Thalys, ERTMS, foto: INEA, Europese Commissie

‘Gesloten markt voor Class B-systemen als ATB belemmert implementatie ERTMS’

Om nieuwe toetreders op de markt voor treinbeveiligingssystemen een kans te geven en daarmee een soepelere overgang van de bestaande Class-B systemen naar ERTMS, pleit The Signalling Company ervoor om de systeemspecificaties en broncodes van deze bestaande systemen openbaar te maken. “Er is nu sprake van vendor lock-in die het met name voor spoorgoederenvervoerders moeilijk maakt om snel in te kunnen spelen op de vraag van hun klanten.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “‘Gesloten markt voor Class B-systemen als ATB belemmert implementatie ERTMS’”

Jan-Willem van der Linden|25.04.21|10:58

Als ik het goed begrijp, is het voorstel om ERTMS te combineren met bijv. ATB??? Kan er dan ook een keuze gemaakt worden door het systeem? Bijv.: bij ERTMS treed een verhindering op (storing) en je kan verder op ATB of visa versa en de trein kan onverminderd doorrijden??

Ik hou van JipEnJanneke-taal, is duidelijker

Gr jw

asierts|26.04.21|08:09

JW, de oude nationale stelsels ZIJN onderdeel van het overkoepelende ERTMS-stelsel. In de TSI wordt dit ERTMS Class B genoemd. Ons stelsel ATB is dus ook onderdeel van het ERTMS.
Dit is dus ook waarom nu al 100% van de NL-infra voldoet aan de ERTMS-standaard.

Als je vandaag in de trein ERTMS = ETCS, GSMR en een multisystems-adapter voor Class B inbouwt (‘STM’), kan je morgen overal rijden. ETCS-inbouw in de baan kan ook, maar dat gaat decennia duren dus die strategie is onzinnig.

asierts|26.04.21|08:22

Overigens is het verzoek van Pinte nogal potsierlijk, want de TSI eiste dit reeds 20 jaar terug van alle lidstaten. Edoch: geen enkele lidstaat voerde dit adequaat uit. Ook NL is al 14 jaar op grove wijze In Gebreke, want er is nog steeds geen complete STM-ATB.
Kamervragen en de feiten hierover worden door het ministerie consequent geOmtzigt.
De incompetente ambtenarij verschuilt zich achter ‘de markt’ en ‘complexiteit van de situatie’ en iedereen trapt daar in.

asierts|26.04.21|08:41

Door deze systematische obstructie en nulkommanul actie van incompetente beleidsfiguren is interop vanuit de trein de-facto onmogelijk gemaakt, met dramatische gevolgen. Het enige dat EU-bigshots roepen is dat de (tientallen miljarden kostende) ETCS-infra-invoering sneller moet. Men danst naar de pijpen van het infrabelangenkartel, en laat de vervoerders met de ellende zitten. Hoogste tijd voor een parlementaire enquête. Maar dat durft niemand hardop te zeggen, want dan word je geOmtzigt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Gesloten markt voor Class B-systemen als ATB belemmert implementatie ERTMS’ | SpoorPro.nl
Thalys, ERTMS, foto: INEA, Europese Commissie

‘Gesloten markt voor Class B-systemen als ATB belemmert implementatie ERTMS’

Om nieuwe toetreders op de markt voor treinbeveiligingssystemen een kans te geven en daarmee een soepelere overgang van de bestaande Class-B systemen naar ERTMS, pleit The Signalling Company ervoor om de systeemspecificaties en broncodes van deze bestaande systemen openbaar te maken. “Er is nu sprake van vendor lock-in die het met name voor spoorgoederenvervoerders moeilijk maakt om snel in te kunnen spelen op de vraag van hun klanten.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “‘Gesloten markt voor Class B-systemen als ATB belemmert implementatie ERTMS’”

Jan-Willem van der Linden|25.04.21|10:58

Als ik het goed begrijp, is het voorstel om ERTMS te combineren met bijv. ATB??? Kan er dan ook een keuze gemaakt worden door het systeem? Bijv.: bij ERTMS treed een verhindering op (storing) en je kan verder op ATB of visa versa en de trein kan onverminderd doorrijden??

Ik hou van JipEnJanneke-taal, is duidelijker

Gr jw

asierts|26.04.21|08:09

JW, de oude nationale stelsels ZIJN onderdeel van het overkoepelende ERTMS-stelsel. In de TSI wordt dit ERTMS Class B genoemd. Ons stelsel ATB is dus ook onderdeel van het ERTMS.
Dit is dus ook waarom nu al 100% van de NL-infra voldoet aan de ERTMS-standaard.

Als je vandaag in de trein ERTMS = ETCS, GSMR en een multisystems-adapter voor Class B inbouwt (‘STM’), kan je morgen overal rijden. ETCS-inbouw in de baan kan ook, maar dat gaat decennia duren dus die strategie is onzinnig.

asierts|26.04.21|08:22

Overigens is het verzoek van Pinte nogal potsierlijk, want de TSI eiste dit reeds 20 jaar terug van alle lidstaten. Edoch: geen enkele lidstaat voerde dit adequaat uit. Ook NL is al 14 jaar op grove wijze In Gebreke, want er is nog steeds geen complete STM-ATB.
Kamervragen en de feiten hierover worden door het ministerie consequent geOmtzigt.
De incompetente ambtenarij verschuilt zich achter ‘de markt’ en ‘complexiteit van de situatie’ en iedereen trapt daar in.

asierts|26.04.21|08:41

Door deze systematische obstructie en nulkommanul actie van incompetente beleidsfiguren is interop vanuit de trein de-facto onmogelijk gemaakt, met dramatische gevolgen. Het enige dat EU-bigshots roepen is dat de (tientallen miljarden kostende) ETCS-infra-invoering sneller moet. Men danst naar de pijpen van het infrabelangenkartel, en laat de vervoerders met de ellende zitten. Hoogste tijd voor een parlementaire enquête. Maar dat durft niemand hardop te zeggen, want dan word je geOmtzigt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.