Zuidasdok Brittenpassage

Bouwcombinatie krijgt opdracht voor bouw OV-terminal Amsterdam Zuid

Bouwcombinatie Nieuw-Zuid, die bestaat uit Mobilis, Boskalis en Van Gelder heeft de opdracht gegund gekregen voor de bouw van de Openbaar Vervoerterminal Amsterdam Zuid. De handtekeningen hiervoor werden donderdag gezet. In juli volgens jaar gaan de werkzaamheden van start en uiterlijk in 2027 zijn afgerond. 

Het contract omvat de bouw van een nieuwe ondergrondse passage en de verbreding van de bestaande ondergrondse passage van station Amsterdam Zuid, om te voorzien in het groeiende aantal reizigers. De OV-terminal moet volgens Bouwcombinatie Nieuw-Zuid een hoogwaardig vervoersknooppunt worden met internationale allure waar trein, metro, tram en bus samenkomen en een inpassing in de Zuidas.

Brittenpassage

De uitvoerende werkzaamheden van Nieuw-Zuid zullen naar verwachting in juli 2022 beginnen; de oplevering van de tweede stationspassage, de zogenoemde Brittenpassage, is uiterlijk in 2027 voorzien. De opdrachtgevers van Zuidasdok zijn: het Rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam. De uitvoerende organisaties voor Zuidasdok zijn Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam, samen vormen zij de projectorganisatie Zuidasdok. Het bouwconsortium Nieuw-Zuid bestaat uit TBI-onderneming Mobilis, Boskalis en Aannemingsmaatschappij Van Gelder.

Zuidasdok verbreedt de A10-Zuid van acht naar twaalf rijstroken, en brengt in het centrum van Zuidas de snelweg onder de grond om zo ruimte te maken voor het totaal vernieuwde station Amsterdam Zuid. Daardoor kan dit station zich ontwikkelen tot een comfortabel en hoogwaardig internationaal vervoersknooppunt.

Twee fasen

Bijzonder aan deze opdracht is dat het in verschillende delen uiteenvalt: de bouw van de tweede stationspassage en de vernieuwing van de huidige passage. Bij de opdracht voor OVT Amsterdam Zuid wordt een zogenoemde twee-fasen-aanpak toegepast. Voordat de bouwfase begint, gaan de opdrachtgever en de bouwcombinatie, op basis van het definitief ontwerp van Zuidasdok het uitvoeringsplan, de risico’s en definitieve contractsom bepalen. Als daarover begin volgend jaar overeenstemming is, volgt fase twee voor de daadwerkelijke uitvoering.

Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. In 2019 ging het project van start, maar hetzelfde jaar nog bleek dat de kosten van de bouw 100 miljoen euro hoger worden dan begroot en dat de bouw een jaar langer gaat duren. Dit omdat het project complexer en risicovoller is dan eerder gedacht. Het is nog niet bekend wat de definitieve kosten van het project gaan zijn, maar inmiddels wordt geschat dat de kosten tussen de 700 miljoen en een miljard euro hoger gaan uitvallen dan eerder geraamd.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bouwcombinatie krijgt opdracht voor bouw OV-terminal Amsterdam Zuid | SpoorPro.nl
Zuidasdok Brittenpassage

Bouwcombinatie krijgt opdracht voor bouw OV-terminal Amsterdam Zuid

Bouwcombinatie Nieuw-Zuid, die bestaat uit Mobilis, Boskalis en Van Gelder heeft de opdracht gegund gekregen voor de bouw van de Openbaar Vervoerterminal Amsterdam Zuid. De handtekeningen hiervoor werden donderdag gezet. In juli volgens jaar gaan de werkzaamheden van start en uiterlijk in 2027 zijn afgerond. 

Het contract omvat de bouw van een nieuwe ondergrondse passage en de verbreding van de bestaande ondergrondse passage van station Amsterdam Zuid, om te voorzien in het groeiende aantal reizigers. De OV-terminal moet volgens Bouwcombinatie Nieuw-Zuid een hoogwaardig vervoersknooppunt worden met internationale allure waar trein, metro, tram en bus samenkomen en een inpassing in de Zuidas.

Brittenpassage

De uitvoerende werkzaamheden van Nieuw-Zuid zullen naar verwachting in juli 2022 beginnen; de oplevering van de tweede stationspassage, de zogenoemde Brittenpassage, is uiterlijk in 2027 voorzien. De opdrachtgevers van Zuidasdok zijn: het Rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam. De uitvoerende organisaties voor Zuidasdok zijn Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam, samen vormen zij de projectorganisatie Zuidasdok. Het bouwconsortium Nieuw-Zuid bestaat uit TBI-onderneming Mobilis, Boskalis en Aannemingsmaatschappij Van Gelder.

Zuidasdok verbreedt de A10-Zuid van acht naar twaalf rijstroken, en brengt in het centrum van Zuidas de snelweg onder de grond om zo ruimte te maken voor het totaal vernieuwde station Amsterdam Zuid. Daardoor kan dit station zich ontwikkelen tot een comfortabel en hoogwaardig internationaal vervoersknooppunt.

Twee fasen

Bijzonder aan deze opdracht is dat het in verschillende delen uiteenvalt: de bouw van de tweede stationspassage en de vernieuwing van de huidige passage. Bij de opdracht voor OVT Amsterdam Zuid wordt een zogenoemde twee-fasen-aanpak toegepast. Voordat de bouwfase begint, gaan de opdrachtgever en de bouwcombinatie, op basis van het definitief ontwerp van Zuidasdok het uitvoeringsplan, de risico’s en definitieve contractsom bepalen. Als daarover begin volgend jaar overeenstemming is, volgt fase twee voor de daadwerkelijke uitvoering.

Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. In 2019 ging het project van start, maar hetzelfde jaar nog bleek dat de kosten van de bouw 100 miljoen euro hoger worden dan begroot en dat de bouw een jaar langer gaat duren. Dit omdat het project complexer en risicovoller is dan eerder gedacht. Het is nog niet bekend wat de definitieve kosten van het project gaan zijn, maar inmiddels wordt geschat dat de kosten tussen de 700 miljoen en een miljard euro hoger gaan uitvallen dan eerder geraamd.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.