ProRail vervangt frame tweede hoofdrailrem Kijfhoek

Aannemer Strukton en ProRail vervingen begin deze maand het frame van een van de twee hoofdrailremmen in het heuvelsysteem op goederenemplacement Kijfhoek. Een uitdagende klus vanwege de ligging onder een fly-over. De heuvelcapaciteit nam tijdelijk voor ongeveer de helft af waardoor goederenvervoerder DB Cargo een deel van de treinen elders moest sorteren. 

De frames van de hoofdrailremmen op Kijfhoek waren aan vervanging toe. In november 2020 werd al het frame van de eerste hoofdrailrem vervangen. Deze werkzaamheden liepen wekenlange vertraging op doordat er een onderdeel bleek te zijn zoekgeraakt tijdens het de- en monteren van de hoofdrailrem. De ervaring die bij de eerste rem is opgedaan is meegenomen naar de werkzaamheden van de afgelopen weken, toen gewerkt werd aan de tweede hoofdrailrem.

De werkzaamheden hadden gevolgen voor het wagenladingvervoer van DB Cargo. De heuvelcapaciteit nam tijdelijk voor ongeveer de helft af. DB Cargo voerder een deel van de sorteeractiviteiten daarom elders uit en zette extra personeel in.

Zeldzaam

“Het heuvelsysteem is uniek in Nederland en daarom is kennis hierover schaars,” legt projectmanager Willem Franken uit. “Er zijn maar weinig mensen die dit soort werkzaamheden kunnen uitvoeren. Als je dan ook nog eens rekening moet houden met uitval door corona, dan kan het wel eens krap worden.” En dan hebben we het alleen nog maar over het menselijke aspect.

Ook de werkzaamheden zelf zijn een uitdaging, vertelt Franken. “Doordat er een fly-over boven de rem ligt, kan een ‘normale’ kraan er niet goed bij. Om de 40 ton wegende hoofdrailrem in twee delen van z’n plek te tillen, moesten we een unieke kraan naar Kijfhoek halen: de Obelix. Deze kraan heeft een grote reikwijdte en is, zoals de naam al doet vermoeden, ontzettend sterk. Alleen met deze Obelix konden we goed bij de hoofdrailrem.” De rem is daarna volledig uit elkaar gehaald, het frame vervangen en weer in elkaar gezet. Tot slot is de rem uitvoerig getest.

Zwitsers kruis

Naast het werk aan de hoofdrailrem zijn een aantal wissels rondom de rem en het Zwitsers kruis aangepakt, zodat deze langer mee kunnen. Een Zwitsers kruis is een speciaal wissel dat in hoog tempo de afzonderlijke wagens op onderlinge afstand tot twintig centimeter over de sporen kan verdelen. Kijfhoek is de enige plaats in Nederland waar dit wissel zich bevindt en wereldwijd zijn er maar twee exemplaren in gebruik.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.