Foto bovenleiding van de slimme camera van ProRail

ProRail gebruikt slimme camera om schade aan bovenleidingen te voorkomen

NS en ProRail zijn sinds twee maanden bezig met een proef met een slimme camera in de Schipholtunnel. Met de camera worden defecten aan de bovenleiding eerder waargenomen, en dat maakt vroegtijdig ingrijpen mogelijk. De bedrijven willen met het experiment aantonen of een algoritme de camerabeelden in de toekomst automatisch kan analyseren.

Schade aan bovenleiding komt geregeld voor, en zorgt vaak voor lange vertraging in het treinverkeer. In oktober werd er nog een hele nacht gewerkt om schade aan een bovenleiding tussen Amsterdam en Amersfoort te herstellen.

Met een nieuwe slimme camera hoopt ProRail defecten te zien vóórdat ze dit soort hinder veroorzaken. De ‘flitscamera’ maakt foto’s van alle stroomafnemers op de passerende treinen. Bij waarneming van onregelmatigheden brengt ProRail de vervoerder van de betreffende trein op de hoogte, zodat het defect zo snel als mogelijk verholpen kan worden. De proef is een initiatief van NS en ProRail en wordt begeleid vanuit het Datalab van ProRail.

Automatisch herkennen van schade

In de eerste fase van de proef wordt er handmatig gezocht naar foto’s van stroomafnemers met zichtbare schade. Op basis hiervan wordt er een algoritme voor het automatisch herkennen van schades getraind. Dit zou in de toekomst sneller en automatisch detecteren van schade mogelijk moeten maken.

In november werd er met dank aan de camera op een foto een ontzet sleepstuk op een sprinter gesignaleerd. Na melding bij de NS is deze trein tijdig uit dienst genomen en is vervolgschade en hinder voor reizigers voorkomen, meldt ProRail. Het systeem heeft hiermee zijn nut al kunnen bewijzen.

De slimme camera opgesteld buiten de Schipholtunnel

Bovenleiding inspectie

Vanzelfsprekend is ook regulier onderhoud aan de bovenleiding belangrijk om schade te voorkomen. Zo laat ProRail lasertreinen door het land rijden om de bovenleiding door te meten. Daarnaast rijden er als proef momenteel twee reizigerstreinen van NS rond met camera’s en trillingssensoren op het dak om de conditie van de bovenleiding te inspecteren.

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Redacteur van RailTech.com

1 reactie op “ProRail gebruikt slimme camera om schade aan bovenleidingen te voorkomen”

Theo Kuster|14.12.20|12:20

…en ik moet nog vaak denken aan het merkwaardige incident, ik meen op 13 juli 2012, waarbij een eend was aangevaren en klem kwam te zitten in de pantograaf van mijn IC.
Prorail merkte via monitoring direct, dat er iets aan de hand was, en de trein stil liet zetten.
Na herstart leek er niets aan de hand, de trein reed de Schipholtunnel binnen, de pantograaf zakte, kwam door die eend scheef te staan, en trok naar schatting 30 bovenleiding beugels naar beneden, een donderend geraas veroorzakend.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.