Lege perrons tijdens coronacrisis

Drie oplossingen geselecteerd voor ontwikkeling perronrandbeveiliging

Drie ondernemers gaan met een budget van 180.000 euro hun innovaties voor ‘perronrandbeveiliging’ verder ontwikkelen. Dat is de uitkomst van de haalbaarheidsstudie naar acht ideeën die zijn ingediend voor een wedstrijd van ProRail en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

De ideeën zijn beoordeeld op impact, technologische haalbaarheid en economisch perspectief. Het doel van ‘perronrandbeveiliging’ is dat personen niet bedoeld en onbedoeld in het spoor terecht komen. De SBIR (Small Business Innovation Research) competitie naar het beste idee hiervoor is in juni 2020 door ProRail en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat uitgezet.

Vage omschrijving

De verwachting is dat het aantal reizigers in de toekomst flink zal groeien, met drukke en volle perrons tot gevolg. Ook rijden er meer en vaker treinen én rijden treinen sneller. Voor perrons betekent dit een zware belasting. De winnende, nog te ontwikkelen, innovaties zorgen voor een optimale veiligheid van de perronrand. Ook kunnen deze oplossingen helpen om crowd-control op perrons overbodig te maken. Met uitzondering van de Intelligent Platform Bar Lite (IPBL) van ForeyeT, waar al een aantal praktijktests mee zijn gedaan, is de omschrijving van de innovaties is nog enigszins vaag, maar het toegekende budget moet helpen om de vindingen concreet te maken

Zo werkt CCC Projects & Engineering aan een perronrandbeveiliging die het gevoel van veiligheid verhoogt, helpt om suïcidepogingen moeilijker te maken en zo min mogelijk impact heeft op het perron. Het is volgens ProRail een duurzame, modulaire oplossing die nauwelijks invloed heeft op de normale afwikkeling van de transfers. Daarnaast is het relatief simpel te integreren en geeft het de reiziger een comfortabel gevoel op het perron. De constructie wordt robuust uitgevoerd en met behulp van sterkteberekeningen doorgerekend.

LED-verlichting

Het project Intelligent Platform Bar Lite (IPBL) van ForeyeT is een innovatieve LED-verlichtingsstrip met radar- en akoestische signalering voor op perrons. Dit product geeft reizigers aan waar een trein stopt en maakt de locatie van de deuren zichtbaar. Op basis van radartechnologie kan de IPBL drukte identificeren. Daarnaast signaleert de IPBL wanneer iemand (onbewust) op het spoor terecht dreigt te komen.

Geen camera’s

KITT Engineering heeft een oplossing om real time de situatie op perrons te controleren. Hierbij worden innovatieve modules ingezet die niet op camera’s zijn gebaseerd. Deze modules signaleren en geven aanwijzingen. Ze werken zonder aansturing van een ander apparaat en kunnen zonder kabels worden aangebracht. Het systeem stimuleert, wanneer nodig, de reizigers op subtiele manier tot veiliger gedrag.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.