Havenspoorbrug Maassluis, foto: Google Maps

Maassluis kan schade brugaanvaring niet afwentelen op RET

De gemeente Maassluis kan de schade die ontstond door een ongeval met de spoorbrug over de haven niet afwentelen op de RET. Dat zegt de rechter in Rotterdam in de uitspraak van een zaak die Maassluis tegen het Rotterdamse OV-bedrijf had aangespannen.

De schade ontstond op 7 december 2018 tijdens de doorvaart van een schip dat met zand de haven invoer. Door een fout van de brugbedienaar ging de brug al dicht toen het schip nog met de doorvaart bezig was. Het schip kwam met de stuurhut tegen de dalende spoorbrug aan en raakte zwaar beschadigd.

De brugbedienaar was overigens niet in dienst van de gemeente. De brugbediening werd die dag gedaan door een werknemer van een beveiligingsbedrijf. De rechter bepaalde in een eerdere uitspraak dat de gemeente en het beveiligingsbedrijf samen verantwoordelijk waren voor de schade aan het schip. Die werd becijferd op 103.000 euro.

Maassluis wilde schade verhalen op de RET

Maassluis besloot daarop via de rechtbank de schade te verhalen op de RET, die de beheerder is van de Hoekse lijn, waar de brug over de haven van Maassluis onderdeel van is. Volgens Maassluis is de brug onderdeel van de lokale spoorweginfrastructuur. Het spoor werd op dat moment omgebouwd tot metrolijn. De RET had al voor de start van die werkzaamheden contact opgenomen met de gemeente over de brugbediening. Bovendien lag er een contract uit 1975 tussen de NS en de gemeente. Dat was op de RET overgegaan, betoogde Maassluis richting de rechtbank.

Maar op basis van de stukken zegt de rechtbank dat de veronderstelde overeenkomst helemaal niet bestaat. De overeenkomst tussen NS en de gemeente Maassluis over de bediening van de spoorbrug is in 2001 opgezegd. Mocht de overeenkomst toch zijn blijven bestaan, eventueel met ProRail als partner, dan is het nog niet zo dat de RET plotseling contractpartij met de gemeente zou zijn geworden, zegt de rechter. Die veegde de claim van de gemeente daarom van tafel. De gemeente werd ook veroordeeld tot het betalen van de proceskosten van ruim 4000 euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Oosterveld

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Maassluis kan schade brugaanvaring niet afwentelen op RET | SpoorPro.nl
Havenspoorbrug Maassluis, foto: Google Maps

Maassluis kan schade brugaanvaring niet afwentelen op RET

De gemeente Maassluis kan de schade die ontstond door een ongeval met de spoorbrug over de haven niet afwentelen op de RET. Dat zegt de rechter in Rotterdam in de uitspraak van een zaak die Maassluis tegen het Rotterdamse OV-bedrijf had aangespannen.

De schade ontstond op 7 december 2018 tijdens de doorvaart van een schip dat met zand de haven invoer. Door een fout van de brugbedienaar ging de brug al dicht toen het schip nog met de doorvaart bezig was. Het schip kwam met de stuurhut tegen de dalende spoorbrug aan en raakte zwaar beschadigd.

De brugbedienaar was overigens niet in dienst van de gemeente. De brugbediening werd die dag gedaan door een werknemer van een beveiligingsbedrijf. De rechter bepaalde in een eerdere uitspraak dat de gemeente en het beveiligingsbedrijf samen verantwoordelijk waren voor de schade aan het schip. Die werd becijferd op 103.000 euro.

Maassluis wilde schade verhalen op de RET

Maassluis besloot daarop via de rechtbank de schade te verhalen op de RET, die de beheerder is van de Hoekse lijn, waar de brug over de haven van Maassluis onderdeel van is. Volgens Maassluis is de brug onderdeel van de lokale spoorweginfrastructuur. Het spoor werd op dat moment omgebouwd tot metrolijn. De RET had al voor de start van die werkzaamheden contact opgenomen met de gemeente over de brugbediening. Bovendien lag er een contract uit 1975 tussen de NS en de gemeente. Dat was op de RET overgegaan, betoogde Maassluis richting de rechtbank.

Maar op basis van de stukken zegt de rechtbank dat de veronderstelde overeenkomst helemaal niet bestaat. De overeenkomst tussen NS en de gemeente Maassluis over de bediening van de spoorbrug is in 2001 opgezegd. Mocht de overeenkomst toch zijn blijven bestaan, eventueel met ProRail als partner, dan is het nog niet zo dat de RET plotseling contractpartij met de gemeente zou zijn geworden, zegt de rechter. Die veegde de claim van de gemeente daarom van tafel. De gemeente werd ook veroordeeld tot het betalen van de proceskosten van ruim 4000 euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Oosterveld

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.