Gebruikte-spoormaterialen bij voestalpine RailPro

Marktplaats voor gebruikte spoormaterialen moet circulaire ambities ProRail waarmaken

ProRail werkt aan een marktplaats bedoeld voor alle materialen die vrijvallen bij projecten, maar geschikt zijn om nog een keer te gebruiken. “We willen vraag en aanbod van herbruikbare materialen koppelen, maar als ProRail ook wat meer grip op de materialen krijgen die uit projecten komen.”

De gebruikte spoormaterialenmarktplaats is in eerste instantie alleen bedoeld voor Prorail en de aannemers die zijn projecten uitvoert. “Maar het zou mooi zou zijn als hij ook door een bredere groep spoorpartijen gebruikt zou kunnen worden en niet alleen in Nederland, maar in de hele Europese Unie”, zegt Reinout Wissenburg, manager strategische duurzaamheid bij ProRail in een interview met SpoorPro. “Dat zouden wel hele mooie toekomstbeelden zijn, maar we beginnen eerst maar eens binnen ProRail in relatie tot onze aannemers.”

Materiaalmakelaar

Het organiseren ervan is volgens Wissenburg een flinke uitdaging. “Iemand bij ProRail heeft nu de mooie titel van materiaalmakelaar. Deze struint zowat alle projecten af waar iets vrijkomt om vervolgens te kijken of dit herbruikbaar is of niet.” Deze materiaalmakelaar gaat vervolgens op zoek naar projecten die behoefte zouden kunnen hebben aan deze materialen. “We gaan dan het gesprek aan met de partijen die betrokken zijn bij zo’n project. We vragen ze onder meer: zou je dat willen?, zie je dat zitten? en wil je er voor strijden om dit voor elkaar te krijgen?”

“Het is een beetje strijden tegen onze eigen voorschriften en het komt natuurlijk maar zelden voor dat aanbod en vraag een op een op elkaar aansluiten. De materialen moeten dus eerst ergens worden opgeslagen. Ze moeten misschien opnieuw gecertificeerd worden en er is een financieringsvraagstuk. Je zult de onderdelen eerst ergens uit het spoor moeten halen, dat kost geld. Dat geld krijg je misschien wel terug als een ander project het inzet. maar dat andere project kan pas over drie jaar zijn. In die tussentijd moet je de financiering ergens vandaan zien te halen. Daarnaast komt er veel praktische organisatie bij kijken.”

Bovenleidingportalen

Voorbeelden van spoormaterialen die vaak nog een keer opnieuw ingezet kunnen worden, zijn dwarsliggers, spoorstaven en bovenleidingportalen. Het goede nieuws is volgens Wissenburg dat alle onderdelen die de materialenmakelaar op dit moment in het vizier heeft, al een bestemming hebben. “We weten eigenlijk zeker dat we alles wat we nu in het vizier hebben ook opnieuw kunnen inzetten. Bij de vraagkant is vooral belangrijk dat de aannemer er in mee gaat. Is hij bereid om het in te zetten? Wij moeten zorgen dat het intern vrijgegeven wordt en dat het aan de juiste eisen kan voldoen. Maar bovenal moet het inzetten van gebruikte materialen niet ten koste gaan van de veiligheid op het spoor.”

Een van de eerste projecten waar wissels, spoorstaven en dwarsligger een tweede leven tegemoet gaan , staat voor volgend jaar gepland in Zeeland. Wat nu al op steeds grotere schaal gebeurt is het opnieuw gebruiken van ballast. “Dit is zo’n voorbeeld van onze eigen richtlijnen die hergebruik in de weg stonden. In voorschriften stond vermeld dat de ballast nieuw moest zijn. Die eis dateerde nog uit een tijd waarin er nog helemaal niet nagedacht werd over circulariteit, maar nieuw een garantie moest bieden voor de betrouwbaarheid van het spoor. Inmiddels is dit aangepast naar duidelijke kwaliteitseisen waar de ballast aan moet voldoen. Dat betekent dus niet automatisch dat het nieuw moet zijn. Het mag nu dus ook gezeefd en gewassen zijn. Hetzelfde geldt voor perrontegels.”

Kijk hier het hele interview met Reinout Wissenburg terug:

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.