NS, ProRail, KLM en Schiphol lanceren actieagenda voor internationale treinen

Versterk de internationale trein, zodat deze voor meer reizigers een aantrekkelijk alternatief wordt voor korte vluchten. Dat is de ambitie van de ‘Actieagenda Trein en Luchtvaart’ die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. De agenda is in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld door Schiphol, ProRail, KLM en NS.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

7 reacties op “NS, ProRail, KLM en Schiphol lanceren actieagenda voor internationale treinen”

Pat Rick|23.11.20|16:28

Dit lijkt op de actieagenda van LVNL om geluidshinder te verminderen met concrete acties. Wel moet men realistisch zijn. Op versnelling naar Berlijn heeft Van Boxtel zich al verkeken door te veel zijn oren te laten aanhangen naar de milieubeweging. Mogelijk moet een oplossing worden gezocht door een nieuwe spoormaatschappij die dan niet overal hoeft te stoppen (Duitse steden zijn tegen als DB hun stop wegneemt) en een sneller treinpad kan krijgen. Wellicht kan KLM met DB/NS iets opzetten als LCC

Pat Rick|23.11.20|16:29

Mocht op lange termijn een HSL trace worden aangelegd tussen A’dam (of Zwolle via Hanzelijn en by-pass Raalte) en Bad Oeynhausen, dan zou de reistijd terug kunnen naar onder de 3 uur met ICE materieel. Hengelo-Bad Oeynhausen is minder dan 150 km, maar als DB Netze hier gaat plannen, duurt het nog minstens 10 jaar dat de procedures zijn afgerond en 15 jaar bouwtijd.

Pat Rick|23.11.20|16:31

Dusseldorp/Frankfurt zal de komende jaren vooral last hebben van de bouw van het derde spoor Emmerik-O’hausen. Hoewel al in 1992 overeengekomen, duurt het nog tot minstens 2026 voordat dit klaar is. Doorlooptijden van 20 jaar of langer zijn niet ongewoon bij het spoor, zeker in Duitsland. Zeker nu dat land vooral binnenlands vervoer wil verbeteren (DeutschlandTakt). Het traject Kaldenkerken–Dulken, een stukje van 12 km, nodig voor IC Eindhoven-Dusseldorp wacht al een eeuwigheid op verdubbeling

Pat Rick|23.11.20|16:32

Europees trafficmanagement is realistisch om prestaties te meten, maar traffic te manage-n zal het nog moeilijker zijn dan in de luchtvaart. We hebben gezien Single European Sky ontzettend lang duurt om te realiseren door politieke belangen. Op het spoor zijn de belangen alleen maar prominenter.

Pat Rick|23.11.20|16:32

Voor Kopenhagen/Bremen/Hamburg, zou het goed zijn om de Lelylijn aan te leggen met HSL-specificaties en passeersporen voor nationaal vervoer en de Wunderline een extra upgrade te geven (ipv de huidig geplande beperkte versnelling omdat dit een regionale verbetering is. Meer funding moet komen door dit te zien als internationale verbetering voor 3 landen). Dan kan men gebruik maken van de Fehmarnbelttunnel die nu wordt aangelegd.

A C F Sierts|24.11.20|23:24

@Pat Rick: Hint van Sint – de kortste route van Hengelo naar Amsterdam is via Zutphen :)

Daarna volgt de huidige route via Deventer. Via Raalte – Zwolle – Lelystad is een onzinnigee omweg die bovendien rond Almere vastloopt en midden-NL & Gelderland op achterstand zet.

Als je scherpe keuzes moet maken, focus dan op sneller rijden op het tweede deel van een lange treinrit. Bv door halbzug-splits in Osnabrueck, vervolgens voorste treindeel nonstop van Osnabrueck naar Amf>Asd, over Hgl-Zp-Apd.

Pat Rick|25.11.20|11:19

@Sierts: Via Hanzeboog kan SNELLER gereden worden, minder stedelijk gebied, minder geluidsmaatregelen, minder stops. Almere moet worden aangepakt. Trap niet in de val om de snelle trein overal te laten stoppen. Dit is precies het probleem wat de trein in Duitsland langzaam maakt, ondanks gedeeltelijk HSL spoor. Gelderland kan beter naar Hengelo reizen om daar over te stappen. Een HSL trein langs Laren/Bussum zal niet gaan omdat daar zeer invloedrijke lui wonen die dat gewoon tegen zullen houden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS, ProRail, KLM en Schiphol lanceren actieagenda voor internationale treinen | SpoorPro.nl

NS, ProRail, KLM en Schiphol lanceren actieagenda voor internationale treinen

Versterk de internationale trein, zodat deze voor meer reizigers een aantrekkelijk alternatief wordt voor korte vluchten. Dat is de ambitie van de ‘Actieagenda Trein en Luchtvaart’ die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. De agenda is in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld door Schiphol, ProRail, KLM en NS.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

7 reacties op “NS, ProRail, KLM en Schiphol lanceren actieagenda voor internationale treinen”

Pat Rick|23.11.20|16:28

Dit lijkt op de actieagenda van LVNL om geluidshinder te verminderen met concrete acties. Wel moet men realistisch zijn. Op versnelling naar Berlijn heeft Van Boxtel zich al verkeken door te veel zijn oren te laten aanhangen naar de milieubeweging. Mogelijk moet een oplossing worden gezocht door een nieuwe spoormaatschappij die dan niet overal hoeft te stoppen (Duitse steden zijn tegen als DB hun stop wegneemt) en een sneller treinpad kan krijgen. Wellicht kan KLM met DB/NS iets opzetten als LCC

Pat Rick|23.11.20|16:29

Mocht op lange termijn een HSL trace worden aangelegd tussen A’dam (of Zwolle via Hanzelijn en by-pass Raalte) en Bad Oeynhausen, dan zou de reistijd terug kunnen naar onder de 3 uur met ICE materieel. Hengelo-Bad Oeynhausen is minder dan 150 km, maar als DB Netze hier gaat plannen, duurt het nog minstens 10 jaar dat de procedures zijn afgerond en 15 jaar bouwtijd.

Pat Rick|23.11.20|16:31

Dusseldorp/Frankfurt zal de komende jaren vooral last hebben van de bouw van het derde spoor Emmerik-O’hausen. Hoewel al in 1992 overeengekomen, duurt het nog tot minstens 2026 voordat dit klaar is. Doorlooptijden van 20 jaar of langer zijn niet ongewoon bij het spoor, zeker in Duitsland. Zeker nu dat land vooral binnenlands vervoer wil verbeteren (DeutschlandTakt). Het traject Kaldenkerken–Dulken, een stukje van 12 km, nodig voor IC Eindhoven-Dusseldorp wacht al een eeuwigheid op verdubbeling

Pat Rick|23.11.20|16:32

Europees trafficmanagement is realistisch om prestaties te meten, maar traffic te manage-n zal het nog moeilijker zijn dan in de luchtvaart. We hebben gezien Single European Sky ontzettend lang duurt om te realiseren door politieke belangen. Op het spoor zijn de belangen alleen maar prominenter.

Pat Rick|23.11.20|16:32

Voor Kopenhagen/Bremen/Hamburg, zou het goed zijn om de Lelylijn aan te leggen met HSL-specificaties en passeersporen voor nationaal vervoer en de Wunderline een extra upgrade te geven (ipv de huidig geplande beperkte versnelling omdat dit een regionale verbetering is. Meer funding moet komen door dit te zien als internationale verbetering voor 3 landen). Dan kan men gebruik maken van de Fehmarnbelttunnel die nu wordt aangelegd.

A C F Sierts|24.11.20|23:24

@Pat Rick: Hint van Sint – de kortste route van Hengelo naar Amsterdam is via Zutphen :)

Daarna volgt de huidige route via Deventer. Via Raalte – Zwolle – Lelystad is een onzinnigee omweg die bovendien rond Almere vastloopt en midden-NL & Gelderland op achterstand zet.

Als je scherpe keuzes moet maken, focus dan op sneller rijden op het tweede deel van een lange treinrit. Bv door halbzug-splits in Osnabrueck, vervolgens voorste treindeel nonstop van Osnabrueck naar Amf>Asd, over Hgl-Zp-Apd.

Pat Rick|25.11.20|11:19

@Sierts: Via Hanzeboog kan SNELLER gereden worden, minder stedelijk gebied, minder geluidsmaatregelen, minder stops. Almere moet worden aangepakt. Trap niet in de val om de snelle trein overal te laten stoppen. Dit is precies het probleem wat de trein in Duitsland langzaam maakt, ondanks gedeeltelijk HSL spoor. Gelderland kan beter naar Hengelo reizen om daar over te stappen. Een HSL trein langs Laren/Bussum zal niet gaan omdat daar zeer invloedrijke lui wonen die dat gewoon tegen zullen houden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.