Machtswisseling in de VS doet hoop op nieuwe hogesnelheidslijn herleven

Met de Democratische president Joe Biden in het Witte Huis lijkt er plots weer een toekomst te zijn voor het spoor en de hogesnelheidstrein in de Verenigde Staten. Biden en minister van Transport Pete Buttigieg zijn verklaard voorstanders van het spoor, iets dat de hoop op onder meer het North Atlantic Rail-project doet herleven. 

De hogesnelheidslijn tussen New York City en Boston zou de reistijd tussen de twee steden met twee uur verminderen tot iets meer dan anderhalf uur, zo bleek onlangs uit een reportage van Bloomberg. Het North Atlantic Rail-project een van de meest tot de verbeelding sprekende infrastructuurprojecten van het land, niet in de laatste plaats omdat een viertal staten ervan zouden profiteren. Al gaat de aandacht vooral uit naar het prijskaartje van naar schatting 105 miljard dollar (87 miljard euro).

North Atlantic Rail-project

De pleitbezorgers van het North Atlantic Rail-project hopen dan ook dat het Biden menens is met zijn campagne belofte van de twee grote grote spoorwegrevolutie. Op het bureau van Biden zullen meer plannen liggen voor hogesnelheidslijnen, want ook in Texas, Nevada en Florida wordt er over nagedacht. Het North Atlantic Rail-project zou echter een groot deel van de gehele noordoostkust ten goede komen.

Waar we in Europa dit jaar het veertig jarig bestaan van de TGV vieren en stilstaan bij dertig jaar ICE, moet in de Verenigde Staten de eerste hogesnelheidslijn nog gaan rijden. Het enige spoor in aanbouw is tussen San Francisco en Los Angeles, maar aangezien Californië nog lang niet aan het prijskaartje van 80 miljard dollar kan voldoen, zal de hogesnelheidstrein in 2029 allereerst een deel van de Central Valley doorkruisen. Of en zo ja wanneer San Francisco en Los Angeles met elkaar verbonden kunnen worden, is onduidelijk.

Juist nu de schouders eronder

Beleidsmakers lijken vooral huiverig te zijn voor de vele werk in dichtbevolkt gebied dat er nodig is om het North Atlantic Rail-project te realiseren. Zo moet er een tunnel aangelegd worden die vanuit hartje Manhattan en onder de East River via delen van Queens en Long Island de stad uit voert. Daarvoor moet veel gesloopt worden, zoals dat in de jaren tachtig bij de aanleg van de Oostlijn in Amsterdam ook het geval was.

Daarnaast is een tunnel van ruim 25 kilometer onder de Long Island Sound nodig, die Long Island en de staat Connecticut verbindt. Tenslotte moet het centrum van Boston bereikt worden, waardoor er nog onder de tunnels van het zogeheten Big Dig-project geboord moet worden.

Volgens een van de pleitbezorgers van het North Atlantic Rail-project moet men juist vanwege deze uitdagingen de schouders eronder steken. “Wij blijven maar gaten dichten, terwijl de rest van de wereld tunnels aanlegt.”

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.