Locomotief NMBS trein Belgie Antwerpen

België ontvangt eerste miljoenen uit steunfonds EU, onder meer voor spoor

België behoort samen met Luxemburg en Portugal tot de eerste landen die geld uit het 672,5 miljard euro tellende Europese herstelfonds ontvangen hebben, zo is dinsdag bekend geworden. Onze zuiderburen krijgen alvast 770 miljoen euro van de in totaal 5,9 miljard euro die België toegezegd heeft gekregen. Het land gaat het geld onder meer gebruiken voor het spoor.

Zo is 920 miljoen in de plannen gereserveerd voor verbeteringen aan en het verduurzamen van het openbaar vervoer. Onder de opwaardering vallen tevens verbeteringen aan het spoor, de treinstations en het opschalen van de opties voor intermodaal goederenvervoer vanuit de havens.

Spoornetwerk in België moet efficiënter worden ingericht

In algemene zin moet het spoornetwerk in België efficiënter worden ingericht en gebruikt, zodat het goederenvervoer de komende negen jaar kan verdubbelen zonder dat het reizigersvervoer daar last van heeft.

Daarnaast moeten de Belgische treinstations niet alleen beter bereikbaar worden, het moet straks ook eenvoudiger worden om vanaf de stations over te stappen op andere manieren van transport, waaronder de fiets. Daarvoor zullen er fietsstallingen bij stations moeten komen en in de steden betere fietspaden aangelegd moeten worden.

Specifiekere plannen zijn er ook. In Luik wil de Waalse regering werk maken op betere aansluitingen van het spoor op het tramnetwerk van de stad, dat tevens uitgebreid moet worden. Zo moet het autogebruik in de stad teruggedrongen worden. In Charleroi moet het Métro Léger de Charleroi-systeem gerenoveerd en uitgebreid worden. Zo moet de zogeheten 5,5 kilometer Châtelet-vertakking er komen, bestaande uit acht nieuwe stations.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.