Flixtrain_perron, bron: Flixtrain

Flixtrain-directeur: niemand zit te wachten op twintigminutentrein

Volgens FlixTrain-directeur André Schwämmlein heeft het geen nut om elke twintig minuten een trein te laten rijden op de lange afstandstrajecten, zoals de Duitse overheid en DB voorstellen. Het aanbod moet worden verdicht op de momenten dat mensen willen reizen. Dat ze moeten overstappen weerhoudt mensen er volgens hem van om met de trein te reizen.

Het Deutschlandtakt, waar de plannen voor de twintigminutentreinen deel van uitmaken, is gericht op het creëren van een landelijk netwerk door regionale en lange afstandstreinen op elkaar te laten aansluiten en zet daarmee in op makkelijk en vaak overstappen. Hoewel de directeur van het private vervoersbedrijf kritiek heeft op het Deutschlandtakt, zegt hij in een interview met de Duitse krant Handelsblatt er wel aan te willen meewerken.

Wondermiddel

Het spoor is volgens Schwämmlein een onmisbaar onderdeel van de modal shift en groene mobiliteit, maar moet niet gezien worden als wondermiddel dat nu gaat werken dankzij extra investeringen. Deutsche Bahn gaat die modal shift niet in zijn eentje voor elkaar krijgen. Ondanks de enorme staatssteun zijn ze daar tot nu toe ook niet in geslaagd, zegt de FlixMobilty oprichter en directeur.

Dat zowel DB als private vervoerders als FlixTrain enorme groeiambities hebben, leidt volgens hem niet tot een overbelasting van de bestaande spoorinfrastructuur. De capaciteit zou met 80 procent kunnen worden vergroot door het spoor, wissels en seinen te digitaliseren. Daarnaast zijn wel investeringen in de uitbreiding van het spoor nodig, maar die moeten dan wel rechtstreeks naar de infrastructuur gaan en niet naar Deutsche Bahn, vindt Schwämmlein.

Lees hier meer over het Deutschlandtakt of D-takt.

Het systeem spoor moet ondersteund worden en niet een enkele spooronderneming, want grote delen van het spoor zijn juist onderbenut in plaats van overbelast, signaleert de topman. Hij noemt daarbij het voorbeeld van de hogesnelheidslijn tussen München en Berlijn waar per richting maar een keer per uur een trein over rijdt. Een autonome spoorbeheerder zorgt voor een beter functionerend spoorsysteem, is zijn overtuiging.

Excuus

Dat dit niet van vandaag op morgen gebeurd is, snapt Schwämmlein ook, maar de eerste stappen voor een ontvlechting zouden volgens hem wel genomen mogen worden. “Het excuus dat het te gecompliceerd is, is juist dat: een excuus.”

FlixMobility werd in 2012 opgericht als aanbieder van goedkope busreizen in Duitsland. Inmiddels rijden er bussen voor FlixBus door heel Europa en daarbuiten. Sinds 2017 is het bedrijf actief op de spoormarkt en bedient verschillende trajecten in Duitsland en een in Zweden. Daarnaast wordt gewerkt aan een marktintroductie in Frankrijk, maar tot nu toe werd deze uitgesteld vanwege de hoge gebruikersvergoeding in Frankrijk.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Flixtrain-directeur: niemand zit te wachten op twintigminutentrein”

Hans Westerink|06.09.21|08:20

“De capaciteit zou met 80 procent kunnen worden vergroot door het spoor, wissels en seinen te digitaliseren.” –> kom op, redactie. Dit vraagt om een uitleg cq om zorgvuldiger formuleren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Flixtrain-directeur: niemand zit te wachten op twintigminutentrein | SpoorPro.nl
Flixtrain_perron, bron: Flixtrain

Flixtrain-directeur: niemand zit te wachten op twintigminutentrein

Volgens FlixTrain-directeur André Schwämmlein heeft het geen nut om elke twintig minuten een trein te laten rijden op de lange afstandstrajecten, zoals de Duitse overheid en DB voorstellen. Het aanbod moet worden verdicht op de momenten dat mensen willen reizen. Dat ze moeten overstappen weerhoudt mensen er volgens hem van om met de trein te reizen.

Het Deutschlandtakt, waar de plannen voor de twintigminutentreinen deel van uitmaken, is gericht op het creëren van een landelijk netwerk door regionale en lange afstandstreinen op elkaar te laten aansluiten en zet daarmee in op makkelijk en vaak overstappen. Hoewel de directeur van het private vervoersbedrijf kritiek heeft op het Deutschlandtakt, zegt hij in een interview met de Duitse krant Handelsblatt er wel aan te willen meewerken.

Wondermiddel

Het spoor is volgens Schwämmlein een onmisbaar onderdeel van de modal shift en groene mobiliteit, maar moet niet gezien worden als wondermiddel dat nu gaat werken dankzij extra investeringen. Deutsche Bahn gaat die modal shift niet in zijn eentje voor elkaar krijgen. Ondanks de enorme staatssteun zijn ze daar tot nu toe ook niet in geslaagd, zegt de FlixMobilty oprichter en directeur.

Dat zowel DB als private vervoerders als FlixTrain enorme groeiambities hebben, leidt volgens hem niet tot een overbelasting van de bestaande spoorinfrastructuur. De capaciteit zou met 80 procent kunnen worden vergroot door het spoor, wissels en seinen te digitaliseren. Daarnaast zijn wel investeringen in de uitbreiding van het spoor nodig, maar die moeten dan wel rechtstreeks naar de infrastructuur gaan en niet naar Deutsche Bahn, vindt Schwämmlein.

Lees hier meer over het Deutschlandtakt of D-takt.

Het systeem spoor moet ondersteund worden en niet een enkele spooronderneming, want grote delen van het spoor zijn juist onderbenut in plaats van overbelast, signaleert de topman. Hij noemt daarbij het voorbeeld van de hogesnelheidslijn tussen München en Berlijn waar per richting maar een keer per uur een trein over rijdt. Een autonome spoorbeheerder zorgt voor een beter functionerend spoorsysteem, is zijn overtuiging.

Excuus

Dat dit niet van vandaag op morgen gebeurd is, snapt Schwämmlein ook, maar de eerste stappen voor een ontvlechting zouden volgens hem wel genomen mogen worden. “Het excuus dat het te gecompliceerd is, is juist dat: een excuus.”

FlixMobility werd in 2012 opgericht als aanbieder van goedkope busreizen in Duitsland. Inmiddels rijden er bussen voor FlixBus door heel Europa en daarbuiten. Sinds 2017 is het bedrijf actief op de spoormarkt en bedient verschillende trajecten in Duitsland en een in Zweden. Daarnaast wordt gewerkt aan een marktintroductie in Frankrijk, maar tot nu toe werd deze uitgesteld vanwege de hoge gebruikersvergoeding in Frankrijk.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Flixtrain-directeur: niemand zit te wachten op twintigminutentrein”

Hans Westerink|06.09.21|08:20

“De capaciteit zou met 80 procent kunnen worden vergroot door het spoor, wissels en seinen te digitaliseren.” –> kom op, redactie. Dit vraagt om een uitleg cq om zorgvuldiger formuleren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.