Reiziger op bankje van spoordwarsliggers

Staatssecretaris: afspraken over hergebruik spoormaterialen moeten wereldwijd gelden

De afspraken over het verplichte hergebruik van materialen, die zijn gemaakt in de Europese Green Deal, zouden wereldwijd moeten gaan gelden. Die oproep doet Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag op een door Nederland georganiseerd klimaatcongres. Nederland wil tegen 2050 een volledig circulaire economie hebben. Spoorbedrijven NS en ProRail streven er naar om in 2030 al volledig circulair te werken. 

In de Europese Green Deal zit een voorstel voor een verplicht percentage gerecycled materiaal in producten. De exacte invulling van dit voorstel moet nog worden uitgewerkt voor verschillende productgroepen: food- en non-foodverpakkingen, in de automotive en in de bouw. Van Veldhoven vindt dat dit Europese voorbeeld wereldwijd opvolging moet krijgen. Een aantal Nederlandse en Europese bedrijven loopt hier al op vooruit door afspraken die zijn gemaakt in de Plastic Pacts. Meer dan 180 partijen hebben afgesproken om vanaf 2025 minimaal 30 procent gerecycled plastic te gebruiken in nieuwe verpakkingen en producten.

Gebruikte spoormaterialen

In 2050 wil Nederland een volledig circulaire economie hebben. In een circulaire economie worden grondstoffen steeds opnieuw gebruikt en bestaat er geen afval. Nu wordt recyclebaar afval soms nog verbrand, of in een uiterst geval gestort. Een circulaire economie kan volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat mondiaal voor ongeveer 20 procent minder CO2-uitstoot zorgen.

De spoorsector lijkt op dit moment ambitieuzer te zijn in zijn ambities voor hergebruik. Zo wil spoorbeheerder ProRail tegen 2030 volledig circulair en klimaatneutraal bouwen. Een van de eerste experimenten is hergebruik van spoormaterialen bij een vernieuwingsproject in Zeeland en West-Brabant. Verder werkt de spoorbeheerder aan een marktplaats voor spoormaterialen die vrijvallen bij projecten, maar geschikt zijn om nog een keer te gebruiken.

Leverancier voestalpine Railpro zet zich al jaren in voor de circulaire economie met allerlei oplossingen voor hergebruik van spooronderdelen. Eind 2018 was de spoorleverancier betrokken bij de ontwerpwedstrijd Rail Circulair Design Challenge van ProRail. Daarbij werden ontwerpers en start-ups gevraagd om met oude (spoor)materialen nieuwe producten te ontwikkelen. Enkele voorbeelden zijn een bankje van betonne dwarsliggers, een voetgangersbrug gemaakt van hergebruikte spoorstaven en houten dwarsliggers, een schommel van spoorstaven en een parketvloer gemaakt van het hout van oude dwarsliggers.

Treinen demonteren

Ook vervoerder NS werkt aan het circulair demonteren van oude treinen waarbij het streeft naar 97 herwinning van de materialen. Zo worden alle metaalsoorten en andere materialen van elkaar gescheiden, maar word voor met name onderdelen uit het interieur een nieuwe bestemming gezocht. Projectmanager Maarten van Cann van NS gaf hierover een presentatie op RailTech Europe.

Verder won de vervoerder begin dit jaar een Circular Award voor de modernisering van de VIRM-dubbeldekstreinen. NS moderniseerde in de afgelopen jaren ruim 656 van deze voertuigen nadat ze twintig jaar zijn gebruikt. Bij de modernisering krijgt 99 procent van de onderdelen van de oude trein een tweede leven. 85 procent van de materialen wordt hergebruikt in de opgeknapte treinen. Vanaf 2030 wil de NS volledig circulaire treinen produceren.

Conferentie

Het World Circular Economy Forum plus climate is een tweedaagse internationale topconferentie over circulaire economie en klimaat. Nederland organiseert de online conferentie in samenwerking met het Finse innovatiefonds Sitra en de Finse overheid. Het online evenement richt zich op vertegenwoordigers van overheden, internationale organisaties, kennisinstituten, de private sector en burgers van over de hele wereld. In september 2021 vindt het jaarlijkse World Circular Economy Forum plaats in Toronto, Canada.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.