Acht openbare NABO’s in Twente dicht voor 2023

Foto: Flickr.com/Robdammers

ProRail en de gemeente Hof van Twente bereikten eerder deze maand overeenstemming over dertien Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s). Inmiddels is duidelijk dat alle acht openbaar toegankelijke overwegen uiterlijk in 2023 opgeheven moeten zijn. Van de resterende vijf gaan er vier dicht en wordt er een beveiligd. 

De maatregelen zijn nu per overweg bekend en worden op 14 december voorgelegd aan de gemeenteraad. De totale kosten worden begroot op 6,4 miljoen euro. Hiervan neemt het Rijk de helft voor zijn rekening, de provincie Overijssel en gemeente Hof van Twente betalen de rest van het bedrag, elk ongeveer de helft. In de gemeente Hof van Twente liggen dertien NABO’s. Daarvan zijn acht openbaar of openbaar toegankelijk. Voor deze situaties is een regionale bijdrage nodig. Vijf NABO’s zijn niet openbaar toegankelijk, deze worden volledig door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gefinancierd. De openbare NABO’s moeten uiterlijk in 2023 zijn gesaneerd, waneer de rest wordt aangepakt is nog niet bekend.

Brug, tunnels en wegen

Voor alle openbare overwegen die opgeheven worden zijn alternatieven bedacht. Zo komen er twee tunnels voor voetgangers en fietsers, een voetgangersbrug en een aantal verbindingspaden en ontsluitingsroutes naar andere overwegen die wel beveiligd zijn. Op die manier moeten alle huidige verbindingen in stand blijven.

Voor het bedenken van de oplossingen zijn verschillende werkgroepen opgericht met daarin – naast ProRail en de gemeente – vertegenwoordigers van bewonersgroepen, wandelverenigingen en grondeigenaren. Aan de belangen van de alle betrokken partijen is volgens de gemeente zoveel mogelijk tegemoetgekomen door: omrijdvergoeding, mogelijke grondruil en een calamiteitenontsluiting (met hek tegen sluipverkeer). de gemeente spreekt van een “acceptabel compromis, hoewel misschien niet iedereen voor 100 procent tevreden zal zijn.”

Sluiten in plaats van beveiligen

Voor twee van de overwegen die nu worden opgeheven -NABO Keizersteeg en Wachtpostdijk- was door omwonenden een plan gemaakt om deze te beveiligen. Ze worden anders met lange omrijroutes geconfronteerd als ze naar de andere kant van het spoor willen of, voor agrarische werkzaamheden, moeten. Dat omrijden kan oplopen tot 2 kilometer. Maar volgens ProRail is dit een onevenredig zware maatregel en is een beveiligde overweg volgens de spoorbeheerder een minder veilige oplossing dan een opgeheven overweg. Ook is dit plan bijna 1 miljoen euro duurder dan het nu beoogde maatregelenplan waarin staat dat de overwegen dicht gaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.