Station Den Bosch. Bron: Henk Monster

Movares onderzoekt alternatief trillingsdempende constructie langs spoor in Den Bosch

Om een rij markante platanen in Den Bosch te kunnen sparen, laat ProRail ingenieursbureau Movares onderzoeken of er een alternatieve locatie gevonden kan worden voor de geplande trillingsreducerende ondergrondse constructie (TROC) langs de Boschveldweg in Den Bosch.

De bouw van een trillingsreducerende constructie (TROC) in Den Bosch staat in het Tracébesluit van het Programma Hoogfrequent Spoor Meteren – Boxtel. Deze oplossing leidt echter tot de kap van de bomenrij aan de Boschveldweg. Op verzoek van de gemeente ’s Hertogenbosch laat ProRail daarom door Movares onderzoeken wat er technisch mogelijk is om de bomen te sparen. Hierbij wordt onder meer gekeken of de TROC niet dichter bij het spoor kan komen te liggen. Op die manier zouden de bomen langs de weg kunnen blijven staan.

Effectanalyse

Movares toetst of een alternatief evenveel trillingreductie geeft als het oorspronkelijke plan in het Tracébesluit. De gemeente laat op de alternatieve locatie een boomeffectanalyse uitvoeren. Ook de kosten van een alternatief worden vergeleken met de oplossing uit het Tracébesluit.

Als het onderzoek klaar is én het daarmee duidelijk is of het technisch alternatief haalbaar is, zal naar een oplossing voor de financiering van eventuele meerkosten gezocht moeten worden, voordat er een definitief besluit genomen wordt. De gemeente houdt de omwonenden en belangengroepen maandelijks op de hoogte van de voortgang.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.