Een sprinter op station Breda

ProRail gunt eerste duurzame raamcontract voor stations

Movares, 4 Infra, Sweco, Antea en Royal Haskoning DHV gaan de komende vier jaar engineeringswerkzaamheden uitvoeren voor projecten van ProRail op stations. Het Raamcontract Stations 4.0 dat aan de vijf is gegund is het eerste engineeringscontract voor stations waarbij duurzaamheid expliciet is opgenomen als gunningscriterium.

Duurzaamheid gaat in alle voorkomende en nog te bedenken verschijningsvormen structureel onderdeel uitmaken van het engineeringsproces. Het raamcontract gaat over kleine werkzaamheden zoals het bouwen van fietsenstallingen, het verbeteren van de toegankelijkheid en de bereikbaarheid van de stations met nieuwe roltrappen en liften, het schilderen van perronkappen, het plaatsen van zonnepanelen en het plaatsen van nieuw perronmeubilair.

Primeur

De maximale waarde van het contract is 30 miljoen euro. Ontwerpopdrachten tot een bedrag van 400 duizend euro kan ProRail hiermee snel en simpel aanbesteden. “Voor ProRail is het een primeur dat we duurzaamheid op deze manier structureel verankeren in een engineeringcontract”, zegt Astrid Bunt, directeur Stations bij ProRail. “Het draagt bij aan het mogelijk maken van duurzaam vervoer en daar ben ik trots op.”

In het contract staat volgens ProRail voorop dat goed werk wordt beloond. “We hebben geen malus ofwel straf ingebakken. Iedere partij krijgt in het contract een taartpunt. Samen vormen die taartpunten 85 procent van de totale omzet. Elk jaar geven we de resterende 15 procent weg aan de twee best presterende partijen.” ProRail mikt hiermee op een goede samenwerking waarin de ingenieursbureaus proactief meedenken en innovatieve duurzaamheidskansen gaan benutten.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “ProRail gunt eerste duurzame raamcontract voor stations”

asierts|29.06.21|09:51

Leuk hoor, al die duurzaamheidspraatjes, maar wanneer komt de klant centraal te staan? Zolang wissels onbetrouwbaar zijn en de enige oplossing van ProRail ‘minder wissels’ is, is geen enkel station in NL duurzaam. Want dieselbus/taxi/auto-inzet bij storingen, plus definitief klantverlies.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.