Deutsche Bahn verwacht vanaf 2022 weer zwarte cijfers

Ondanks een nettoverlies van 5,7 miljard euro in 2020 en aanhoudende rode cijfers in 2021, verwacht DB-directeur Richard Lutz vanaf 2022 weer winst te kunnen maken. “Mensen zullen terugkeren in de trein en hun goederen meer dan ooit op een milieuvriendelijke manier per spoor vervoeren. Wij zijn het vaccin tegen klimaatverandering.”

In 2019 noteerde Deutsche Bahn nog recordaantallen reizigers en een gecorrigeerde EBIT van 1,8 miljard euro. Ook de start van 2020 was positief. Maar sinds het uitbreken van de Covid-pandemie bleven miljoenen reizigers thuis en nam de hoeveelheid goederen af. DB verwacht het verlies vóór rente en belastingen dit jaar te kunnen beperken tot 2,5 miljard euro.

Arriva

Alleen al het langeafstandsvervoer zorgde in 2020 voor 1,7 miljard euro van het bedrijfsverlies (gecorrigeerde EBIT) van 2,9 miljard euro. Daarnaast zijn er negatieve effecten ter grootte van 1,8 miljard euro. Voornamelijk het gevolg van een bijzondere afschrijving bij DB-dochter Arriva. Dit resulteert in een verlies na belastingen van 5,7 miljard euro. De omzet van de DB Group daalde ten opzichte van 2019 met 10,2 procent tot 39,9 miljard euro.

In totaal maakten 1,5 miljard reizigers in heel Europa gebruik van DB-treinen. Dat is ongeveer 42 procent minder dan een jaar eerder. Na jaren van passagiersrecords reisden nog steeds ongeveer 81 miljoen mensen met het langeafstandsvervoer van de DB – een daling van ongeveer 46 procent. Bij DB Regio daalde het aantal treinreizigers met ruim 38 procent.

DB Cargo

De Europese lokale transportdochter DB Arriva werd in de eerste helft van 2020 al bijzonder hard getroffen door Corona, omdat zij actief is in landen met bijzonder ernstige pandemieën zoals Groot-Brittannië en Italië. Bij spoorgoederendochter DB Cargo daalde de hoeveelheid vervoerde goederen met 8 procent.Vooral door een afname van het transportvolume in sleutelsectoren zoals auto’s, staal en erts. De internationale logistieke dochter DB Schenker realiseerde ondanks de pandemie met 711 miljoen euro het beste resultaat in zijn geschiedenis.

Om de effecten van de corona-pandemie voor een groot deel zelf te kunnen opvangen, zette DB vorig jaar al een besparingsoperatie op. Deze maatregelen leverden in 2020 al een kostenbesparing van 1,7 miljard euro op.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.