Elektrische trein Mol-Hamond

Eerste elektrische trein rijdt over spoorlijn Mol-Hamont

Met de eerste elektrische trein is donderdag de elektrificering van de spoorlijn tussen Mol en Hamont ceremonieel gevierd. Vanaf maandag worden de eerste elektrische treinen ingezet en neemt de capaciteit op het spoor aanzienlijk toe. Met het project, dat drie jaar in beslag nam, is dertig miljoen euro gemoeid.

Federaal minister van Mobiliteit Georges, Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters,  Sophie Dutordoir (CEO NMBS), Benoît Gilson (CEO Infrabel) en andere hoogwaardigheidsbekleders waren donderdag aanwezig bij de officiële opening van de geëlektrificeerde spoorlijn Mol – Hamont, lijn 19.

Verbeterde ontsluiting Limburg

“De elektrificatie van Lijn 19 is zeer belangrijke spoorprioriteit, want het zorgt voor een betere ontsluiting van het Noordwesten van Limburg, waardoor reizigers sneller én stipter naar Antwerpen kunnen sporen”, schets Lydia Peeters het belang van het project. Dankzij de elektrificatie kan NMBS vanaf maandag het treinaanbod uitbreiden en ook elektrische treinen inzetten tussen Mol en Hamont, een traject van 33 kilometer.

Investering van 30 miljoen euro

De elektrificatiewerken van de spoorlijn Mol – Hamont (lijn 19) zijn in het najaar van 2018 gestart en werden gefaseerd uitgevoerd. In totaal werden er 830 bovenleidingspalen geplaatst en 200 kilometer aan draden en kabels voor de bovenleiding afgerold. Verspreid over de 33 kilometer lange spoorlijn heeft Infrabel in Lommel, Neerpelt en Hamont ook drie nieuwe tractie-onderstations gebouwd.

Elektrificatiewerken Mol-Hamont

De totale investering voor de elektrificatiewerken op de spoorlijn Mol – Hamont bedraagt 30,9 miljoen euro, waarvan veertig procent wordt gesubsidieerd door Europa.

Elektrificatiewerken tussen Mol en Hasselt

Limburg vorm momenteel het middelpunt van  elektrificatiewerkzaamheden van het spoornet. Zo werk Infrabel momenteel aan de elektrificatie van de spoorlijn vijftien tussen Mol en Hasselt. Deze werkzaamheden zijn ruim twee jaar geleden gestart. In totaal worden er 1.250 nieuwe bovenleidingspalen geplaatst, 58 kilometer aan bovenleiding geïnstalleerd waarvoor meer dan 300 km aan kabels en draden worden afgerold.

Elektrificatie Limburgs spoor

Er worden ook twee nieuwe tractieonderstations in Leopoldsburg en op de grens Houthalen/Zolder en één nieuwe sectioneerpost in Hasselt (spoorvertakking Zonhoven) gebouwd. Daarnaast zullen de verschillende bruggen (3 in Beringen en 1 in Zolder) op het spoortraject worden verhoogd.

Negentig procent Belgische netwerk geëlektrificeerd

Volgens de huidige planning zal de 38 kilometer lange spoorlijn geëlektrificeerd zijn tegen eind 2022 waarna de treinen er elektrisch kunnen rijden. Het Limburgse spoorwegnet zal dan volledig elektrisch zijn voor wat de reizigerslijnen betreft. De totale geraamde investering voor deze elektrificatiewerken bedraagt 52,2 miljoen euro waarvan het Vlaams Gewest 14,7 miljoen euro bijdraagt.

Door de werken in Limburg neemt het geëlektrificeerd spoornet in België flink toe. Dankzij de 33 km nieuwe bovenleiding tussen Mol en Hamont is nu 5.907 km aan hoofdsporen of ongeveer negentig procent van het Belgische netwerk geëlektrificeerd.

Investeringen in stations

Behalve de elektrificatie worden ook andere zaken op de Limburgse trajecten onder handen genomen. Zo gaan de NMBS en Infrabel in het station van Mol de bestaande voetgangerstunnel onder de sporen verlengen tot aan de achterkant van het station (Keirlandse Zillen). Aansluitend vernieuwt NMBS daar ook de fietsenstalling en autoparking. Na de werken zal er aan de achterkant van het station plaats zijn voor 400 fietsen en 150 auto’s. De werken gaan van start in het najaar van 2022 en moeten eind 2024 zijn afgerond.

In het station van Hamont wordt in 2022 het perron verhoogd tot 76 centimeter, wat ook de instaphoogte is van de nieuwste treinen.. Samen met de verhoging wordt het perron ook verlengd. Daardoor zullen er in Hamont langere treinen kunnen stoppen, waardoor het aantal zitplaatsen op de trein verder kan worden uitgebreid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is correspondent voor vakblad SpoorPro in België.

2 reacties op “Eerste elektrische trein rijdt over spoorlijn Mol-Hamont”

Illya Vaes|11.06.21|16:11

België elektrificeert spoorlijnen met een uurdienst.
Nederland elektrificeert NIET spoorlijnen met een kwartierdienst. Ga maar proeven doen met waterstof: duurdere treinen (exploitatiesubsidie gedurende hele levensloop!), effectief drie tot vier keer zoveel energieverbruik.
Heel duurzaam – niet.

Ron Swart|14.06.21|10:47

Is ’t rendabel om Hamont – Weert te elektrificeren voor 800 reizigers per dag? Bovendien moet de maximum snelheid omhoog worden gebracht van 40 km/h naar minimaal 100 km/h. Een adequate (IC-)verbinding Düsseldorf – Mönchengladbach – Venlo – Eindhoven – Antwerpen is m.i. veel zinvoller.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.