ProRail breidt spoorcapaciteit tussen Amsterdam en Alkmaar uit

Om meer treinen te kunnen laten rijden tussen Alkmaar, Heerhugowaard en Amsterdam gaat ProRail het bestaande spoor tussen de twee steden aanpassen. Daarnaast is meer ruimte nodig voor het parkeren van treinstellen. Het Ontwerp Tracébesluit hiervoor ligt sinds donderdag tot 13 april ter inzage voor de omwonenden en andere belanghebbenden. De bouw start op zijn vroegst in 2023.

Op een gemiddelde werkdag in 2014 maakten al 48.000 reizigers van dit stuk spoor gebruik. Voor de coronacrisis, reisden er dagelijks 60.000 mensen over dit traject. Over een paar jaar zijn dat er volgens ProRail 70.000. De plannen voor het traject tussen Amsterdam en Alkmaar maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hierin werken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail in samenwerking met de vervoerders aan meer reizigers- en goederentreinen op de drukste trajecten.

Parkeren

ProRail gaat voor dit project tussen Heerhugowaard en Uitgeest een aantal aanpassingen doen aan het spoor. Zo komt er een goederenkeerspoor op Uitgeest en bij Heerhugowaard komt op het nieuwe bedrijventerrein De Vaandel een opstelterrein voor treinstellen met zes sporen van elk 340 meter lang. Daar kunnen treinen worden geparkeerd en bijvoorbeeld van binnen schoongemaakt worden.

Bij de aanpassingen moet ProRail rekening houden met de geluidproductieplafonds (GPP) die aangeven welk geluidsniveau maximaal is toegestaan. Op een aantal locaties komen extra maatregelen om onder dit maximum te blijven. Daarom komen er raildempers over een afstand van 3,1 kilometer in de omgeving van Heerhugowaard, Alkmaar, Heiloo en Castricum en 130 meter aan geluidschermen in Heiloo, Limmen en Castricum.

Station Uitgeest

Verder worden een aantal overwegen op het traject beter beveiligd door overwegbomen te plaatsen, de verkeersrichting aan te passen of de verlichting te verbeteren. Onderdeel van de plannen is verder om station Uitgeest volledig te vernieuwen. Het station krijgt twee extra perronsporen en een extra eilandperron. De bestaande perrons worden vernieuwd en ProRail laat wissels weghalen. Door dat laatste kunnen treinen sneller het station binnenkomen en vertrekken. Ook kunnen ze elkaar zonder hinder kruisen.

Over de sporen van het station komt een overbouwing: een traverse, met aan beide kanten van het station stallingsplaatsen voor fietsen. “Door zonnepanelen op het dak te leggen kunnen we in ongeveer 45 procent van de energiebehoefte van het station voorzien”, aldus ProRail. Tot slot komen er liften aan de traverse en vernieuwt de spoorbeheerder de tunnel voor voetgangers en fietsers.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.