Station Vught

Aanbesteding tijdelijk spoor Vught loopt vertraging op door beroepsprocedure

Station Vught

Door een beroepsprocedure bij de Raad van State kan ProRail nog niet beginnen met de aanbesteding van de bouw van een tijdelijk spoor bij Vught. Deze stond gepland voor december dit jaar. Het spoor ten westen van het huidige spoor is de eerste bouwstap van het project PHS Meteren-Boxtel. 

Als onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) Meteren-Boxtel krijgt het huidige spoor een verdiepte ligging. Tijdens de werkzaamheden moet het treinverkeer worden omgeleid via een tijdelijk spoor dat in 2024 in gebruik zou moeten worden genomen. Die datum wordt nu volgens ProRail niet gehaald.  

Tracébesluit onherroepelijk

Aanleiding voor de vertraging is dat er 38 beroepen zijn ingediend tegen het Tracébesluit PHS Meteren-Boxtel bij de Raad van State. Er is nog geen datum bekend waarop de zitting plaatsvindt en de beroepen zullen worden behandeld. ProRail kan pas starten met de aanbesteding van de bouw als het Tracébesluit onherroepelijk is. Het Tracébesluit gaat over de aanleg van onder andere het tijdelijk spoor en de verdiepte ligging in Vught.

Het later starten van de aanbesteding betekent dat ook de bouw later start dan ProRail had gehoopt. Hierdoor kan het tijdelijk spoor niet in 2024 in gebruik worden genomen. Op het moment dat duidelijk is wanneer de Raad van State een uitspraak doet, kan een nieuwe planning worden opgesteld.

Voorbereidingsfase

Op dit moment bevindt het project zich in de voorbereidingsfase van de bouw van het tijdelijke spoor en de verdiepte ligging. ProRail is bezig met het opstellen van de contractstukken voor het tijdelijke spoor en de verdiepte ligging en werkt aan de voorbereiding van het verleggen van de kabels en leidingen. Binnenkort gaat de spoorbeheerder ook de eerste noodzakelijke vergunningen aanvragen.

Ingenieursbureau Movares gaat ProRail ondersteunen bij de voorbereidingen en realisatie van het project Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) Den Bosch-Vugt. Een contract met een waarde van 8,8 miljoen euro en een looptijd van 10 jaar. ProRail verwachte in 2020 nog dat de aanbestedingen voor de realisatiecontracten konden plaatsvinden in de loop van 2021 voor een spoorcontract en in 2022 voor een civiel contract. Maar ook deze processen zijn inmiddels vertraagd.

Hinder

Als onderdeel van het PHS Meteren-Boxtel wordt er in de komende jaren tussen Den Bosch en Vught-Noord een vierde spoor aangelegd. In Vught zelf komen de twee sporen richting Eindhoven verdiept te liggen. Om dit mogelijk te maken is het nodig om twee tijdelijke sporen ten westen van de huidige sporen aan te leggen. De bouw gaat naar verwachting volgend jaar van start en duurt tot 2028. De omwonenden van het project vrezen dat het vele bouwverkeer de komende jaren ten koste gaat van de verkeersveiligheid. Verder zijn er zorgen over geluid, trillingen, stof en de bereikbaarheid van het dorp.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Aanbesteding tijdelijk spoor Vught loopt vertraging op door beroepsprocedure”

Jan-Willem Tinselboer|16.11.21|18:58

Waarom een tijdelijk spoor door Vught?
Vught blijft forse ongemakken bespaard door IC-treinen via Tilburg om te leiden tijdens de bouw van de verdiepte ligging
zie http://www.hetklaverblad.nl (weekblad in de gemeente Vught)
kies ‘krant’ (op de menuregel)
kies pdf-bestanden
kies uitgave 22 juli 2020
blader naar pagina 6 rechtsboven
het artikel ‘PHS: ruimtebesparing van ca 12 meter in de breedte’
.
voor de zienswijze
http://www.hetklaverblad.nl/opinie
in het zoekvenster ‘zienswijze phs’

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.