Winterbestendig spoorwegwissel

ProRail: ontwerp winterbestendig spoorwegwissel ’te onzeker’

Het winterbestendige spoorwegwissel van werktuigbouwkundige Richard de Roos heeft functionele uitdagingen en hoge kosten. Vanwege de onzekerheid die dit met zich meebracht is destijds besloten om het concept niet verder uit te werken. Dat zegt spoorbeheer ProRail in reactie op de vraag waarom er geen verder stappen zijn genomen om het innovatieve spoorwegwissel in de afgelopen jaren verder te ontwikkelen. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

8 reacties op “ProRail: ontwerp winterbestendig spoorwegwissel ’te onzeker’”

A C F Sierts|15.02.21|15:37

L’histoire se repete. Dit gaat weer precies zoals met ATB, ERTMS, 25KV, overwegen etc.

Kenmerkend voor de spoorsector is dat de technologie niet ‘business-driven’ is, maar de business technologie-gedreven is.
Dit wil zeggen dat de technologie ‘iets moois bedenkt’ vanuit het techno-logische (!) perspectief, en dat de business dan ja of nee zegt. Omdat de techniek redeneert vanuit de techno-logica (bijv. “de beste overweg is geen overweg”, “het beste wissels is het technisch ultieme wissel”) …

A C F Sierts|15.02.21|15:44

… krijg de business dus voortdurend ’techno-logisch prachtige technologie’ die echter (VEEL) te duur is, en onvoldoende oplevert voor de business. Dit is *HET* economische kernprobleem van de spoorsector. Alle andere issues zijn hier op terug te voeren.

Technici kunnen hier weinig aan doen, want die leren al vanaf de 1e dag om op deze manier hun technische ontwerpen te maken. Vroeger werd dit probleem gecorrigeerd vanuit de business, die spoortechnisch ook z’n mannetje stond. Nu niet meer.

A C F Sierts|15.02.21|15:55

De huidige constellatie, met een technisch hopeloos onkundige en dus NIET meer scherp (bij)sturende business control (vol met managers & juristen), leidt tot een hardnekkige innovatie-lockdown, continu-demotivatie voor technici en technische bedrijven, EN een steeds zwakker wordende spoorsector. De hardnekkige winter- en kostenproblematiek zijn daar het beste bewijs voor.

Het is derhalve cruciaal dat spoorinnovatie business-driven wordt. Hier ligt een grote taak voor de universiteiten.

A C F Sierts|15.02.21|16:11

ProRail heeft zichzelf ook in een verliezers-situatie gemanouvreerd, door te geloven in de marktwerkings-ideologie. In de ‘business-to-customer-massamarkt’ werkt dat mechanisme prima, maar in de ‘business-to-business-markt’ werkt de markt precies omgekeerd: daar moet je zelf donders goed weten wat je wilt, en ben je zelf verantwoordelijk voor innovatie. De gedachte dat de b2b-markt dat ‘vanzelf’ doet, is ronduit infantiel. ‘Meer doen met minder’ is NIET zijn belang, integendeel zelfs.

Freddie Burgess|15.02.21|17:05

Het is nog veel eenvoudiger, prorail wil voor die ene week sneeuw helemaal geen geld uitgeven.En de spooraannemers doen ook alleen maar wat ze moeten doen.Dit heeft tot gevolg dat er helemaal NIETS veranderd, ik liep in de jaren negentig ook met een brander buiten omdat de wisselverwarming niet werkte.Eind van deze week hoor je er niets meer over tot de volgende sneeuwbui.Een grote poppenkast en media gebeuren betaald door onze belastingcenten

A C F Sierts|15.02.21|17:50

@ Freddie, je stelt volkomen terecht “prorail wil voor die ene week sneeuw helemaal geen geld uitgeven”.
Dat levert 2 denkrichtingen op:

1. waarom wil ProRail dat niet? (antwoord: door de scheiding infra-exploitatie boeit het de beheerder hoegenaamd NIETS meer dat de vervoerswinkel van anderen gesloten is)

2. Ontwerp slimme wisseloplossingen die spotgoedkoop of zelfs kostenbesparend zijn! *DAT* is detechnische uitdaging. Voor dure oplossingen is GEEN markt (nb: ik heb er al 3 bedacht)

Robert Jan Roos|15.02.21|22:53

Jammer dat ProRail deze wissel niet heeft ingevoerd. In de sneeuwrijke landen in de wereld werd hier rijkhalsend naar uitgekeken en stonden in de rij deze wissel in de praktijk te testen. Waar of niet waar????😒
Heren, enige reflectie kan helpen zaken verder te brengen

Marc Busio|16.02.21|11:32

Van een negentiende-eeuws vervoerssysteem dat op kunstmatige wijze de twintigste eeuw heeft weten te overleven moet je niet verwachten dat er met innovatie in de een-en-twintigste eeuw nog veel te bereiken valt. Je kunt het ProRail niet verwijten dat ze voor die ene keer in de zoveel jaar dat het nog serieus sneeuwt niet fors gaan investeren om daar op voorbereid te zijn. Je kunt het ProRail wel verwijten dat ze de moed niet hebben om dat gewoon hardop te zeggen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail: ontwerp winterbestendig spoorwegwissel ’te onzeker’ | SpoorPro.nl
Winterbestendig spoorwegwissel

ProRail: ontwerp winterbestendig spoorwegwissel ’te onzeker’

Het winterbestendige spoorwegwissel van werktuigbouwkundige Richard de Roos heeft functionele uitdagingen en hoge kosten. Vanwege de onzekerheid die dit met zich meebracht is destijds besloten om het concept niet verder uit te werken. Dat zegt spoorbeheer ProRail in reactie op de vraag waarom er geen verder stappen zijn genomen om het innovatieve spoorwegwissel in de afgelopen jaren verder te ontwikkelen. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

8 reacties op “ProRail: ontwerp winterbestendig spoorwegwissel ’te onzeker’”

A C F Sierts|15.02.21|15:37

L’histoire se repete. Dit gaat weer precies zoals met ATB, ERTMS, 25KV, overwegen etc.

Kenmerkend voor de spoorsector is dat de technologie niet ‘business-driven’ is, maar de business technologie-gedreven is.
Dit wil zeggen dat de technologie ‘iets moois bedenkt’ vanuit het techno-logische (!) perspectief, en dat de business dan ja of nee zegt. Omdat de techniek redeneert vanuit de techno-logica (bijv. “de beste overweg is geen overweg”, “het beste wissels is het technisch ultieme wissel”) …

A C F Sierts|15.02.21|15:44

… krijg de business dus voortdurend ’techno-logisch prachtige technologie’ die echter (VEEL) te duur is, en onvoldoende oplevert voor de business. Dit is *HET* economische kernprobleem van de spoorsector. Alle andere issues zijn hier op terug te voeren.

Technici kunnen hier weinig aan doen, want die leren al vanaf de 1e dag om op deze manier hun technische ontwerpen te maken. Vroeger werd dit probleem gecorrigeerd vanuit de business, die spoortechnisch ook z’n mannetje stond. Nu niet meer.

A C F Sierts|15.02.21|15:55

De huidige constellatie, met een technisch hopeloos onkundige en dus NIET meer scherp (bij)sturende business control (vol met managers & juristen), leidt tot een hardnekkige innovatie-lockdown, continu-demotivatie voor technici en technische bedrijven, EN een steeds zwakker wordende spoorsector. De hardnekkige winter- en kostenproblematiek zijn daar het beste bewijs voor.

Het is derhalve cruciaal dat spoorinnovatie business-driven wordt. Hier ligt een grote taak voor de universiteiten.

A C F Sierts|15.02.21|16:11

ProRail heeft zichzelf ook in een verliezers-situatie gemanouvreerd, door te geloven in de marktwerkings-ideologie. In de ‘business-to-customer-massamarkt’ werkt dat mechanisme prima, maar in de ‘business-to-business-markt’ werkt de markt precies omgekeerd: daar moet je zelf donders goed weten wat je wilt, en ben je zelf verantwoordelijk voor innovatie. De gedachte dat de b2b-markt dat ‘vanzelf’ doet, is ronduit infantiel. ‘Meer doen met minder’ is NIET zijn belang, integendeel zelfs.

Freddie Burgess|15.02.21|17:05

Het is nog veel eenvoudiger, prorail wil voor die ene week sneeuw helemaal geen geld uitgeven.En de spooraannemers doen ook alleen maar wat ze moeten doen.Dit heeft tot gevolg dat er helemaal NIETS veranderd, ik liep in de jaren negentig ook met een brander buiten omdat de wisselverwarming niet werkte.Eind van deze week hoor je er niets meer over tot de volgende sneeuwbui.Een grote poppenkast en media gebeuren betaald door onze belastingcenten

A C F Sierts|15.02.21|17:50

@ Freddie, je stelt volkomen terecht “prorail wil voor die ene week sneeuw helemaal geen geld uitgeven”.
Dat levert 2 denkrichtingen op:

1. waarom wil ProRail dat niet? (antwoord: door de scheiding infra-exploitatie boeit het de beheerder hoegenaamd NIETS meer dat de vervoerswinkel van anderen gesloten is)

2. Ontwerp slimme wisseloplossingen die spotgoedkoop of zelfs kostenbesparend zijn! *DAT* is detechnische uitdaging. Voor dure oplossingen is GEEN markt (nb: ik heb er al 3 bedacht)

Robert Jan Roos|15.02.21|22:53

Jammer dat ProRail deze wissel niet heeft ingevoerd. In de sneeuwrijke landen in de wereld werd hier rijkhalsend naar uitgekeken en stonden in de rij deze wissel in de praktijk te testen. Waar of niet waar????😒
Heren, enige reflectie kan helpen zaken verder te brengen

Marc Busio|16.02.21|11:32

Van een negentiende-eeuws vervoerssysteem dat op kunstmatige wijze de twintigste eeuw heeft weten te overleven moet je niet verwachten dat er met innovatie in de een-en-twintigste eeuw nog veel te bereiken valt. Je kunt het ProRail niet verwijten dat ze voor die ene keer in de zoveel jaar dat het nog serieus sneeuwt niet fors gaan investeren om daar op voorbereid te zijn. Je kunt het ProRail wel verwijten dat ze de moed niet hebben om dat gewoon hardop te zeggen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.