ProRail gebruikt slimme camera om schade aan bovenleidingen te voorkomen

NS en ProRail zijn sinds twee maanden bezig met een proef met een slimme camera in de Schipholtunnel. Met de camera worden defecten aan de bovenleiding eerder waargenomen, en dat maakt vroegtijdig ingrijpen mogelijk. De bedrijven willen met het experiment aantonen of een algoritme de camerabeelden in de toekomst automatisch kan analyseren.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

1 reactie op “ProRail gebruikt slimme camera om schade aan bovenleidingen te voorkomen”

Theo Kuster|14.12.20|12:20

…en ik moet nog vaak denken aan het merkwaardige incident, ik meen op 13 juli 2012, waarbij een eend was aangevaren en klem kwam te zitten in de pantograaf van mijn IC.
Prorail merkte via monitoring direct, dat er iets aan de hand was, en de trein stil liet zetten.
Na herstart leek er niets aan de hand, de trein reed de Schipholtunnel binnen, de pantograaf zakte, kwam door die eend scheef te staan, en trok naar schatting 30 bovenleiding beugels naar beneden, een donderend geraas veroorzakend.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail gebruikt slimme camera om schade aan bovenleidingen te voorkomen | SpoorPro.nl

ProRail gebruikt slimme camera om schade aan bovenleidingen te voorkomen

NS en ProRail zijn sinds twee maanden bezig met een proef met een slimme camera in de Schipholtunnel. Met de camera worden defecten aan de bovenleiding eerder waargenomen, en dat maakt vroegtijdig ingrijpen mogelijk. De bedrijven willen met het experiment aantonen of een algoritme de camerabeelden in de toekomst automatisch kan analyseren.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

1 reactie op “ProRail gebruikt slimme camera om schade aan bovenleidingen te voorkomen”

Theo Kuster|14.12.20|12:20

…en ik moet nog vaak denken aan het merkwaardige incident, ik meen op 13 juli 2012, waarbij een eend was aangevaren en klem kwam te zitten in de pantograaf van mijn IC.
Prorail merkte via monitoring direct, dat er iets aan de hand was, en de trein stil liet zetten.
Na herstart leek er niets aan de hand, de trein reed de Schipholtunnel binnen, de pantograaf zakte, kwam door die eend scheef te staan, en trok naar schatting 30 bovenleiding beugels naar beneden, een donderend geraas veroorzakend.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.