1,56 miljard EU-financiering voor het spoor, groot deel naar Rail Baltica

Een totaal van 1,56 miljard euro van het transportbudget van de nieuwe Connecting Europe Facility (CEF) 2.0 zal spoorwegprojecten in Europa financieren. Hiervan gaat het merendeel naar Rail Baltica, 1,4 miljard euro. Het Europees Parlement en de Raad bereikten vorige week een voorlopig akkoord over de financieringsregeling van de EU.

Van de nieuwe financieringsronde gaat 25,81 miljard euro naar transport in de EU. De rest van het totale budget van 33,71 miljard gaat naar digitale connectiviteit en energie. De 1,56 miljard euro voor spoorwegprojecten heeft prioriteit voor de verdere ontwikkeling van de trans-Europese vervoersnetwerken (TEN-T), waarbij de nadruk zal liggen op ontbrekende schakels en grensoverschrijdende projecten met een EU-meerwaarde.

Alle projecten die door de Connecting Europe Facility (CEF) worden gefinancierd, moeten in overeenstemming zijn met de klimaat- en energieplannen van de EU en de lidstaten. Afgesproken is dat ten minste 60 procent van de middelen zal worden besteed aan acties die de klimaatdoelstellingen van de EU ondersteunen. De huidige voorzitter van de Europese Raad Pedro Nuno Santos, de Portugese minister van Infrastructuur en Huisvesting, zei dat de overeenkomst het mogelijk maakt dat de CEF voor de zomervakantie van start gaat.

Geschil Rail Baltica

De Baltische staten Estland, Litouwen en Letland zijn in een langdurig geschil met de EU op zoek naar aanvullende fondsen om het spoorweginfrastructuurproject te implementeren. Met Rail Baltica zal een nieuwe hogesnelheidslijn de landen met elkaar en met het Europese netwerk verbinden. In een poging druk uit te oefenen dreigden de Baltische staten een EU-financieringspakket te blokkeren om effecten van de pandemie te verlichten.

Uiteindelijk bereikten de twee partijen een akkoord en zal het Rail Baltica-project 1,4 miljard euro ontvangen van de CEF. Het geschil veroorzaakte aanzienlijke vertraging bij de afronding van het CEF-fonds voor 2021-2027. Nu het besluit is genomen, hebben ook financiering voor andere projecten groen licht gekregen.

Kaart van Rail Baltica, dat verbindt aan het spoornetwerk van West-Europa

CEF nodig om doelen te bereiken

Veel EU-functionarissen spraken positief over de overeenkomst, aangezien deze een nieuw tijdperk inluidt voor cruciale Europese projecten. Adina Vălean, Europees Commissaris voor Transport, zei dat de ontwikkeling cruciaal is voor het creëren van een duurzaam en flexibel transportsysteem. Bovendien onderstreepte ze haar tevredenheid over de financiering van de infrastructuur, aangezien het grensoverschrijdend vervoer zal vergemakkelijken en meer verkeer naar het spoor zal verschuiven.

Dominique Riquet, een lid van de Commissie Transport en Toerisme, zei dat “de EU verdere en snellere transportprojecten moet ontwikkelen om groei te stimuleren, competitiever te zijn en de cohesie op het hele continent te versterken. Het behalen van de Green Deal is niet mogelijk als we onze infrastructuur voor de digitale en ecologische transitie niet upgraden. De CEF is een noodzaak voor Europa om die doelen te bereiken”.

Volgende stappen

Het voorlopig akkoord dat is bereikt moet nog worden goedgekeurd door de Raad. Het zal nu ter goedkeuring worden voorgelegd aan het Comité van permanente vertegenwoordigers van de Raad (Coreper). Na goedkeuring door zowel de Raad als het Europees Parlement, treedt de CEF-verordening in werking op de dag na de publicatie ervan in het Publicatieblad van de EU. Het is met terugwerkende kracht van toepassing vanaf 1 januari 2021.

Tijdens RailTech Europe worden er verschillende presentaties gegeven over Rail Baltica. Bezoek de website van het evenement om het programma te bekijken en je gratis te registeren.

Lees ook:

RailTech Europe banner

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Esther Geerts

Redacteur van RailTech.com

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.