ICE-4-Giruno-en-TGV-Euroduplex-treinen

TU Delft onderzoeker wint prijs met onderzoek naar Europees HSL-netwerk

De paper ‘Uniform ontworpen Europees HSL-netwerk, impact voor lijnvoering, ticketprijzen en governance strategie’ van TU-student Jorik Grolle heeft een gedeelde tweede prijs gewonnen van het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS). De prijs werd donderdag uitgereikt tijdens het gelijknamige congres van de stichting voor verkeers- en vervoersplanologen.

Er is door de zeskoppige jury gekeken naar inhoudelijke kwaliteit, originaliteit en leesbaarheid. De paper van Jorik Grolle biedt volgens de jury “vernieuwende inzichten in een Europees ontworpen HSL-netwerk met een hoge wetenschappelijke kwaliteit. Daarnaast bevat het heldere conclusies en verrassende aanbevelingen.”

Generiek model

Volgens Grolle is er door een gebrek aan kennis over specifieke HSL-configuraties en het prioriteren van nationale en spoorwegbedrijfsbelangen nog geen echt Europees hogesnelheidsnetwerk gerealiseerd. In zijn paper presenteert de onderzoeker een nieuw generiek wiskundig model en een oplossingsalgoritme, die vervolgens zijn toegepast op de Europese casus.

Uit deze experimenten bleek dat bij het implementeren van een gecentraliseerde governance en internalisering van externe kosten het HSL-marktaandeel toeneemt van 14,7 procent naar 29,9 procent. Tegelijkertijd zou de maatschappelijke kosten-batenverhouding met 20,0 procent verbeteren. De overheidsinvestering die nodig is om het gat te dichten van de meest economische naar de meest uitgebreide oplossing is gelijk aan 2,2 miljard euro per jaar, maar levert volgens Grolle ook een positief rendement op van 1,8 miljard euro aan gebruikers- en maatschappelijk voordeel.

Betere samenwerking

Daarnaast toonde het model de noodzaak aan van het laten vallen van onrendabele passagiers en het belang van een betere samenwerking. Die zou moeten bestaan uit een sterke netwerkintegratie met overlappende en grensoverschrijdende lijnen van aanzienlijke lengte, het oplossen van de tegenstelling tussen nationale en internationale belangen en het hoge aantal kritische infrastructurele elementen.

Toekomstig onderzoek zou volgens Grolle een grote bijdrage kunnen leveren om de aanleg van infrastructuur te integreren, inclusief planning of operationele aspecten, door verschillende casestudies in omvang en geografie te beoordelen of door nieuwe technologieën te introduceren.

Bekijk de paper hier.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.