep Lelylijn op basis van de plannen die vorige week in het regeerakkoord zijn gepubliceerd. “Het is meer dan verwacht. Nu is het ook concreet. Al zal er daarnaast wel extra geld bij moeten.”

Hij verwacht dat de drie noordelijke provincies ook wel een duit in het zakje zullen doen nu er meer perspectief is dat de Leylijn er daadwerkelijk gaat komen. Nu dit bedrag is bekendgemaakt, kunnen de plannen steeds verder worden vormgegeven.

‘2038 duurt te lang’

De Lelylijn is de naam van de treinverbinding die tussen Lelystad en Groningen loopt. Het is een kwestie van een lange adem. In het regeerakkoord staat dat de Lelylijn in 2038 wordt gerealiseerd. “Als het aan ons ligt, duurt dat te lang. Wij denken dat de Lelylijn er ook wel in 2030, 2031 kan liggen. We moeten er nu wel echt voor gaan”, zegt Van Wegen.

Al decennia lang wordt er gesproken over een snelle treinverbinding tussen de Randstad en het Noorden. Eerst zou het de ‘Zuiderzeelijn’ heten, maar daar ging een streep doorheen. De tracéstudies naar deze verbinding zijn er nog, maar in de tussentijd is er veel veranderd op het gebied van grond en stikstof. Zo is nog niet alle grond waarlangs de lijn zou moeten worden aangelegd in handen van de overheid. De route zou bovendien een forse ingreep in het landschap vergen.

Nog op te lossen knelpunten

Wilko Stornebrink van de intiatiefgroep Lelylijn noemde in de Stentor een aantal knelpunten waarover nog een beslissing moet worden genomen. Een van de obstakels is de Ketelmeerbrug. Deze brug over het Ketelmeer is vaak open, waardoor het autoverkeer wordt gehinderd. Een tunnel zou een oplossing kunnen zijn, maar de kosten zijn aanzienlijk hoger dan een brug. Vijftien jaar geleden liep een plan om een tunnel aan te leggen nog stuk op het kostenplaatje.

Ook moet er een nieuw station in Emmeloord komen. Voor de bouw van een station midden in het centrum, zou er te veel gesloopt moeten worden. Ook andere steden langs het tracé willen een eigen treinstation, maar de grond is niet overal in handen van de overheid. Een ander bezwaar is dat de treinverbinding dwars door het landschap, de Noordoostpolder, heen zou ‘snijden’.

Waar ook nog een beslissing over moet worden genomen, is of de Lelylijn via de A6 ‘mee’ gaat richting Lemmer of richting Kuinre. Dit dilemma zou het moeilijkst zijn. De route langs Lemmer zou een forse ingreep in het landschap vergen. Via Kruinre kan de reistijd met tien minuten worden verkort, maar daar heeft de overheid minder grond in bezit.

Obstakels bij Groningen

Een van de belangrijkste voordelen van de Lelyljn is dat het de reistijd aanzienlijk verkort. Met de voorgestelde spoorverbinding, zou je in een uur tijd van Rotterdam naar Groningen kunnen reizen. Dat is nu ruim twee uur.

Richting het noorden en het eindstation in Groningen zijn er wel eerst een aantal hindernissen die genomen moeten worden. Van Heerenveen tot Groningen zijn met name vlakbij Drachten, een aantal natuurgebieden. Ook in Drachten zou een station komen. Momenteel is Drachten met het openbaar vervoer relatief slecht bereikbaar: de bus vanuit Leeuwarden doet er zo’n veertig minuten over. Een ander punt waar nog onvoldoende duidelijkheid over is, is dat er tunnels zouden moeten komen bij Heerenveen en Groningen.

Over de aanleg van de Lelylijn

Het nieuwe kabinet maakt drie miljard euro vrij voor de aanleg van de Lelylijn. Dat staat in het regeerakkoord van VVD, D66, CDA en ChristenUnie, dat vorige week werd gepresenteerd. De kosten voor de Lelylijn worden geschat op tussen de 3,2 tot 6,4 miljard euro. Het nieuwe kabinet wil dat zowel de regio als de Europese Unie meebetaalt aan het omvangrijke spoorproject.

De komende periode wordt verder uitgewerkt hoe de Lelylijn kan bijdragen aan versterking van de economie van het noorden, de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

2 reacties op “Initiatiefgroep Lelylijn: “2038 duurt te lang, we moeten er nu wel echt voor gaan””

Marc Busio|21.12.21|14:14

Hoe je via de Lelylijn in een uur tijd van Rotterdam in Groningen zou kunnen komen is mij een raadsel. Via de HSL-zuid van Rotterdam CS naar Amsterdam CS duurt al zo’n veertig minuten!!

Kees Boer|24.12.21|20:33

Ik zou zeggen omtrent de planpprocedures zo snel mogelijk beginnen;het trace zoveel mogelijk langs de bestaande doorsnijdingen zoals de A6 en A 7 en bekijken of ook Lemmer daarin wordt opgenomen met eventueel ook Joure

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.