Er werden betonblokken geplaatst bij de overweg aan Horst aan de Maas, foto: ProRail

ProRail plaatst betonblokken voor overweg na botsing trein en vrachtwagen

ProRail heeft betonblokken voor een bewaakte overweg aan Sint Jansweg in Horst aan de Maas geplaatst, waar in februari dit jaar een Arriva-trein op een vrachtwagen botste. Daardoor kan gemotoriseerd verkeer geen gebruik meer maken van de spoorwegovergang. Voetgangers kunnen hier nog wel oversteken.

ProRail heeft het vermoeden dat de vrachtwagenchauffeur niet op de bebording had gelet. Daarop stond aangegeven dat het niet was toegestaan om de straat van de overweg in te rijden. De vrachtwagen reed zich vervolgens vast in de doodlopende weg vlak na de overweg, waarna de Arriva-trein met honderd inzittenden op het voertuig botste. Hoewel niemand gewond raakte was het voorval voor ProRail aanleiding om met de gemeenten Venlo, Horst aan de Maas en ProRail in gesprek te gaan over de afsluiting van de AHOB-overweg (automatische halve overwegbomen) voor gemotoriseerd verkeer.

De gedeeltelijke sluiting van de overweg zou eigenlijk pas meegenomen worden in de vernieuwing van de Maaslijn die in december 2024 gereed moet zijn. De plaatsing van de betonblokken is een tijdelijke maatregel. In 2024 komt er een definitieve oplossing.

Spoorwegovergang snel gesloten

ProRail-regiodirecteur Dimitri Kruik sloot vrijdag de overweg samen met wethouders Sjors Peeters van Venlo en Eric Beurskens van Horst aan de Maas. Wethouder Peters is blij dat de spoorwegovergang in een snel tempo is gesloten en vindt dat de veiligheid van iedereen ‘altijd bovenaan moet staan’.

Wethouder Breuskens zegt dat er door het ongeluk met de vrachtwagen op gewezen te zijn dat onbeveiligde overwegen ‘niet meer passen bij het door gewenste niveau van veiligheid’. Regiodirecteur Kruik geeft aan dat ProRail het liefst ‘helemaal geen overwegen meer’ ziet.

Regiodirecteur Dimitri Kruik van ProRail, wethouders Sjors Peeters van Venlo en Eric Beurskens van Horst aan de Maas sloten de overweg af, foto: ProRail
Regiodirecteur Dimitri Kruik van ProRail, wethouders Sjors Peeters van Venlo en Eric Beurskens van Horst aan de Maas sloten de overweg af. Foto: ProRail

Voertuigen gebruiken andere overwegen

De sluiting van de overweg voor gemotoriseerd vervoer is permanent. Voertuigen gaan gebruikmaken van andere overgangen die daar geschikter voor zijn. Omwonenden zijn in de gelegenheid gesteld bezwaar te maken tegen deze sluiting. Dat is niet gebeurd. Ook een naastgelegen bedrijf is akkoord gegaan met de sluiting van deze overweg voor gemotoriseerd verkeer.

Dit jaar zijn al zeven mensen om het leven gekomen bij een aanrijding op een overweg, waarvan vier op een onbewaakte overweg en drie op een bewaakte overweg. Voormalig staatssecretaris Van Veldhoven heeft voor haar vertrek toegezegd dat het ministerie van Infrastructuur na de zomer een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer stuurt dat ervoor zorgt dat ProRail bevoegd is om overwegen sneller te sluiten.

Sinds de start van het NABO-programma (Niet Actief Beveiligde Overweg) in 2018 heeft ProRail 75 onbewaakte overwegen gesloten, voor het einde van het jaar moet de teller op 100 staan. Eind 2023 moeten alle 180 openbaar toegankelijke NABO’s zijn opgeheven of beveiligd. In 2040 wil ProRail het merendeel van de beveiligde overwegen hebben opgeheven.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.