Spoorlijn Budel-Weert Limburg

Belgisch parlement voor reactivering spoorverbinding Hamont-Weert

Het Belgisch parlement stemde dinsdag unaniem voor een motie waarin de regering wordt opgeroepen het baanvak Hamont – Weert te reactiveren voor reizigersverkeer. Tot nu toe werd de verbinding niet vermeld in de nieuwe concessieonderhandelingen met vervoerders. In België dienstencontracten genoemd.

In de motie wordt erop gewezen dat door de reactivering een treinverbinding tussen de haven- en industriestad Antwerpen en de Brainport Eindhoven mogelijk wordt. Het drukke woon-werkverkeer naar de regio’s Weert en Eindhoven gebeurt vandaag uitsluitend per auto. De trein kan voor een aantal forenzen een goed alternatief betekenen. In Weert kan ook worden overgestapt richting Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Roermond en Maastricht. In juni start de NMBS met de elektrische treindienst tussen Antwerpen en Hamont.

Brainport Eindhoven

De verbinding Hamont-Weert is ook opgenomen in het Nederlandse regeerakkoord Rutte III uit 2017 en heeft volgens de indieners van de motie ook de steun van de bevoegde spoorautoriteit, de provincie Limburg en de Brainport-regio Eindhoven. In de motie dringen zij er bij de Federale regering op aan om expliciet haar steun uit te spreken voor de doortrekking van spoorlijn 19 Mol-Hamont naar het Nederlandse Weert, met de Nederlandse collega’s afspraken te maken om deze treinverbinding zo snel als mogelijk te realiseren en daartoe de nodige middelen te voorzien.

Bekijk hier de volledige Motie

De Vereniging Treinreizigers Vervoer (vTv), die al jaren ijvert voor de reactivering, is tevreden en verwacht dat de federaal minister Georges Gilkinet (Ecolo) de motie ter harte neemt. Onderzoek van de vereniging wees uit dat er voor de verbinding een potentieel is van 800 tot 1.000 reizigers op een weekdag. De studie die de NMBS liet uitvoeren spreekt van duizend reizigers. Maar daarmee is de spoorlijn volgens de NMBS zelf nog niet rendabel. Het aantal van 1.000 reizigers per dag is te laag, zegt NMBS, ten opzichte van onder meer de (personeels)kosten die voor de dienst noodzakelijk zijn en er zijn vraagtekens rond de beschikbaarheid van treinstellen.

150 miljoen euro

Volgens berekeningen van de Vlaamse overheid zou de elektrificatie en een eventuele uitbreiding met een tweede spoor van het 8 kilometer lange Nederlandse deel 35 miljoen euro gaan kosten. Maar volgens schattingen van ProRail is dit inmiddels opgelopen naar 50 tot 150 miljoen euro. Afhankelijk van een bovengrondse of ondergrondse variant en uitbreiding van het aantal sporen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Belgisch parlement voor reactivering spoorverbinding Hamont-Weert”

Pieter Michiels|20.05.21|13:26

Tja, als de spoorlijn Neerpelt-Valkenswaard Geldrop nog had bestaan was er een nog kortere verbinding geweest én had Valkenswaard met 30.000 inwoners een verbinding met Eindhoven ggehad wat ook bij had kunnen dragen aan het welslaagen van de verbinding.

asierts|20.05.21|20:47

Hoi Pieter, als de trein vanaf Hamont richting Weert met 2 korte stellen gereden wordt, dan kan je 1 stel ook zonder stop vlak voor Weert laten kopmaken en direct naar Eindhoven laten rijden.

Marc Busio|21.05.21|10:30

De NS en ProRail zullen er alles aan doen om de komst van deze spoorverbinding te voorkomen. Net zoals ze dat doen om het reizen op het traject Roosendaal-Antwerpen zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Nu is het argument eenvoudig, want er is geen ruimte om een Belgische trein op station Weert aan het perron te laten wachten en keren. En dus zullen ze beweren dat er voor vele tientallen miljoenen een tweede perron moet komen, met verlenging van de stationsonderdoorgang en bijbehorende wissels.

Arjan Krabbenbos|21.05.21|20:41

Als de spoorlijn doorgetrokken wordt, ontstaan er nieuwe verbindingen van Antwerpen, Lier, Herentals, Mol naar Eindhoven, Sittard en verder. . Als ook de reactivering van de lijn Roermond-Dalheim en Kleve- Nijmegen gerealiseerd zijn ontstaan er doorgaande internationale verbindingen die thans voor landsgrenzen eindigen! Dat moet veranderen om duurzaam en sneller via andere verbindingen de grenzen over te steken! Een Europa moet ook per rail doorgaand en frequent blijven! Begin nu!

asierts|22.05.21|06:26

@Marc: zelfs een wazige beleidsambtenaar kan zien dat in Weert de realisatie van een zgn zakspoor in het bestaande perron een fluitje van een cent is. Levert een fijne crossplatform-overstap voor de klant op! Alleen losgeslagen infrasysteem- en PHS-autisten eisen een knetterdure vrijlegging a la Geldermalsen op. Bakken vol met geld voor negatieve klantwaarde. Compleet losgeslagen idioterie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.