De sporen in de dive-under bij Herfte, foto: ProRail

Werkzaamheden aan het spoor tussen Zwolle en Herfte tussen 28 april en 3 mei

In opdracht van ProRail wordt er van woensdag 28 april tot en met maandag 3 mei aan de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte gewerkt. De werkzaamheden vinden plaats aan de bovenleiding, de sporen aan de westzijde van het station worden vernieuwd en het perron aan de Oosterlaan wordt verbreed.

Het gaat om voorbereidende werkzaamheden die ervoor zorgen dat uiteindelijk de dubbele sporen, de dive-under bij Herfte en het nieuwe perron op station Zwolle in de zomer in gebruik kunnen worden genomen. Ook het kabelwerk in het spoor en de seinen maken hier onderdeel van uit.

Belangrijke schakel

Station Zwolle is een belangrijke schakel in het Nederlandse spoornetwerk tussen het noordoosten van Nederland en de Randstad. De uitbreiding van het spoor is nodig om de toekomstige reizigersgroei op te kunnen vangen. De dive-under maakt het mogelijk dat de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een eigen spoor hebben en niet meer op elkaar hoeven te wachten.

Voor de verbreding van het perron aan de kant van de Oosterlaan wordt het buitenste spoor (spoor 16) bij station Zwolle verlegd. Ter hoogte van het stootjuk aan de kant van de winkels, schuift het spoor ongeveer zeven meter op. Bij het uiteinde van het perron is dit ongeveer drie meter. Zo ontstaat ruimte voor een breder perron. Het voormalig busstation aan de Oosterlaan verdwijnt. De werkzaamheden voor het nieuwe perron zijn in maart gestart en duren tot eind juli.

Spooronderhoud

Ook op de trajecten rond Zwolle wordt er gewerkt aan onder meer spooronderhoud tussen Zwolle en Olst en tussen Herfte en Meppel. Op station Wijhe wordt het perron aangepast, bij Dedemsvaart wordt aan kabels in de grond gewerkt en bij Staphorst vinden er werkzaamheden plaats aan een technische ruimte voor de energievoorziening.

In opdracht van ProRail wordt er al twee jaar gewerkt aan de spooruitbreiding. De twee nieuwe sporen zijn sinds oktober vorig jaar in gebruik. De spoorbeheerder meldt dat de afgelopen maanden ook de twee oorspronkelijke sporen zijn aangepakt en alle bestaande wegviaducten aangepast en waterkruisingen vernieuwd.

Buitendienststelling

Van maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli is er een grote buitendienststelling van de sporen bij Zwolle. ProRail meldt dat dit een paar dagen langer is dan eerder gepland, omdat er vanwege corona een tekort is aan bovenleidingmonteurs. In deze periode worden de sporen in de dive-under en daarboven aangesloten op de eerder gebouwde sporen. Vanaf zaterdag 24 juli rijden de treinen door de nieuwe dive-under. Tijdens de werkzaamheden rijden er van 28 april tot en met 3 mei geen treinen bij Zwolle.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.