Eerste elektrische trein rijdt over spoorlijn Mol-Hamont
Met de eerste elektrische trein is donderdag de elektrificering van de spoorlijn tussen Mol en Hamont ceremonieel gevierd. Vanaf maandag worden de eerste elektrische treinen ingezet en neemt de capaciteit op het spoor aanzienlijk toe. Met het project, dat drie jaar in beslag nam, is dertig miljoen euro gemoeid.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
België elektrificeert spoorlijnen met een uurdienst.
Nederland elektrificeert NIET spoorlijnen met een kwartierdienst. Ga maar proeven doen met waterstof: duurdere treinen (exploitatiesubsidie gedurende hele levensloop!), effectief drie tot vier keer zoveel energieverbruik.
Heel duurzaam – niet.
Is ’t rendabel om Hamont – Weert te elektrificeren voor 800 reizigers per dag? Bovendien moet de maximum snelheid omhoog worden gebracht van 40 km/h naar minimaal 100 km/h. Een adequate (IC-)verbinding Düsseldorf – Mönchengladbach – Venlo – Eindhoven – Antwerpen is m.i. veel zinvoller.