ProRail stelt trillingsproef op overweg uit vanwege verwachte sneeuw
Vanwege de extreme weersverwachting met sneeuw is ProRail genoodzaakt de werkzaamheden aan de spoorwegovergang in Dorst langs de Brabantroute voor onbepaalde tijd uit te stellen. Dit weekend zou daar bij wijze van experiment het betonnen wegdek van de overgang vervangen worden door rubberen platen tussen de sporen.
De klus was onderdeel van een proef waarbij vastgesteld moest worden of een ander soort overweg, een zogeheten STRAIL-overweg met rubberen wegplaten tussen de sporen, de hinder van trillingen in de nabije omgeving kan verminderen. De resultaten van het onderzoek zouden aankomend voorjaar gepresenteerd moeten worden. Vanwege de verwachte kou en sneeuwval verschuift de hele planning, zo bevestigt een woordvoerder van ProRail.
Maanden vertraging
Wanneer de werkzaamheden aan de spooroverweg in Dorst doorgang kunnen vinden, kan ProRail niet zeggen. Wel dat het minimaal nog enkele maanden zal duren. “We moeten een nieuwe buitendienststelling aanvragen en die heb je niet zomaar. Daarnaast zijn we afhankelijk van de beschikbaarheid van een aannemer en ook moet er een vervoerder gevonden worden die vervangend vervoer voor treinpassagiers regelt. Dergelijke klussen worden dan ook doorgaans zo’n anderhalf jaar van tevoren gepland”, aldus de woordvoerder. Deze voegt toe dat uitstel vanwege het weer hoogst uitzonderlijk is.
Aanvankelijk zouden er van zaterdag 6 februari 01.20 uur tot en met maandag 8 februari 05.20 uur geen treinen rijden. Tussen Breda en Eindhoven waren bussen in plaats van treinen gepland.
Spoorvervoerder NS rijdt zaterdag en zondag een winterdienstregeling vanwege verwachte sneeuw. Dat betekent dat de dienstregeling wordt uitgedund om het uitvallen van treinen zo veel mogelijk te beperken. Op veel trajecten rijden de treinen elk half uur in plaats van elk kwartier.
Sinds 2017 trillingshinder
Omwonenden van de Brabantroute ervaren sinds 2017 meer hinder van trillingen. Uit onderzoek bleek dat de hoogste trillingen zich voordoen bij spoorwegovergangen op het moment dat een reizigerstrein met aan weerszijde een Traxx-locomotief passeert. Maar bewoners geven ook aan last te hebben van het goederenvervoer. Het vaststellen of aanpassingen aan een overweg een merkbaar effect heeft, was onderdeel van het lopende onderzoek. ProRail zou daartoe in de directe omgeving van het spoor meetapparatuur plaatsen. Daarnaast was een kleinschalig ervaringsonderzoek onder omwonenden gepland.
Lees meer:
- NS rijdt minder treinen vanwege verwachte sneeuw
- Rubberen platen op overweg Dorst moeten spoorhinder verminderen
- Chiel Roovers: we kunnen nu echt gedegen onderzoek doen naar spoortrillingen
- RIVM start proef met rekenmodel dat overlast door spoortrillingen vaststelt
- Ministerie maakt extra budget vrij voor onderzoek spoortrillingen
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?