
ProRail en Havenbedrijf Rotterdam organiseren open dag Theemswegtracé
De Rotterdamse Havenspoorlijn is tussen 2 en 8 november 144 uur buiten dienst vanwege de ingebruikname van het nieuwe Theemswegtracé. Op 15 november wordt het vier kilometer lange stuk goederenspoorlijn officieel in gebruik genomen. Maar voor het zover is organiseert het Havenbedrijf Rotterdam een open dag voor omwonenden.
De open dag wordt aanstaande zaterdag 9 oktober gehouden voor de bewoners in de directe omgeving van het tracé. Vanwege de pandemie moesten geïnteresseerden zich van tevoren aanmelden en aan de oproep daartoe is volgens het Havenbedrijf enthousiast gehoor gegeven. De deelnemers kunnen onder andere een virtueel tochtje over het tracé maken en via een laservoorstelling de bouw van de nieuwe spoorverbinding zien.
Nieuwe aansluitingen
Tijdens de buitendienststelling wordt het nieuwe traject aangesloten op de bestaande spoorlijn. Hiervoor moeten stukken spoor worden verwijderd en nieuwe aansluitingen worden teruggelegd. Daarna worden het spoor en de (beveiliging)systemen getest. Op 8 november kan het spoorgoederenverkeer van en naar de haven weer worden opgestart. De officiële opening volgt op 15 november.
“Voor het treinverkeer betekent het dat er tijdens de buitendienststelling meer dan 500 goederentreinen niet kunnen rijden tussen de Botlek en de Maasvlakte. De Waalhaven en Pernis blijven wel bereikbaar”, zei manager stakeholders bij ProRail Arjan Olsthoorn eerder tegen SpoorPro. ProRail verwacht dat het merendeel van de treinen achter zal blijven in het achterland, waaronder Duitsland. Overige treinen zullen andere terminals in Nederland aandoen of gebruik maken van de Waalhaven en Pernis.
Huzarenstukje
Dat het Theemswegtracé zoals het er nu uitziet volgens planning kan worden opgeleverd is volgens het Havenbedrijf een huzarenstukje gezien de complexiteit van het project en de coronapandemie die tussentijds uitbrak. Het tracé vervangt het deel van de Havenspoorlijn dat nu nog via de Calandbrug loopt. Deze brug moet meerdere keren per dag open om schepen doorvaart te verlenen. Goederentreinen moeten dan wachten. Met het nieuwe tracé is dat wachten verleden tijd en kunnen er ook veel meer goederentreinen per dag overheen. Daarnaast is de Calandbrug in de afgelopen jaren storingsgevoelig gebleken.
Lees ook:
- Meer dan 500 treinen kunnen niet rijden tijdens aansluiten Theemswegtracé
- Levering van materialen voor Theemswegtracé deels per schip aangeleverd
- VolkerRail start in januari met aanleg spoor op Theemswegtracé
- Theemswegtrace in Rotterdam krijgt vorm
- Miljoenensubsidie EU naar Theemswegtrace
- Tweede brug Theemswegtracé succesvol geplaatst
- Havenbedrijf gunt bovenbouw Theemswegtracé aan VolkerRail
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?