NS, ProRail, KLM en Schiphol lanceren actieagenda voor internationale treinen

Versterk de internationale trein, zodat deze voor meer reizigers een aantrekkelijk alternatief wordt voor korte vluchten. Dat is de ambitie van de ‘Actieagenda Trein en Luchtvaart’ die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. De agenda is in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld door Schiphol, ProRail, KLM en NS.

In de agenda staan acties en maatregelen om van de internationale trein op afstanden tot zevenhonderd kilometer een logische keuze te maken als alternatief voor en in aanvulling op het vliegverkeer. Voor zes reisbestemmingen zijn de knelpunten en mogelijke acties in kaart gebracht. Ook zal er onder meer onderzocht worden of treinen van en naar Londen en Düsseldorf/Frankfurt een stop kunnen krijgen op Schiphol en hoe bagage vanuit het vliegtuig overgeslagen kan worden in de trein.

In de Actieagenda staan zes bestemmingen: Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn. Deze bestemmingen namen, totdat COVID-19 zich aandiende, ongeveer 14 procent van het aantal vliegbewegingen van en naar Schiphol voor hun rekening. “Door nu samen te werken met de belangrijkste luchtvaartpartners en de overheid om investeringen te doen, kunnen we samen een duurzame mobiliteitssector neerzetten, zegt Marjan Rintel, directeur van NS.

Minder vluchten naar Brussel

Begin dit jaar verving KLM een van de vijf dagelijkse vluchten naar Brussel door treinreizen met de Thalys. Dit betekent bijvoorbeeld dat een reiziger van Brussel naar Hong Kong met de trein naar Schiphol reist en dan verder per vliegtuig. Een zogenoemd AirRail-ticket biedt KLM met groeiend succes aan. AirRail-tickets en -verbindingen kunnen nog verder verbeterd worden en uitgebreid naar andere bestemmingen zoals bijvoorbeeld Düsseldorf.

Om AirRail verder te verbeteren wordt er ingezet op het verkorten van reistijd, verhogen van frequentie en goede oplossingen voor bagage. Pieter Elbers, directeur van KLM: “We verkopen nu al aan zo’n 25 procent van onze klanten uit België een combinatieticket. Het is belangrijk dat we onze klanten een hoogwaardig AirRail product kunnen aanbieden.”

Internationale trein steeds populairder

De internationale trein wordt op de middellange afstand steeds populairder. In 2019 zijn er bijvoorbeeld 13 procent meer internationale treintickets verkocht in Nederland dan in 2018 en reisde zo’n 25 procent van KLM’s transferreizigers vanuit België met de trein naar Schiphol om daar een verbindende vlucht te nemen, staat in het document. Dick Benschop, directeur van Schiphol: “We willen Schiphol verder ontwikkelen tot een multimodale hub waar trein en vliegtuig Nederland internationaal verbinden. Daarom is het nodig dat ook de verbindingen met Duitsland en Londen een stop hebben op Schiphol.”

“De behoefte aan duurzame mobiliteit blijft groeien en het is daarom goed om te zien dat de luchtvaartsector nu samen met de spoorsector aan de slag gaat, zegt John Voppen, directeur van ProRail. “ProRail past samen met NS waar nodig stations aan. En we werken samen met andere Europese spoorbeheerders aan een betere internationale dienstregeling. In plaats van eerst de landelijke dienstregelingen uit te tekenen, is het eigenlijk beter om te beginnen met de internationale dienstregeling. Daardoor sluiten de verbindingen van verschillende landen uiteindelijk beter op elkaar aan en wordt je reis korter.”

Bekijk hier de volledige actieagenda.

Lees ook: 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

7 reacties op “NS, ProRail, KLM en Schiphol lanceren actieagenda voor internationale treinen”

Pat Rick|23.11.20|16:28

Dit lijkt op de actieagenda van LVNL om geluidshinder te verminderen met concrete acties. Wel moet men realistisch zijn. Op versnelling naar Berlijn heeft Van Boxtel zich al verkeken door te veel zijn oren te laten aanhangen naar de milieubeweging. Mogelijk moet een oplossing worden gezocht door een nieuwe spoormaatschappij die dan niet overal hoeft te stoppen (Duitse steden zijn tegen als DB hun stop wegneemt) en een sneller treinpad kan krijgen. Wellicht kan KLM met DB/NS iets opzetten als LCC

Pat Rick|23.11.20|16:29

Mocht op lange termijn een HSL trace worden aangelegd tussen A’dam (of Zwolle via Hanzelijn en by-pass Raalte) en Bad Oeynhausen, dan zou de reistijd terug kunnen naar onder de 3 uur met ICE materieel. Hengelo-Bad Oeynhausen is minder dan 150 km, maar als DB Netze hier gaat plannen, duurt het nog minstens 10 jaar dat de procedures zijn afgerond en 15 jaar bouwtijd.

Pat Rick|23.11.20|16:31

Dusseldorp/Frankfurt zal de komende jaren vooral last hebben van de bouw van het derde spoor Emmerik-O’hausen. Hoewel al in 1992 overeengekomen, duurt het nog tot minstens 2026 voordat dit klaar is. Doorlooptijden van 20 jaar of langer zijn niet ongewoon bij het spoor, zeker in Duitsland. Zeker nu dat land vooral binnenlands vervoer wil verbeteren (DeutschlandTakt). Het traject Kaldenkerken–Dulken, een stukje van 12 km, nodig voor IC Eindhoven-Dusseldorp wacht al een eeuwigheid op verdubbeling

Pat Rick|23.11.20|16:32

Europees trafficmanagement is realistisch om prestaties te meten, maar traffic te manage-n zal het nog moeilijker zijn dan in de luchtvaart. We hebben gezien Single European Sky ontzettend lang duurt om te realiseren door politieke belangen. Op het spoor zijn de belangen alleen maar prominenter.

Pat Rick|23.11.20|16:32

Voor Kopenhagen/Bremen/Hamburg, zou het goed zijn om de Lelylijn aan te leggen met HSL-specificaties en passeersporen voor nationaal vervoer en de Wunderline een extra upgrade te geven (ipv de huidig geplande beperkte versnelling omdat dit een regionale verbetering is. Meer funding moet komen door dit te zien als internationale verbetering voor 3 landen). Dan kan men gebruik maken van de Fehmarnbelttunnel die nu wordt aangelegd.

A C F Sierts|24.11.20|23:24

@Pat Rick: Hint van Sint – de kortste route van Hengelo naar Amsterdam is via Zutphen :)

Daarna volgt de huidige route via Deventer. Via Raalte – Zwolle – Lelystad is een onzinnigee omweg die bovendien rond Almere vastloopt en midden-NL & Gelderland op achterstand zet.

Als je scherpe keuzes moet maken, focus dan op sneller rijden op het tweede deel van een lange treinrit. Bv door halbzug-splits in Osnabrueck, vervolgens voorste treindeel nonstop van Osnabrueck naar Amf>Asd, over Hgl-Zp-Apd.

Pat Rick|25.11.20|11:19

@Sierts: Via Hanzeboog kan SNELLER gereden worden, minder stedelijk gebied, minder geluidsmaatregelen, minder stops. Almere moet worden aangepakt. Trap niet in de val om de snelle trein overal te laten stoppen. Dit is precies het probleem wat de trein in Duitsland langzaam maakt, ondanks gedeeltelijk HSL spoor. Gelderland kan beter naar Hengelo reizen om daar over te stappen. Een HSL trein langs Laren/Bussum zal niet gaan omdat daar zeer invloedrijke lui wonen die dat gewoon tegen zullen houden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.