Zwolle wil duurzame loopbrug over spoor en stationsgebied bouwen

Zwolle wil de oude binnenstad verbinden met de zogeheten Spoorzone aan de andere kant van het spoor door middel van een duurzame loopbrug. Daarmee moet de Spoorzone, een gebied dat volop in ontwikkeling is, een extra impuls krijgen. In 2023 moet begonnen worden met de aanleg ervan, mits de gemeenteraad akkoord gaat.

De loopburg zal dan worden gebouwd in een S-vorm en krijgt dankzij een breedte van 11 meter het aanzien van een straat. De totale lengte van de burg is 127 meter en strekt zich uit over de gehele stationsomgeving, waaronder het busstation en het spoor.

Veel groen

Het duurzame karakter van de loopbrug wordt benadrukt door de aanleg van veel groen. Ook zullen er bomen geplant worden en waterpartijen worden gecreëerd. Daarnaast zullen er verschillende wandelpaden zijn. Er zal overwegend hout gebruikt worden voor de brug; alleen de fundering is van beton.

ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dragen door middel van een subsidie 1 miljoen euro bij aan het project. Daarnaast vloeit er geld uit de RegioDeal-pot van de overheid, wat tot doel heeft om de zogeheten brede welvaart in de regio te bevorderen.

Aanbesteding

De trappen van de geplande brug komen aan de noordkant van het station. Het gebouw dat daar nu nog staat, gaat in december 2022 tegen de vlakte. De bouw van de brug en de trappen is een aanbesteding van ProRail, terwijl de gemeente de aanbesteding voor de inrichting van de loopbrug voor zijn rekening neemt.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.