anti spoorloopmatten

Anti-spoorloopmatten steeds vaker toegepast in Nederland

Spooraannemer Knipscheer Rail-Infra, ProRail en Alom Railway engineering & supply werken momenteel door het hele land aan de installatie van anti-spoorloopmatten van de Britse fabrikant Rosehill Rail. Deze week was onder meer station Hollandsche Rading aan de beurt.

In de nachtelijke uren zijn locaties als de stations Tilburg-Reeshof, Gilze-Rijen, Zoetermeer, Almere-Oostvaarders, Diemen, Haren, Heiloo, Vught, Tilburg-Universiteit, Sassenheim en Nw-Vennep inmiddels een stuk veiliger gemaakt. Dinsdagnacht stond Hollandse-Rading op de planning. “Het gaat om een project waarbij 16/17 stations van de matten worden voorzien”, vertelt Edwin Aerts van Alom Railway engineering & Supply. “De uitvoering is in handen van Knipscheer Rail Infra, maar naast dat we de matten leveren, hebben we ook meegedacht over de toepassing ervan.”

Acceptatie

Volgens Aerts zitten er meer projecten in de pijplijn waarbij anti-spoorloopmatten worden toegepast. De acceptatie heeft volgens hem wel even geduurd. De matten werden in 2018 door ProRail goedgekeurd voor toepassing in het Nederlandse spoor. Sindsdien werd het innovatieve preventiemiddel slechts mondjesmaat toegepast. “Onbekend maakt onbemind denk ik. Wat meespeelt is dat aannemers er zelf ook minder makkelijk mee op het spoor kunnen. Maar inmiddels is het systeem zo gebruiksvriendelijk dat ze de matten eenvoudig kunnen verwijderen en weer monteren. De acceptatie neemt toe en dat heeft natuurlijk ook te maken met het doel, we willen allemaal minder ongelukken op het spoor.”

De anti-spoorloopmatten voorkomen dat mensen onbevoegd het spoor betreden zoals spoorlopers, vandalen, koper- of kabeldieven of mensen die suïcide willen plegen. Vanwege de punten op de matten is het fysiek een stuk moeilijker om het spoor of andere verboden plekken te bereiken. De anti-spoorloopmat wordt vooral toegepast bij overwegen en naast stationsperrons.

De van 100 procent gerecycled rubber gemaakte matten worden bevestigd door kunststof plankjes onder de voet van de spoorstaaf door te schuiven en daar de mat op vast te schroeven. De matten gaan volgens Rosehill zo’n 25 jaar mee en kunnen worden hergebruikt. Ze vormen zowel een visueel als fysiek afschrikmiddel voor mensen die proberen toegang te krijgen tot het spoor of andere verboden gebieden. Uit onderzoek voor en na de installatie blijkt volgens Rosehill dat het aantal spoorlopers tot 78 procent kan worden verminderd.

Spoorlopers

Uit cijfers van ProRail blijkt dat bijna dertig procent van alle vertragingen op het spoor worden veroorzaakt door mensen die onbevoegd op en langs het spoor lopen. Als er een spoorloper is, dan geeft de verkeersleiding machinisten de opdracht om stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Alle andere treinen op het traject moeten daardoor ook langzamer rijden, met vertragingen tot gevolg.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Anti-spoorloopmatten steeds vaker toegepast in Nederland | SpoorPro.nl
anti spoorloopmatten

Anti-spoorloopmatten steeds vaker toegepast in Nederland

Spooraannemer Knipscheer Rail-Infra, ProRail en Alom Railway engineering & supply werken momenteel door het hele land aan de installatie van anti-spoorloopmatten van de Britse fabrikant Rosehill Rail. Deze week was onder meer station Hollandsche Rading aan de beurt.

In de nachtelijke uren zijn locaties als de stations Tilburg-Reeshof, Gilze-Rijen, Zoetermeer, Almere-Oostvaarders, Diemen, Haren, Heiloo, Vught, Tilburg-Universiteit, Sassenheim en Nw-Vennep inmiddels een stuk veiliger gemaakt. Dinsdagnacht stond Hollandse-Rading op de planning. “Het gaat om een project waarbij 16/17 stations van de matten worden voorzien”, vertelt Edwin Aerts van Alom Railway engineering & Supply. “De uitvoering is in handen van Knipscheer Rail Infra, maar naast dat we de matten leveren, hebben we ook meegedacht over de toepassing ervan.”

Acceptatie

Volgens Aerts zitten er meer projecten in de pijplijn waarbij anti-spoorloopmatten worden toegepast. De acceptatie heeft volgens hem wel even geduurd. De matten werden in 2018 door ProRail goedgekeurd voor toepassing in het Nederlandse spoor. Sindsdien werd het innovatieve preventiemiddel slechts mondjesmaat toegepast. “Onbekend maakt onbemind denk ik. Wat meespeelt is dat aannemers er zelf ook minder makkelijk mee op het spoor kunnen. Maar inmiddels is het systeem zo gebruiksvriendelijk dat ze de matten eenvoudig kunnen verwijderen en weer monteren. De acceptatie neemt toe en dat heeft natuurlijk ook te maken met het doel, we willen allemaal minder ongelukken op het spoor.”

De anti-spoorloopmatten voorkomen dat mensen onbevoegd het spoor betreden zoals spoorlopers, vandalen, koper- of kabeldieven of mensen die suïcide willen plegen. Vanwege de punten op de matten is het fysiek een stuk moeilijker om het spoor of andere verboden plekken te bereiken. De anti-spoorloopmat wordt vooral toegepast bij overwegen en naast stationsperrons.

De van 100 procent gerecycled rubber gemaakte matten worden bevestigd door kunststof plankjes onder de voet van de spoorstaaf door te schuiven en daar de mat op vast te schroeven. De matten gaan volgens Rosehill zo’n 25 jaar mee en kunnen worden hergebruikt. Ze vormen zowel een visueel als fysiek afschrikmiddel voor mensen die proberen toegang te krijgen tot het spoor of andere verboden gebieden. Uit onderzoek voor en na de installatie blijkt volgens Rosehill dat het aantal spoorlopers tot 78 procent kan worden verminderd.

Spoorlopers

Uit cijfers van ProRail blijkt dat bijna dertig procent van alle vertragingen op het spoor worden veroorzaakt door mensen die onbevoegd op en langs het spoor lopen. Als er een spoorloper is, dan geeft de verkeersleiding machinisten de opdracht om stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Alle andere treinen op het traject moeten daardoor ook langzamer rijden, met vertragingen tot gevolg.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.