Hersporing-groningen-3ngen-3

Spoor Hoofdstation Groningen hersteld en vrijgegeven voor treindienst

Arriva kon dinsdag rond 10.00 uur de treindienst hervatten tussen Groningen en Zuidhorn en tussen Groningen en Groningen Noord/Delfzijl. ProRail en aannemer Strukton Rail hadden op dat moment de schade aan het spoor hersteld die was ontstaan door een Arriva-trein die op zondagavond uit de rails liep.

Het spoor bij Hoofdstation Groningen zou oorspronkelijk dinsdagochtend rond 6.00 uur weer beschikbaar zijn, verwachtte ProRail, maar door een tegenvaller bij de aanvoer van materialen werd dat bijgesteld naar 9:00 uur en uiteindelijk kon rond 10.00 uur een begin gemaakt worden met het hervatten van de treindienst, meldt ProRail-woordvoerder Aldert Baas.

Beschadigd wissel

Zondagavond ontspoorde er rond 23.30 uur een trein van vervoerder Arriva bij Groningen. Reizigers moesten geëvacueerd worden. Bij de ontsporing raakte niemand raakte gewond. De schade aan de spoorinfra bestond onder meer uit een beschadigd wissel. Hiervan moesten verschillende onderdelen vervangen worden. “Dat zijn geen standaard onderdelen, die je altijd bij de hand hebt”, legt Baas uit. “Zeker niet middenin de nacht. Daarnaast werd pas echt duidelijk wat schade was toen de trein kon worden afgevoerd.”

ProRail slaagde er maandag aan het begin van de avond in om de trein terug in het spoor te zetten. Daarna is hij teruggeduwd naar het perron. Direct daarop is begonnen met het onderzoek naar de staat van de infrastructuur. Daarvoor moest de trein eerst weg zijn. Ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deed maandagavond uitgebreid onderzoek op en rond het spoor. Tegen 23:00 uur was het onderzoek klaar en kon ProRail starten met de reparatie van de infrastructuur. Deze heeft aanzienlijke schade opgelopen.

Oorzaak lag niet in materieel

Wat de ontsporing veroorzaakte wordt nog onderzocht door ProRail, de ILT en Arriva. “Het lijkt er niet op dat het heeft te maken met het materieel, dus we concentreren ons op het spoorgedeelte.” Wanneer er meer bekend is, weet Baas nog niet. “Bij dit soort onderzoeken is vooral van belang dat het zorgvuldig gebeurt in plaats van snel. Alle betrokken partijen willen exact weten wat hoe de trein kon ontsporen en hoe we dit kunnen voorkomen. We hebben ons sinds zondagavond primair gericht op het zo snel mogelijk beschikbaar krijgen van het spoor en aannemer Strukton Rail heeft hierbij uitstekend werk geleverd.”

Lees ook:

Herstel spoor bij ontspoorde trein Groningen duurt tot maandagnacht

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoor Hoofdstation Groningen hersteld en vrijgegeven voor treindienst | SpoorPro.nl
Hersporing-groningen-3ngen-3

Spoor Hoofdstation Groningen hersteld en vrijgegeven voor treindienst

Arriva kon dinsdag rond 10.00 uur de treindienst hervatten tussen Groningen en Zuidhorn en tussen Groningen en Groningen Noord/Delfzijl. ProRail en aannemer Strukton Rail hadden op dat moment de schade aan het spoor hersteld die was ontstaan door een Arriva-trein die op zondagavond uit de rails liep.

Het spoor bij Hoofdstation Groningen zou oorspronkelijk dinsdagochtend rond 6.00 uur weer beschikbaar zijn, verwachtte ProRail, maar door een tegenvaller bij de aanvoer van materialen werd dat bijgesteld naar 9:00 uur en uiteindelijk kon rond 10.00 uur een begin gemaakt worden met het hervatten van de treindienst, meldt ProRail-woordvoerder Aldert Baas.

Beschadigd wissel

Zondagavond ontspoorde er rond 23.30 uur een trein van vervoerder Arriva bij Groningen. Reizigers moesten geëvacueerd worden. Bij de ontsporing raakte niemand raakte gewond. De schade aan de spoorinfra bestond onder meer uit een beschadigd wissel. Hiervan moesten verschillende onderdelen vervangen worden. “Dat zijn geen standaard onderdelen, die je altijd bij de hand hebt”, legt Baas uit. “Zeker niet middenin de nacht. Daarnaast werd pas echt duidelijk wat schade was toen de trein kon worden afgevoerd.”

ProRail slaagde er maandag aan het begin van de avond in om de trein terug in het spoor te zetten. Daarna is hij teruggeduwd naar het perron. Direct daarop is begonnen met het onderzoek naar de staat van de infrastructuur. Daarvoor moest de trein eerst weg zijn. Ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deed maandagavond uitgebreid onderzoek op en rond het spoor. Tegen 23:00 uur was het onderzoek klaar en kon ProRail starten met de reparatie van de infrastructuur. Deze heeft aanzienlijke schade opgelopen.

Oorzaak lag niet in materieel

Wat de ontsporing veroorzaakte wordt nog onderzocht door ProRail, de ILT en Arriva. “Het lijkt er niet op dat het heeft te maken met het materieel, dus we concentreren ons op het spoorgedeelte.” Wanneer er meer bekend is, weet Baas nog niet. “Bij dit soort onderzoeken is vooral van belang dat het zorgvuldig gebeurt in plaats van snel. Alle betrokken partijen willen exact weten wat hoe de trein kon ontsporen en hoe we dit kunnen voorkomen. We hebben ons sinds zondagavond primair gericht op het zo snel mogelijk beschikbaar krijgen van het spoor en aannemer Strukton Rail heeft hierbij uitstekend werk geleverd.”

Lees ook:

Herstel spoor bij ontspoorde trein Groningen duurt tot maandagnacht

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.