Thalys, ERTMS, foto: INEA, Europese Commissie

‘Gesloten markt voor Class B-systemen als ATB belemmert implementatie ERTMS’

Om nieuwe toetreders op de markt voor treinbeveiligingssystemen een kans te geven en daarmee een soepelere overgang van de bestaande Class-B systemen naar ERTMS, pleit The Signalling Company ervoor om de systeemspecificaties en broncodes van deze bestaande systemen openbaar te maken. “Er is nu sprake van vendor lock-in die het met name voor spoorgoederenvervoerders moeilijk maakt om snel in te kunnen spelen op de vraag van hun klanten.”

“Wanneer een spoorgoederenvervoerder een verzoek ontvangt om een ​​vracht te vervoeren naar of door een land dat voorheen niet door hen werd bediend, is het momenteel onmogelijk om een ​​duidelijke tijdlijn van een fabrikant te krijgen om de noodzakelijke Class B hardware- en systeemupgrade te krijgen voor die landen. Als die al beschikbaar is”, zegt directeur Stanislas Pinte van The Signalling Company, een Belgische start-up waarbij onder meer goederenvervoerder Lineas bij betrokken is.

Broncodes

“Vanuit budgetoogpunt is er nu geen andere optie voor vervoerders om welk aanbod dan ook te accepteren, aangezien de technologieplatforms van de huidige leveranciers hun volledige eigendom zijn. Nieuwe fabrikanten die zelfstandig Class B-oplossingen ontwikkelen, worden geconfronteerd met hoge toetredingsdrempels, aangezien de systeemspecificaties en broncodes niet openbaar zijn. Er is dus geen markt voor aftermarket Class B-producten.”

Om veel van dezelfde redenen is er volgens Pinte ook geen functionerende markt voor STM’s (Special Transmission module). Zo’n module vertaalt zo nodig en voor zover mogelijk signalen van Class B- systemen, zodat met ETCS beveiligde treinen over een spoor kunnen rijden dat is uitgerust met een ouder treinbeveiligingssysteem (Class B-systeem). “In het bovengenoemde praktijkvoorbeeld zal de spoorwegonderneming zijn klant moeten informeren om ofwel gebruik te maken van wegvervoer, ofwel navraag moeten doen bij een van zijn concurrenten die wel locomotieven heeft die uitgerust zijn voor de benodigde Class B-systemen.”

Ecosysteem

The Signalling Company is zelf een van die nieuwe toetreders die maar lastig voet aan de grond krijgt in de spoorsector vanwege de gesloten markt voor de bestaande spoorbeveiligingssystemen. Het bedrijf werkt aan een ecosysteem dat bestaat uit apps die op de dag zelf voor een locomotief gedownload kunnen worden. Pinte wil hiervoor samenwerken met alle aanbieders van treinbeveiligingssystemen. Zo werd er eind vorig jaar een intentieverkaring getekend met de Spaanse fabrikant CAF.

“Op die manier kun je voor een locomotief met een digitale ETCS-unit aan boord als besturingssysteem STM’s installeren. Je betaalt hierbij voor het gebruik, wat betekent dat je de STM ook kunt verwijderen als deze niet langer nodig is. Ze faciliteren de dubbele systemen aan boord totdat het ERTMS volledig is uitgerold.”

In het ontwerpverslag van het Europees Parlement vraagt de Europese ERTMS-coördinator, Matthias Ruete om een ontmantelingsstrategie voor Class B-systemen. “Misschien moeten we het kader herzien en nieuwe technologie toepassen om de geleidelijke ontmanteling te gebruiken als een hefboom om de uitrol van ETCS te versnellen. Zoals de heer Ruete het stelde: het heeft geen zin om twee systemen parallel te hebben. Dus waarom niet twee systemen niet samenvoegen tot één, waar ETCS en STM’s complementaire elementen zijn van een digitaal ecosysteem.”

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “‘Gesloten markt voor Class B-systemen als ATB belemmert implementatie ERTMS’”

Jan-Willem van der Linden|25.04.21|10:58

Als ik het goed begrijp, is het voorstel om ERTMS te combineren met bijv. ATB??? Kan er dan ook een keuze gemaakt worden door het systeem? Bijv.: bij ERTMS treed een verhindering op (storing) en je kan verder op ATB of visa versa en de trein kan onverminderd doorrijden??

Ik hou van JipEnJanneke-taal, is duidelijker

Gr jw

asierts|26.04.21|08:09

JW, de oude nationale stelsels ZIJN onderdeel van het overkoepelende ERTMS-stelsel. In de TSI wordt dit ERTMS Class B genoemd. Ons stelsel ATB is dus ook onderdeel van het ERTMS.
Dit is dus ook waarom nu al 100% van de NL-infra voldoet aan de ERTMS-standaard.

Als je vandaag in de trein ERTMS = ETCS, GSMR en een multisystems-adapter voor Class B inbouwt (‘STM’), kan je morgen overal rijden. ETCS-inbouw in de baan kan ook, maar dat gaat decennia duren dus die strategie is onzinnig.

asierts|26.04.21|08:22

Overigens is het verzoek van Pinte nogal potsierlijk, want de TSI eiste dit reeds 20 jaar terug van alle lidstaten. Edoch: geen enkele lidstaat voerde dit adequaat uit. Ook NL is al 14 jaar op grove wijze In Gebreke, want er is nog steeds geen complete STM-ATB.
Kamervragen en de feiten hierover worden door het ministerie consequent geOmtzigt.
De incompetente ambtenarij verschuilt zich achter ‘de markt’ en ‘complexiteit van de situatie’ en iedereen trapt daar in.

asierts|26.04.21|08:41

Door deze systematische obstructie en nulkommanul actie van incompetente beleidsfiguren is interop vanuit de trein de-facto onmogelijk gemaakt, met dramatische gevolgen. Het enige dat EU-bigshots roepen is dat de (tientallen miljarden kostende) ETCS-infra-invoering sneller moet. Men danst naar de pijpen van het infrabelangenkartel, en laat de vervoerders met de ellende zitten. Hoogste tijd voor een parlementaire enquête. Maar dat durft niemand hardop te zeggen, want dan word je geOmtzigt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.