Peter Boom, directeur Rail Assetmanagement en Digitalisatie bij Royal HaskoningDHV

‘Capaciteitsbelofte spoorvervoer kun je alleen inlossen met voldoende tractie-energie’

De mooie plannen om in de toekomst vaker en sneller over het Nederlandse spoor te laten rijden vallen of staan met de beschikbaarheid van voldoende tractie-energie, benadrukte Peter Boom, directeur Rail Assetmanagement en Digitalisatie bij Royal HaskoningDHV, woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

Het bedrijf voert in het kader van onderzoek naar de capaciteitsbehoefte tractie-energie in opdracht van ProRail zogenoemde netanalyses uit. Op die manier moet vastgesteld kunnen worden of de capaciteit van de tractie-energie voldoet aan de verwachte vraag in 2030.

“Het is bekend dat het net tegen de grenzen van de capaciteit loopt. Er zijn zo nu en dan problemen met onderstations, er moeten exemplaren vervangen of verplaatst worden en de aantallen onderstations moeten opgeschroefd worden. De vraag wordt immers groter. Zo gaat NS met nieuw materieel rijden, die een sterker acceleratievermogen hebben en daarmee een hogere energievraag. Als je niet aan de vraag kunt voldoen, ontstaan storingen en vertragingen. Daar is niemand bij gebaat”, aldus Boom.

De komende vier jaar gaat spoorbeheerder ProRail de techniek in ruim de helt van zijn 250 onderstations vervangen of uitbreiden. Te beginnen met de tractietransformatoren.

‘Alleen uitrollen van ERTMS niet genoeg om de capaciteitsbelofte te maken’

ProRail pleit voor een structurele aanpak van het stroomprobleem door de bovenleidingspanning op het spoornet te verhogen van 1500 naar 3000 volt. Die ingreep bespaart energie en treinen kunnen met 3kV sneller optrekken en dus tijdwinst boeken. Ook kunnen mogelijk hogere snelheden tot wel 200 kilometer per uur mogelijk worden gehaald.

“Dat is inderdaad onderdeel van de vraag. Enerzijds maken we de analyse van hoe de voorziening straks is, in 2030, en of deze voldoet dan aan de energiebehoefte voldoet. Tegelijkertijd kijken er studies naar het verhogen van de bovenleidingspanning. Veel studies worden nu op 3kV gedaan. Die voeren we ook uit als onderdeel van dit verhaal.”

Dit is des te belangrijker omdat daar mee de belofte van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) – meer treinen korter op elkaar – ingevuld kan worden. “Zolang je niks doet aan de stroomvoorziening is alleen het uitrollen van ERTMS niet genoeg om de capaciteitsbelofte te kunnen maken”, zegt Boom.

Bekijk hier het interview met Peter Boom:

Meer toepassingen voor digital twin-software denkbaar

Voor de netanalyses zet RoyalHaskoningDHV Digital Twin-software in. Daarmee wordt een virtueel model van iets van ‘buiten’ gecreëerd wat je vervolgens met data kunt invullen en als het ware tot leven kan brengen, legt Boom uit. De software wordt onder meer ingezet om voorgestelde wijzigingen in de dienstregeling te analyseren en te optimaliseren. “Door ons simulatiemodel te koppelen aan de rekenmodellen voor tractie-energievoorziening kunnen we de toekomstige vraag en het aanbod in evenwicht brengen”, aldus Boom.

Andere toepassingen van de software zijn ook denkbaar. Zo kan de verwachte onderhoudsbehoefte ermee geanalyseerd worden. Tevens kan het van pas komen bij het maken van een businesscase, bijvoorbeeld voor de inzet van waterstoftreinen in Groningen, stelt Boom, die op 21, 22 en 23 september tijdens de Intelligent Rail Summit in het Spaanse Bilbao de toepassing van Digital Twin-software nader zal toelichten.

“Hoe kunnen we ook in andere landen een ecosysteem op zetten om Digital Twins te realiseren? Je moet dat niet alleen willen doen. Ik zou graag zien dat we samenwerken met partijen in het buitenland, om te zien wat we van hetgeen we in Nederland heel slim doen kunnen kopiëren naar andere landen”, besluit Boom.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Capaciteitsbelofte spoorvervoer kun je alleen inlossen met voldoende tractie-energie’ | SpoorPro.nl
Peter Boom, directeur Rail Assetmanagement en Digitalisatie bij Royal HaskoningDHV

‘Capaciteitsbelofte spoorvervoer kun je alleen inlossen met voldoende tractie-energie’

De mooie plannen om in de toekomst vaker en sneller over het Nederlandse spoor te laten rijden vallen of staan met de beschikbaarheid van voldoende tractie-energie, benadrukte Peter Boom, directeur Rail Assetmanagement en Digitalisatie bij Royal HaskoningDHV, woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

Het bedrijf voert in het kader van onderzoek naar de capaciteitsbehoefte tractie-energie in opdracht van ProRail zogenoemde netanalyses uit. Op die manier moet vastgesteld kunnen worden of de capaciteit van de tractie-energie voldoet aan de verwachte vraag in 2030.

“Het is bekend dat het net tegen de grenzen van de capaciteit loopt. Er zijn zo nu en dan problemen met onderstations, er moeten exemplaren vervangen of verplaatst worden en de aantallen onderstations moeten opgeschroefd worden. De vraag wordt immers groter. Zo gaat NS met nieuw materieel rijden, die een sterker acceleratievermogen hebben en daarmee een hogere energievraag. Als je niet aan de vraag kunt voldoen, ontstaan storingen en vertragingen. Daar is niemand bij gebaat”, aldus Boom.

De komende vier jaar gaat spoorbeheerder ProRail de techniek in ruim de helt van zijn 250 onderstations vervangen of uitbreiden. Te beginnen met de tractietransformatoren.

‘Alleen uitrollen van ERTMS niet genoeg om de capaciteitsbelofte te maken’

ProRail pleit voor een structurele aanpak van het stroomprobleem door de bovenleidingspanning op het spoornet te verhogen van 1500 naar 3000 volt. Die ingreep bespaart energie en treinen kunnen met 3kV sneller optrekken en dus tijdwinst boeken. Ook kunnen mogelijk hogere snelheden tot wel 200 kilometer per uur mogelijk worden gehaald.

“Dat is inderdaad onderdeel van de vraag. Enerzijds maken we de analyse van hoe de voorziening straks is, in 2030, en of deze voldoet dan aan de energiebehoefte voldoet. Tegelijkertijd kijken er studies naar het verhogen van de bovenleidingspanning. Veel studies worden nu op 3kV gedaan. Die voeren we ook uit als onderdeel van dit verhaal.”

Dit is des te belangrijker omdat daar mee de belofte van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) – meer treinen korter op elkaar – ingevuld kan worden. “Zolang je niks doet aan de stroomvoorziening is alleen het uitrollen van ERTMS niet genoeg om de capaciteitsbelofte te kunnen maken”, zegt Boom.

Bekijk hier het interview met Peter Boom:

Meer toepassingen voor digital twin-software denkbaar

Voor de netanalyses zet RoyalHaskoningDHV Digital Twin-software in. Daarmee wordt een virtueel model van iets van ‘buiten’ gecreëerd wat je vervolgens met data kunt invullen en als het ware tot leven kan brengen, legt Boom uit. De software wordt onder meer ingezet om voorgestelde wijzigingen in de dienstregeling te analyseren en te optimaliseren. “Door ons simulatiemodel te koppelen aan de rekenmodellen voor tractie-energievoorziening kunnen we de toekomstige vraag en het aanbod in evenwicht brengen”, aldus Boom.

Andere toepassingen van de software zijn ook denkbaar. Zo kan de verwachte onderhoudsbehoefte ermee geanalyseerd worden. Tevens kan het van pas komen bij het maken van een businesscase, bijvoorbeeld voor de inzet van waterstoftreinen in Groningen, stelt Boom, die op 21, 22 en 23 september tijdens de Intelligent Rail Summit in het Spaanse Bilbao de toepassing van Digital Twin-software nader zal toelichten.

“Hoe kunnen we ook in andere landen een ecosysteem op zetten om Digital Twins te realiseren? Je moet dat niet alleen willen doen. Ik zou graag zien dat we samenwerken met partijen in het buitenland, om te zien wat we van hetgeen we in Nederland heel slim doen kunnen kopiëren naar andere landen”, besluit Boom.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.