Theemswegtracé viaduct

ProRail en Havenbedrijf Rotterdam organiseren open dag Theemswegtracé

De Rotterdamse Havenspoorlijn is tussen 2 en 8 november 144 uur buiten dienst vanwege de ingebruikname van het nieuwe Theemswegtracé. Op 15 november wordt het vier kilometer lange stuk goederenspoorlijn officieel in gebruik genomen. Maar voor het zover is organiseert het Havenbedrijf Rotterdam een open dag voor omwonenden.

De open dag wordt aanstaande zaterdag 9 oktober gehouden voor de bewoners in de directe omgeving van het tracé. Vanwege de pandemie moesten geïnteresseerden zich van tevoren aanmelden en aan de oproep daartoe is volgens het Havenbedrijf enthousiast gehoor gegeven. De deelnemers kunnen onder andere een virtueel tochtje over het tracé maken en via een laservoorstelling de bouw van de nieuwe spoorverbinding zien.

Nieuwe aansluitingen

Tijdens de buitendienststelling wordt het nieuwe traject aangesloten op de bestaande spoorlijn. Hiervoor moeten stukken spoor worden verwijderd en nieuwe aansluitingen worden teruggelegd. Daarna worden het spoor en de (beveiliging)systemen getest. Op 8 november kan het spoorgoederenverkeer van en naar de haven weer worden opgestart. De officiële opening volgt op 15 november.

“Voor het treinverkeer betekent het dat er tijdens de buitendienststelling meer dan 500 goederentreinen niet kunnen rijden tussen de Botlek en de Maasvlakte. De Waalhaven en Pernis blijven wel bereikbaar”, zei manager stakeholders bij ProRail Arjan Olsthoorn eerder tegen SpoorPro. ProRail verwacht dat het merendeel van de treinen achter zal blijven in het achterland, waaronder Duitsland. Overige treinen zullen andere terminals in Nederland aandoen of gebruik maken van de Waalhaven en Pernis.

Huzarenstukje

Dat het Theemswegtracé zoals het er nu uitziet volgens planning kan worden opgeleverd is volgens het Havenbedrijf een huzarenstukje gezien de complexiteit van het project en de coronapandemie die tussentijds uitbrak. Het tracé vervangt het deel van de Havenspoorlijn dat nu nog via de Calandbrug loopt. Deze brug moet meerdere keren per dag open om schepen doorvaart te verlenen. Goederentreinen moeten dan wachten. Met het nieuwe tracé is dat wachten verleden tijd en kunnen er ook veel meer goederentreinen per dag overheen. Daarnaast is de Calandbrug in de afgelopen jaren storingsgevoelig gebleken.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail en Havenbedrijf Rotterdam organiseren open dag Theemswegtracé | SpoorPro.nl
Theemswegtracé viaduct

ProRail en Havenbedrijf Rotterdam organiseren open dag Theemswegtracé

De Rotterdamse Havenspoorlijn is tussen 2 en 8 november 144 uur buiten dienst vanwege de ingebruikname van het nieuwe Theemswegtracé. Op 15 november wordt het vier kilometer lange stuk goederenspoorlijn officieel in gebruik genomen. Maar voor het zover is organiseert het Havenbedrijf Rotterdam een open dag voor omwonenden.

De open dag wordt aanstaande zaterdag 9 oktober gehouden voor de bewoners in de directe omgeving van het tracé. Vanwege de pandemie moesten geïnteresseerden zich van tevoren aanmelden en aan de oproep daartoe is volgens het Havenbedrijf enthousiast gehoor gegeven. De deelnemers kunnen onder andere een virtueel tochtje over het tracé maken en via een laservoorstelling de bouw van de nieuwe spoorverbinding zien.

Nieuwe aansluitingen

Tijdens de buitendienststelling wordt het nieuwe traject aangesloten op de bestaande spoorlijn. Hiervoor moeten stukken spoor worden verwijderd en nieuwe aansluitingen worden teruggelegd. Daarna worden het spoor en de (beveiliging)systemen getest. Op 8 november kan het spoorgoederenverkeer van en naar de haven weer worden opgestart. De officiële opening volgt op 15 november.

“Voor het treinverkeer betekent het dat er tijdens de buitendienststelling meer dan 500 goederentreinen niet kunnen rijden tussen de Botlek en de Maasvlakte. De Waalhaven en Pernis blijven wel bereikbaar”, zei manager stakeholders bij ProRail Arjan Olsthoorn eerder tegen SpoorPro. ProRail verwacht dat het merendeel van de treinen achter zal blijven in het achterland, waaronder Duitsland. Overige treinen zullen andere terminals in Nederland aandoen of gebruik maken van de Waalhaven en Pernis.

Huzarenstukje

Dat het Theemswegtracé zoals het er nu uitziet volgens planning kan worden opgeleverd is volgens het Havenbedrijf een huzarenstukje gezien de complexiteit van het project en de coronapandemie die tussentijds uitbrak. Het tracé vervangt het deel van de Havenspoorlijn dat nu nog via de Calandbrug loopt. Deze brug moet meerdere keren per dag open om schepen doorvaart te verlenen. Goederentreinen moeten dan wachten. Met het nieuwe tracé is dat wachten verleden tijd en kunnen er ook veel meer goederentreinen per dag overheen. Daarnaast is de Calandbrug in de afgelopen jaren storingsgevoelig gebleken.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.